בורסת ת"א ננעלה בעליות: בזק עלתה 3.6%; דסק"ש 3.3%

ה-ECB חתך את הריבית בכ-0.25% לרמה של 1% ■ דרגי מפציר בפוליטיקאים באירופה לפעול ■ דריכות לקראת הפסגה באירופה היום ■ ברקע: מסחר תנודתי נרשם בשווקים הגלובליים

יום המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (ה') במגמה חיובית קלה על רקע מספר דיווחים מעורבים מכיוון השווקים הגלובליים, שם התנהל יום מסחר תנודתי במיוחד. העצבנות בשווקים עדיין גבוהה מאוד, כשבכל העולם ממשיכים להמתין להתפתחויות באירופה לאחר שה-ECB החליט כצפוי להוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 1%, ונגיד הבנק מריו דרגי הצהיר על מספר צעדים לטיפול במשבר החוב. ברגע, מוסיפים המשקיעים לצפות בדריכות לפסגת קברניטי אירופה, שתתקיים היום. גם נתון התביעות השבועיות לדמי שפורסם בארה"ב הפתיע לטובה, כשהציג את הנתון הנמוך ביותר מאז פברואר - וגרר את המדדים המרכזיים בעולם ועימם את הבורסה המקומית, לעליות.

בזירת המאקרו המקומית, מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, ירד בנובמבר ב-8 נקודות ל-81.2 נקודות (1996 = 100 נקודות). וזאת לאחר שעלה ב-9 נקודות בחודשים אוקטובר-ספטמבר. אך הסיפור יותר מורכב ממה שיכול הנתון השוטף להגיד. הנקודה היא שהציבור טרם תרגם הפסימיות הגדולה שלו בכל הקשור לעתיד המשק ולעתיד שוק העבודה לעתיד של הכיס הפרטי שלו. למעשה, הצרכנים אפילו מתכננים להגביר את הרכישות של מוצרים בני-קיימא, מכוניות ואפילו דירות.

המשבר באירופה - במוקד כרגיל

כרגיל בתקופה האחרונה, המשקיעים המשיכו לעקוב אחרי ההתפתחויות באירופה. היום הודיע הבנק המרכזי האירופי כי חתך את הריבית המרכזית בגוש האירו בכ-0.25% לרמה של 1% - ולאחריה נאם נגיד הבנק, מריו דרגי, שהאיץ בפוליטיקאים ביבשת לנקוט בצעדים הנדרשים לפיתרון משבר החוב, והודיע על צעדים נוספים לטיפול במשבר.

דרגי גם פירט על צעדים נוספים שהחליט הבנק המרכזי לנקוט בהם, על מנת לייצב את שוקי הכספים באירופה. בין היתר החליט הבנק המרכזי על השקת 2 מכשירי הלוואות לטווח ארוך של 3 שנים, עם אופציה לפירעון מוקדם של ההלוואה אחרי שנה; וכן להוריד את יחס רזרבות המזומנים של הבנקים כנגד הקצאת אשראי מ-2% ל-1% החל מה-18 בינואר.

דריכות לקראת הפסגה

היום נשאו המשקיעים את עיניהם בציפייה לפסגת קברניטי אירופה. בפסגה צפויים מנהיגי 27 כלכלות האיחוד האירופי לדון בפתרונות האפשריים למשבר החוב באירופה. בין היתר, צפויים המנהיגים לדון בהרכב קרן החילוץ האירופאית (EFSF) וכן בהקמתו של איחוד פיסקאלי חדש באירופה, אשר יאפשר פיקוח הדוק יותר על הכלכלות ה"חלשות" ביבשת, ויכריח את האחרונות לעמוד ביעד גירעון של 3% מהתוצר.

כל ההתרחשויות הללו חלו על רקע אזהרות חברת הדירוג העולמית S&P כי היא מכניסה את דירוג החוב של בנקים מובילים באירופה, ושל האיחוד האירופי עצמו (שמחזיק בדירוג "AAA") לרשימת מעקב שלילית, יחד עם מעקב אחר דירוג האשראי של 17 כלכלות גוש האירו ומנגנון החילוץ EFSF.

ועוד בשווקים הגלובליים, הגיבו המשקיעים בת"א גם לנתון מאקרו מעודד שפורסם בארה"ב - שמצביע על 381 אלף תביעות שבועיות לדמי אבטלה, נכון לשבוע שהסתיים ב-3 בדצמבר. הנתון, הנמוך ביותר בשוק מאז פברואר השנה, מעודד מעט את סנטימנט המשקיעים במהלך המסחר.

"השוק צובר אנרגיה לעוד קפיצה משמעותית"

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", מציין כי "יש שיאמרו ש"השוק" התעייף, אני חושב ש"השוק" צובר אנרגיה לעוד קפיצה משמעותית. בכל הקשור ל-S&P500, כפי שציינתי בתחילת השבוע, אני מעריך שרמת ה-1265 תיפרץ כלפי מעלה ובכך ינתן האות לריצת דצמבר-ינואר של השוק. אני נותן לפריצה שכזו הסתברות גבוהה. כמובן שאם לא תתרחש והמדד יסתובב מהרמה הזו כלפי מטה, זה יראה ברור בדיעבד וכך גם פרשנות השוק שלי תתברר כלא נכונה".

"בואו נאמר שאפשר לשים פעמון אזהרה מתחת ל-1243 ופקודת הגנה מתחת ל-1216. שוב, לא חושב שאנחנו בכיוון אבל טוב להתכונן לירידה גם בשביל למנוע התלהבות מהעליה. מצד שני, צריך לקרוא את השוק כפי שהוא ולא לבנות תילי תילים של תיאוריות כלכליות סופניות ו"להאשים" את השוק בעיוורון כלפיהם. עיוורים זה תמיד אנחנו או לפחות בעלי עיוותי תפיסה".

מניות בכותרות: הבנקים עולים

אתמול דיווחנו כי בדויטשה בנק מצביעים על כמה גורמים שעשויים להשפיע לטובה על הרווח למניה של טבע בשנת 2012, וכך להשפיע גם על המניה. המלצת דויטשה בנק למניה היא "קנייה", במחיר יעד של 46 דולר, 14.9% מעל מחיר השוק.

עוד בענייני טבע, שרת הבריאות האמריקנית קתלין סבליוס (Kathleen Sebelius) החליטה אתמול שלא לאפשר לטבע למכור גלולה למניעת הריון, שידועה גם כגלולה של היום שאחרי, מעבר לדלפק.

מניות הבנקים המשיכו לרכז עניין, על רקע החדשות וההתפתחויות הלא נגמרות מגוש האירו. נציין את לאומי , הפועלים ודיסקונט . מבדיקת "גלובס" עולה כי הבנקים בישראל חשופים ישירות למדינות ה-PIIGS בסכום של 2.4 מיליארד שקל כאשר 48 מיליון שקל הוגדרו כחוב בעייתי. 1.74 מיליארד שקל הם אשראי מאזני והיתרה אשראי חוץ מאזני. עיקר אחזקות הבנקים הם באג"ח בנקים ומוסדות פיננסיים בהיקף של 1.2 מיליארד שקל.

דירקטוריון חברת החשמל ידון היום לראשונה בהסכם הגז הטבעי עם שותפות מאגר "תמר", כשהדרישה המרכזית של חח"י היא כי המחיר שישלמו עבור הגז הטבעי יהיה הנמוך ביותר בשוק. חברת החשמל חוששת מעלייתם של יצרני החשמל הפרטיים והמחיר שיקבלו משותפות "תמר", וכן על רקע הצפייה שיוטל פיקוח על מחירי הגז שיביא למחיר נמוך יותר מהמחיר בהסכם. הסעיף האמור שחברת החשמל דורשת להוסיף בהסכם נקרא Most Favorite Nation. בסוף נובמבר "גלובס" חשף כי ההסכם בין חברת החשמל לבין שותפות "תמר" ייחתם עד סוף דצמבר לכל המאוחר ואפילו לפני כן. השותפות בפרוייקט "תמר" הן נובל אנרג'י האמריקנית, ישראמקו , אבנר ודלק קידוחים .

המסחר במניה ובאגרות החוב של חברת טאו תשואות לא התקיים היום. לפני הצהריים עדכנה החברה כי פרסומים היום בתקשורת על מתווה חדש של הסדר חוב הינם חלקיים ומטעים, ולפיכך ביקשה מהבורסה להפסיק את המסחר בני"ע שלה עד יום א' לכל המאוחר, אז תפרסם הודעה מפורטת בדבר המתווה החדש.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לאתר קרנות]