הערכה: קרן הייצוב האירופית תוקם עוד לפני 2013

שר האוצר הגרמני רמז שהמדינה שלו מוכנה לוותר על אחד הדרישות העיקריות שלה לקרן הייצוב האירופית ■ קרן הייצוב הייתה אמורה להיות מושקת באמצע 2013

האיחוד האירופי יקל את הדרישות מרוכשי אגרות חוב לספוג הפסדים במקרים של חילוץ, וזאת במסגרת המאמצים של האיחוד להקים קרן ייצוב קבועה, כך מציע וולפגנג שאובל, שר האוצר הגרמני. שאובל רמז שגרמניה מוכנה לוותר על הדרישה שרוכשי אג"ח ייאלצו לספוג חלק מהכספים במקרה של חילוץ.

המאמצים של האיחוד האירופי להקדים את הקמתה של קרן היציבות הקבועה בהיקף של 500 מיליארד אירו שתוכננה לאמצע 2013, איבדה לאחרונה מומנטום כשגרמניה והולנד התנגדו לדרישה מצד צרפת, ספרד, פורטוגל ואירלנד לוותר על הדרישות הללו.

"כעיקרון, הסכמנו על העקרונות של קרן היציבות כבר ביולי", אמר שאובל לעיתונאים לאחר פגישה שקיים עם עמיתיו מהולנד ופינלנד. "אם נצליח להשיג התקדמות לכיוון של איחוד היציבות, נמצא דרך לתקן הניסוח".

משבר החוב ביבשת זעזע גם את הכלכלה החזקה ביותר באיחוד, כשביום רביעי נכשלה הנפקת אגרות חוב של גרמניה. התשואות על אגרות החוב של איטליה וספרד שוב זינקו אתמול, כשספרד וויתרה על הנפקת אג"ח ל-3 שנים בשבוע הקרוב. גם בלגיה ספגה מהלומה לא קלה כשסוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי שלה לרמה של AA.