שנתיים לאחר שהגיעה להסדר חוב עם נושיה, חברת הספנות צים בדרך להסדר נוסף. "צים מתכוונת להכין תכנית עסקית חדשה לטווח ארוך, אשר תכלול בין היתר שינוי במבנה ההון והחוב של החברה", ציינה היום בדוחותיה החברה לישראל, בעלת השליטה בצים, שפרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השלישי של השנה. גיבוש הסדר חוב חדש לא יהיה משימה פשוטה, שכן לחברה חוב בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד דולר לעשרות נושים (רובם בנקים זרים). כמו כן, לצים אג"ח פרטיות שמוחזקות על ידי גופים מוסדיים מקומיים בהיקף של כ-300 מיליון דולר.
למרות ההפסדים בצים, החברה לישראל סיימה את הרבעון עם רווח נקי של 156 מיליון דולר, עלייה של 47% לעומת הרבעון המקביל, והוא מיוחס רובו ככולו לחברת הבת כיל. יצרנית הדשנים תרמה 229 מיליון דולר לרווח, ולמעט איי.סי.פאואר (שתרמה 13 מיליון דולר) - כל שאר חברות הפורטפוליו של החברה לישראל הסבו הפסדים, ובראשן צים שהפסידה 66 מיליון דולר (לעומת רווח של 37 מיליון דולר ברבעון המקביל). בחודשים ינואר-ספטמבר הרוויחה החברה לישראל 203 מיליון דולר - ירידה של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
לפני יומיים נחשף ב"גלובס" כי בעקבות ההפסד בצים, החברה לישראל ובעלי השליטה בה וכן חברות פרטיות של עידן עופר יזרימו יחד 100 מיליון דולר לצים, כרשת ביטחון למחזיקי האג"ח, ואכן היום הודיעה על כך החברה לישראל. במסגרת הסדר הנושים, נקבע כי התנאים להפעלת הרשת הם הערת "עסק חי", בקשה חדשה להסדר חוב, אי עמידה בתשלומי החוב, העברת שליטה או קיומו של חשש לאחד מאירועים אלה.
מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, הסביר היום כי הסעיף האחרון הוא שהביא להפעלת רשת הביטחון. צים אמנם עומדת באמות המידה הפיננסיות שנקבעו בהלוואות שקיבלה מהבנקים המממנים, אך זאת רק לאחר שהבנקים הגמישו אותן במהלך הרבעון החולף. בין אמות המידה החדשות שנקבעו, ה-EBITDA המינימלי צריך לעמוד על 27.9 מיליון דולר בסוף השנה, וכן נקבעו יחסי מינוף וריבית.
התחזיות יורדות וגם הדירוג
בנוסף לכך, צים מורידה בפעם השלישית את התחזיות שנתנה במהלך הסדר החוב הקודם. "הניסיון והיכולת לחזות קדימה הם מאד בעייתיים בכלל, ובענף הספנות בפרט", אומר גלעד. "הקושי לא נובע מפרמטרים פנימיים של צים אלא מחיצוניים, שהם בעיקר מחירי הדלק ומצב הכלכלה העולמית. התנודתיות של אלה מאד דרמטית, ואם בנקודת זמן מניחים רמת מחירים מסוימת, היא יכולה להשתנות תוך יום".
הרבעון השלישי בענף הספנות נחשב לחזק באופן מסורתי, אולם המחיר הממוצע למכולה עמד בו על 1,300 דולר, נמוך ב-12% מהמחיר ברבעון המקביל. כך, למרות שצים הצליחה להגדיל את הכמות המובלת (596 אלף מכולות לעומת 646 אלף מכולות, גידול של 8%), הכנסותיה קטנו ב-8% ל-973 מיליון דולר. מנגד, ההוצאות שלה עלו ל-989 מיליון דולר, מה שהביא להפסד גולמי של 57 מיליון דולר. ההוצאות כוללות בעיקר הוצאות על דלק, שמחירו זינק לעומת הרבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הסתכם ההפסד של צים ב-245 מיליון דולר, לעומת הפסד של 42 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
רפי דניאלי, מנכ"ל צים, הסביר כי "אנו רואים גידול של כ-9% בהיצע האוניות בענף, וניכר מעבר לאוניות גדולות (שיכולות להוביל 12-18 אלף מכולות) שיוצרות יתרון תחרותי לחברות המפעילות אותן (לצים יש רק 8 אוניות כאלה, ת.ק.). השחקנים הקטנים יותר חייבים לחבור ולשתף פעולה על מנת לשפר את כושר התחרות. גם צים בוחנת הרחבת שיתופי פעולה קיימים שלה, ואנו לא פוסלים גם מיזוג עם חברות".
באיחור אופייני, רק היום, לאחר פרסום הדוחות, הודיעה חברת הדירוג מעלות על הורדת דירוג האג"ח של צים בשלוש דרגות, ל-BB עם אופק שלילי, בעקבות "הרעה משמעותית בביצועים התפעוליים הצפויים ושחיקה בנזילות".
האנרגיה צומחת, הרכב שורף מזומנים
כאמור, גם איי.סי.פאואר, זרוע פעילות האנרגיה של החברה לישראל, שכוללת את יצרנית החשמל אינקיה בדרום אמריקה ואת OPC המקומית שמקימה תחנת כוח במישור רותם, תרמה לרווחי הקבוצה. הכנסותיה מתחילת השנה, 399 מיליון דולר, הן הגבוהות מאז הקמתה, וברבעון היא הרוויחה 13 מיליון דולר, עלייה של 18% לעומת הרבעון המקביל. מתחילת השנה רשמה איי.סי.פאואר רווח של 39 מיליון דולר, בדומה לתקופה המקבילה. הצמיחה נובעת מגידול בייצור החשמל, הודות לטורבינה שלישית שנכנסה לפעולה, ומעלייה בהיקף מכירות החשמל ובמחירו.
בפעילות הרכב, שני המיזמים בהם מעורבת החברה לישראל - התשתית לרכב החשמלי של שי אגסי, בטר פלייס, ומיזם הרכב צ'רי קואנטום, ממשיכים לשרוף מזומנים, כאשר טרם החלו בפעילות מסחרית. ההפסד של בטר פלייס ברבעון היה 66 מיליון דולר, לעומת 43 מיליון דולר ברבעון המקביל, ומתחילת השנה 140 מיליון דולר - כמעט כפול מההפסד בתקופה המקבילה. צ'רי הפסידה 13 מיליון דולר, פי שניים מהרבעון הקודם, ומתחילת השנה הסתכם ההפסד ב-95 מיליון דולר.
מעלות הודיעה היום על הורדת דירוג האג"ח של צים בשלוש דרגות, ל-BB עם אופק שלילי, בעקבות "הרעה משמעותית בביצועים התפעוליים הצפויים ושחיקה בנזילות"
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.