אירופה ננעלה ביום מסחר מזהיר: מדד הקאק עלה בכ-5.4%

הדיווחים על הסכמה באירופה בדבר אופן הרחבת קרן הסיוע הגדולה, מתן סיוע אפשרי לאיטליה ואפשרות שהבנק המרכזי האירופי יגביר את רכישות האג"ח גרמו לאופטימיות בשווקים ■ בורסת ת"א לא נשארה אדישה - עליות של עד 3%

הבורסות באירופה ננעלו היום (ב') בעליות שערים חדות, לאור שורה של דיווחים בתקשורת הזרה על התקדמות בגיבוש צעדים לטיפול במשבר החוב. לאור הזינוקים במדדי אירופה המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים חדות בפתיחת שבוע המסחר. בין הדיווחים ביומיים האחרונים: אפשרות שקרן המטבע תסייע לאיטליה, אמנה שמגבשות גרמניה וצרפת אשר תסלול את הדרך לרכישות אג"ח אגרסיביות ע"י הבנק המרכזי האירופי וכן הסכמה באירופה על האופן שבו תמונף קרן הסיוע הגדולה (EFSF).

לחדשות אחרונות על משבר החוב באירופה:

קרן המטבע: "אין עדיין דיונים עם איטליה לגבי החילוץ"

דיווח: הסכמה באירופה על אופן הרחבת קרן הסיוע הגדולה

לקראת מבחן IMF: מריו מונטי במירוץ ליישום צעדי צנע

בצל המשבר: במורגן סטנלי חותכים את תחזית הצמיחה ל-2012

מודי'ס: גובר הלחץ על דירוג האשראי של כל מדינות האיחוד

כאמור, הדיווח המרכזי הוא מאתמול - העיתון האיטלקי "לה סטמפה" דיווח כי קרן המטבע הבינלאומית מתכוונת לספק לאיטליה חבילת סיוע בהיקף של 400-600 מיליארד אירו. על פי גורם בקרן המטבע הבינלאומית, חבילת הסיוע המתוכננת תיתן לאיטליה מרווח לנשימה של 12-18 חודשים להוציא לפועל תוכנית כלכלית שתעזור למדינה לצאת מהמשבר שנקלעה אליו.

אולם, הודעה רשמית של דובר קרן המטבע אומרת שהקרן עדיין לא פתחה בדיונים עם הרשויות באיטליה לגבי חבילת סיוע אפשרית למדינה. גם הבנק המרכזי האירופי מסרב להגיב על הדיווחים לגבי הסיוע האפשרי של קרן המטבע לאיטליה.

היום הודיעה סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, שכל המדינות באירופה נמצאות בסכנה ממשית להורדת דירוג האשראי שלהן, עקב המצב המחמיר של אירופה. "הסלמה של משבר החוב בגוש האירו יחד עם משבר הבנקים, מאיימים על דירוג האשראי של כל מדינות האיחוד האירופי", נכתב בהודעה של מודי'ס.

בדיווח שעלה היום בסוכנות הידיעות רויטרס מצביע על כך ששרי האוצר של האיחוד האירופי צפויים להיפגש מחר על מנת לאשר תוכנית למנף את קרן החילוץ האירופית שעומד כרגע על 440 מיליארד אירו לכטריליון אירו.

אולם שר האוצר הגרמניה וולפגנג שאובל אומר שהדרך עוד רחוקה להסכם בין מדינות האיחוד האירופי לגבי הדרך שבה צריך לנקוט על מנת למנף את קרן החילוץ האירופית.

ממשלת בלגיה הצליחה לגייס היום כ-2 מיליארד אירו מהנפקת אג"ח מוצלחת במיוחד. מדובר במבחן הראשון עבור הכלכלה הבלגית מאז הורדת דירוג האשראי של המדינה ביום שישי האחרון על ידי סוכנות דירוג האשראי S&P.

העליות בשוקי המניות היו מלוות בעלייה במחירי הסחורות בעולם ובהתחזקות של האירו. מחיר הנפט מזנק ביותר מ-2% ל-98 דולר לחבית והאירו מתחזק ב-1% מול הדולר לרמה של 1.336 דולרים לאירו.

אסיה ננעלה בעליות

הבורסות באסיה ננעלו היום בעליות שערים על רקע אופטימיות מכיוון אירופה, המדדים המרכזיים עולים בהובלת סקטור הבנקים כאשר ברקע ההתפתחויות החיוביות באירופה מסמנות כיוון לפתרון המשבר. הדיווח בעיתונות האיטלקית על אפשרות שקרן המטבע הבינלאומית תסייע למדינה חנוקת החובות, מעודד מאוד את המשקיעים באסיה.

נזכיר, אתמול דיווח העיתון האיטלקי "לה סטמפה" כי קרן המטבע הבינלאומית מתכוננת לתוכנית הסיוע לאיטליה בהיקף של 600 מיליארד אירו (794 מיליארד דולר) אם משבר החוב במדינה יחמיר, על פי העיתון המצטט גורמים בקרן המטבע, "סיוע זה יעניק לאיטליה מרווח נשימה של 12-18 חודשים ליישום רפורמות וקיצוץ תקציבי". לפי שעה הדיווח מצליח להפיח רוח של אופטימיות בשווקים באסיה.

עוד התפתחות חיובית מיוחסת למפגש הצפוי של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, העובדים על צעדים חדשים לטיפול במשבר החוב באירופה. בראש הצעדים - חתימה של מדינות אירופה על "אמנת יציבות" שתחייב את אותן מדינות לשמור על יעדי הגירעון שלהן ולהקטין את החובות. לפי הדיווח, ייתכן שגרמניה וצרפת יכריזו על האמנה כבר השבוע והיא תיושם כבר מ-2012.