כשכלכלות מבוססות נחלשות וניצבות בפני סכנת קריסה; בעת שבחוצות ערים מרכזיות עולות קריאות לצדק חברתי, וממשלות לחוצות מהדקות חגורה - חרב הקיצוצים לא פוסחת על תקציבי הביטחון של צבאות תבל; מערכות נשק מבטיחות, שתוכננו בשאפתנות ותוקצבו ביד נדיבה, נשלחות בקול ענות חלושה לאחסנה יבשה בהאנגרים מרוחקים משדות לחימה וקטל. מיליארדי הדולרים שהובטחו להן, נשמרים עתה לימים סגריריים, כי באופק רואים עננה אפורה ומאיימת.
מטוסים של חילות אוויר מתקדמים, שבנסיבות אחרות היו נשלחים לגריטה, עוברים השבחה מקיפה וימשיכו לטוס עוד שנים - כי החדשים יקרים מדי. טיסות האימון - שגוזלות דלק רב עולות בבלאי; מצריכות רכש של חלפים; שימוש בתחמושת והחזקת כוח אדם יקרים - נחסכות זה שנים, בזכות מערכות של מדמים (סימולטורים), שמשאירים את הטייסים על קרקע בטוחה, אך מזמנים להם בדיוק את חרדת שבריר השנייה, לפני שטיל נ"מ מוריד להם כנף. הכול נראה ומרגיש אותו הדבר, רק בגובה של אפס רגל.
סיבוכים ואתגרים
השאיפה של צבאות במערב להתייעל, ובה בעת לשמר כשירות של כוחות לקראת מלחמה, תוך היצמדות לתוכניות אימון קשיחות - האיצה את פיתוח ענף המדמים; מה שטוב לאימון של טייסים, יכול להיות טוב למדי גם לאימון של חי"רניקים, נהגים ומחלצים.
בתערוכת הסימולטורים הגדולה בעולם, ITSEC/I - שמתקיימת בימים אלה באורלנדו שבפלורידה, ארה"ב - חושפת החברה הביטחונית-הישראלית אלביט מערכות שלל מדמים שמאפשרים הכשרה "על יבש", גם של תצפיתניות ושל נהגי כלי רק"מ (רכב קרבי משוריין). בכירים בחברה מספרים כי שתי המערכות יסופקו בקרוב לצה"ל, שבשנים האחרונות משקיע משאבים רבים בפיתוח מערך המדמים שלו - מעבר לגדרות הבסיסים של חיל האוויר.
מאמן הנהיגה לרק"מ, כך מספרים באלביט מערכות, עוצב באופן שבכוחו לאפשר לנהג המתאמן לחוות נהיגה אמיתית, במגוון רחב של מתארי משימה, בתנאי קרב ותחת אש, וכן במצב של שגרה. מפקדי האימון עתידים לאתגר באמצעות המדמה החדש את נהגי הרק"מ המתלמדים, להגיב למגוון של מצבים קיצוניים - מזג אוויר סוער, ראות לקויה, נסיעה בבוץ או על קרח ותנאי שטח מורכבים, שמקשים על יכולת העבירות של כלי הרכב.
למפקדי האימון היכולת ללחוץ על כפתור, להעלות את דרגת קושי האימון ולייצר למתלמד סיטואציות מסובכות, כמו תוספת רטובה של מבול לנסיעה מסוכנת ממילא על דרך צרה במדרון תלול. אם כבר אקסטרים וצרות - תמיד אפשר להוסיף גם מטח מרגמות מבהיל; כל טירון יודע, שאם קשה באימונים - אז קל בקרב.
באלביט מערכות אומרים כי המדמה החדש מודולרי, וניתן להביא אותו אל שטחי כינוס של כוחות - לפרוס אותו בקלות, ולאפשר אימון מיידי גם לכוחות מילואים שזקוקים לרענון נהיגה, זמן קצר לפני פעילות מבצעית.
מענה זול
הסימולטור לאימון תצפיתניות תוכנן ופותח על בסיס תחקירים ולקחים מתקריות עבר לאורך גבולות ישראל, כך שלכל תרחיש שהוא יזמן למשתלמות בו, יש הצדקה והגיון משלו.
הסימולטור מציג את גבולות הארץ, מריץ אל מול המתרגלות את מגוון המצבים שרלבנטיים לכל גזרה, על-פי תרחישי הייחוס האמיתיים שלה: בתגובותיהן, המתרגלות יידרשו לזהות במהרה את סוג האיום, לדווח על התרחשות של אירוע, לאפיין אותו, להזעיק כוח התערבות, ובעת הצורך גם לכוון לעבר האיום את הלוחמים שינהלו אחריו מרדף.
כל אלה, תוך הפעלת מערכות תקשורת אמיתיות שמחוברות אל המדמה, תיאום עם יחידות שליטה ובקרה ויכולת להפעיל את המערכת לירי מרחוק "רואה-יורה", שמוצבת לאורך חלקים שונים בגבול עזה, כמו כל שאר האמצעים שיעמדו לרשותן בזמן אמת, במסגרת פעילות מבצעית בקו.
באלביט מערכות מסתכלים קדימה, ואומרים שככל שמשימות של צבאות ושל ארגוני ביטחון יתכפו, יהיו מסובכות, מורכבות, סבוכות ויקרות - הסימולטור ימשיך לבסס את מעמדו כמענה רלוונטי, יעיל, מדויק ובעיקר זול - כדי לשמר את הכשירות ואת שיגרת האימונים של הכוחות. לא בכדי, המדמה שהחברה פיתחה והקימה בעבור כוחות החילוץ וההצלה של פיקוד העורף ברמלה - ומשמש אותם לתרגל מצבי משבר בקרב אוכלוסייה אזרחית - זוכה לעניין רב בתערוכה שבאורלנדו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.