"אפקט אירופה" והירידות הגדולות בשוק ההון הציתו מחדש את הפסימיות של הישראלים. מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, ירד בנובמבר ב-8 נקודות ל-81.2 נקודות (1996 = 100 נקודות). וזאת לאחר שעלה ב-9 נקודות בחודשים אוקטובר-ספטמבר.
אך הסיפור יותר מורכב ממה שיכול הנתון השוטף להגיד. הנקודה היא שהציבור טרם תרגם הפסימיות הגדולה שלו בכל הקשור לעתיד המשק ולעתיד שוק העבודה לעתיד של הכיס הפרטי שלו. למעשה, הצרכנים אפילו מתכננים להגביר את הרכישות של מוצרים בני-קיימא, מכוניות ואפילו דירות.
במילים אחרות לפחות לעת עתה לא סכנת מיתון גלובלי, ולא הירידות החדות במחירי ני"ע בבורסה, גורמים לציבור לחשוש יותר למצבו הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים. אולי יש בכך ביטוי לציפייה או אמונה שדו"ח ועדת טרכטנברג יגיע לכדי יישום.
אם יתר רכיבי המדד, ותוכניות הצריכה של הציבור, היו עקביים עם הפסימיות הגוברת הזו הרי שהתמונה לגבי תחזית הצריכה הפרטית בתחילת 2012 הייתה יכולה להיות קודרת מאוד. אלא שהמאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד חצי שנה ממשיך להיות חיובי.
אנחנו גם מוכנים לקנות יותר; שיעור הנכונות לרכישת מוצרים בני קיימא עלה בנובמבר לרמה של 31.4% מכלל המשיבים, לעומת 27.5% מהם באוקטובר, ולעומת שפל של 25% בספטמבר. מדובר בתנועה משמעותית כלפי מעלה לאחר ירידה מהירה בשיאה של המחאה החברתית.
לקריאת הניתוח המלא - הורידו את חוברת המדד
חוברת ריכוז נתונים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.