אירופה ננעלה בירידות לאחר הנאום של נשיא הבנק האירופי

הבנק המרכזי האירופי הוריד, כצפוי את הריבית ב-0.25% לרמה של 1% ■ S&P הודיעה שהיא מכניסה את דירוג האשראי של האיחוד האירופי למעקב שלילי ■ מחר יתכנסו מנהיגי אירופה

המסחר באירופה ננעל היום (ה') בירידות שערים בעקבות הנאום של נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי שבאה בעקבות הודעת הבנק המרכזי האירופי כי הוא מוריד את הריבית ב-0.25% ל-1%, עם פתיחת סוף השבוע הגורלי עבור היבשת האירופית שהתחיל היום עם מסיבת עיתונאים של הבנק המרכזי האירופי. היום יתחילו גרמניה וצרפת בסבב שיחות עם מנהיגי אירופה על מנת לנסות לצבור תמיכה לתוכנית שלהם להצלת אירופה מהמשבר לקראת הפסגה המתוכננת למחר. כל זה ועוד לא דיברנו על הפצצה שהטילה S&P אתמול שהיא מכניסה את דירוג האשראי של האיחוד האירופי למעקב שלילי.

כאמור הבנק המרכזי האירופי הודיע היום על הורדת הריבית באיחוד האירופי ב-0.25% לרמה של 1%, וזאת בהתאם לציפיות בשווקים. בסקר שערכה סוכנות בלומברג בקרב אנליסטים לפני פרסום הריבית, 53 אנליסטים מתוך 58 העריכו שהבנק יוריד את הריבית ב-0.25%. (לסיפור המלא)

במסיבת העיתונאים המסורתית ב-15:30 פירט נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי את הצעדים שהחליט הבנק המרכזי לנקוט בהם, על מנת לייצב את שוקי הכספים באירופה. בין היתר החליט הבנק המרכזי על השקת 2 מכשירי הלוואות לטווח ארוך של 3 שנים, עם אופציה לפירעון מוקדם של ההלוואה אחרי שנה; וכן להוריד את יחס רזרבות המזומנים של הבנקים כנגד הקצאת אשראי מ-2% ל-1% החל מה-18 בינואר.

וההתבטאות שגרמה להיפוך המגמה במסחר, לאחר שברוב היום המסחר התנהל בעליות, מתייחסת לדרישות ההולכות וגוברות לקנייה מאסיבית של הבנק המרכזי לאגרות חוב ממשלתיות. "הבנק המרכזי לא יוכל לקנות אג"ח ללא הגבלה בגלל אמנת האיחוד האירופי", אמר מריו דרגי, נשיא הבנק המרכזי האירופי, ובכך מצדד בעמדתה של גרמניה בוויכוח שלה עם צרפת בנושא תפקידו של הבנק המרכזי בפיתרון המשבר.

דריכות לקראת הפסגה

כרגיל בתקופה האחרונה, המשקיעים ימשיכו לעקוב אחרי ההתפתחויות באירופה. אמש הודיעה חברת הדירוג העולמית S&P כי היא מכניסה את דירוג החוב של בנקים מובילים באירופה, ושל האיחוד האירופי עצמו (שמחזיק בדירוג AAA) לרשימת מעקב שלילית, והזהירה מפני הורדת דירוג תוך 90 יום. חברת הדירוג מעדכנת כי המהלך בא בהמשך להודעה שלה מלפני יומיים על הכנסה לרשימת מעקב שלילית של 17 כלכלות אירופה בעלות דירוג מושלם AAA, ובניהן צרפת וגרמניה. (לסיפור המלא)

היום צפויים קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת צרפת ניקולא סרקוזי להיפגש עם מספר מנהיגים באירופה על מנת לנסות לגייס את תמיכתם של המנהיגים לקראת הפסגה שתתקיים מחר בבריסל ובה תוצג התוכנית שכוללת בין היתר שינויים נרחבים בתקנון של האיחוד האירופי, וסנקציות על המדינות שלא עומדות בתקנון החדש.

שר האוצר האמריקני טימות'י גייתנר התבטא היום בעניין השיחות שקיים ב-3 הימים האחרונים במסגרת הביקור שלו באירופה ואמר ש"העולם יכול להיות מעודד מההתקדמות שנרשמה בשבועות האחרונים בדיונים".

הריבית באנגליה - נותרה על כנה

בעודנו ממתינים להחלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי, הבנק המרכזי של אנגליה פרסם היום את החלטת הריבית שלו לחודש דצמבר. הנגיד האנגלי החליט להשאיר את הריבית ברמתה הנוכחית - 0.5% - שהינה הרמה הנמוכה שהגיעה אליו אי פעם.

נעבור לאיטליה, ושם סוכנות דירוג האשראי פיץ' הודיעה היום שהיא מרוצה מתוכנית הצנע, שהוביל ראש הממשלה האיטלקי מריו מונטי, שהוצגה השבוע במדינה, והיא תביא להורדת הלחץ מדירוג האשראי של המדינה. למרות זאת בפיץ' מדגישים שאין כל שינוי בדירוג האשראי של המדינה והיא תישאר תחת מעקב שלילי. (לסיפור המלא)

אסיה ננעלה בירידות

יום המסחר בבורסות אסיה (ה') ננעל בירידות שערים, לאחר שבוול סטריט הסתיים המסחר במגמה מעורבת אתמול ובשעה שהמשקיעים בעולם כולו ממשיכים לעקוב אחרי ההתפחויות באירופה לקראת הפסגה מחר. החוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים על יציבות עם נטייה קלה לעליות שערים בפתיחת המסחר היום.

בוול סטריט נרשמה אתמול דרמה בחצי השעה האחרונה של המסחר: דיווח מעיתון הניקיי היפני על קרן סיוע חדשה בהיקף 600 מיליארד דולר הקפיץ את המדדים בניו-יורק, ואז הגיע דיווח על הכחשה שעצר את הראלי. בסיום המדדים הוסיפו לערכם עד 0.4%.

בחזרה לאסיה. "בטווח הקצר מה שמניע את השוק אלה שמועות וידיעות שונות. השחקנים מצפים להורדת ריבית נוספת היום על ידי ה-ECB אבל יותר חשוב זו החלטה אמיצה וקונקרטית מחר בפסגה את פתרון למשבר", אמר בן קוואנג, מנהל השקעות בטוקיו.

מניית Tokyo Electric Power צונחת בכ-9% על רקע דיווח כי ממשלת יפן תזרים הון רב לחברת החשמל ולמעשה תשתלט עליה.