וול סטריט ננעלה בירידות; חשש מתוצאות הפסגה באירופה

מדד הדאו ג'ונס מתחת ל-12,000 נק' ■ דיווח: גרמניה דחתה טיוטת הסכם בפסגת מנהיגי אירופה הערב ■ נשיא ה-ECB: "לא תהיה רכישה מאסיבית של אג"ח ללא הגבלה" ■ מאקרו: נתוני התעסוקה ירדו בחדות ל-381 אלף תביעות

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בירידות שערים חדות שהלכו והחמירו דקות ספורות לפני נעילת המסחר. דיווחים על כך שגרמניה דחתה טיוטת הסכם שהתגבש בוועידת הפסגה בבריסל יצרו עצבנות ושלחו את וול סטריט לירידות חדות של כ-2% בהובלת מניות הפיננסים. מגמה שלילית אפיינה את כל יום המסחר על רקע דבריו של נשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דרגי, שהודיע כי הוריד את הריבית המרכזית בגוש האירו בכ-0.25% לרמה של 1%. אווירה שלילית נוצרה מרגע שדרגי אמר כי יכולתו של הבנק המרכזי לנקוט בפעולה נחרצת ואגרסיבית יותר של רכישות אג"ח היא מוגבלת. בתוך כך, דריכות היום בשל פסגת מנהיגי האיחוד האירופי, שהתכנסה בבריסל במטרה לדון בפתרונות למשבר החוב. בזירת המאקרו, נתון תעסוקה חיובי מאוד המצביע על ירידה חדה בתביעות לדמי אבטלה בשבוע האחרון. גם זירת הסחורות ריכזה עניין ולראשונה מזה שבועיים מחירה של חבית נפט מתחת ל-100 דולר.

אירופה: הבנק המרכזי חתך הריבית; ילווה עוד כסף לבנקים

גייתנר: "אפשר להתעודד מהמאמצים בשבועות האחרונים"

S&P מזהירה מהורדת דירוג למדינות ולבנקים בגוש האירו

על פי מידע שהודלף מוועידת הפסגה ופורסם דקות ספורות לפני נעילת המסחר בוול סטריט, מנהיגי גוש האירו היו נחושים לנוע לעבר איחוד פיסקאלי חדש וחיזוק קרן הסיוע של אירופה אך גרמניה הביעה התנגדות מיידית לטיוטת ההסכם, כך דיווח "רויטרס" שציטט גורם בכיר בגרמניה.

המסחר בוול סטריט התנהל היום, כמדי כל יום בתקופה האחרונה, על רקע ההתפתחויות באירופה: לפני פתיחת המסחר הודיע הבנק המרכזי האירופי (ECB) כי חתך את הריבית המרכזית בגוש האירו בכ-0.25% לרמה של 1%. סנטינמנט שלילי בשווקים יצרו דבריו של נשיא הבנק המרכזי באירופה, מריו דרגי, לאחר שהמשקיעים הבינו כי שום "תוכנית בזוקה" לא תצא מכיוון הבנק המרכזי (ECB), המסר הועבר לאחר שמריו דרגי אמר כי האמנה האירופית לא מאפשרת רכישת אג"ח של אירופה ללא הגבלה. מכאן שדרגי דחה את הספקולציות לפעולה אגרסיבית יותר של הבנק המרכזי וגלגל את הכדור חזרה למנהיגי אירופה.

מהודעתו של דרגי עולה כי הבנק צופה שאירופה תיכנס למיתון קל כאשר הבנק המרכזי צופה צמיחה של 1.7%-1.5% בגוש האירו. מריו דרגי העומד בראש הבנק המרכזי פרס את תוכניתו של הבנק להשיק שני מכשירי הלוואות לטווח הארוך של 3 שנים עם אופציה לפירעון מוקדם כבר אחרי שנה. דרגי יצא בקריאה למדינות אירופה, "כל מדינה חייבת לנקוט מדיניות ריסון תקציבי כדי להשיב את אמון השווקים".

עוד באירופה, הערב התכנסו מנהיגי 27 כלכלות האיחוד האירופי לפסגה דרמטית במסגרתה צפויים המנהיגים לדון בפתרונות האפשריים למשבר החוב באירופה. בין היתר, צפויים המנהיגים לדון בהרכב קרן החילוץ האירופאית (EFSF) וכן בהקמתו של איחוד פיסקאלי חדש באירופה, אשר יאפשר פיקוח הדוק יותר על הכלכלות ה"חלשות" ביבשת, ויכריח את האחרונות לעמוד ביעד גירעון של 3% מהתוצר.

ברקע, חותם היום שר האוצר של ארה"ב טימותי גייתנר ביקור בן-שלושה ימים באירופה, במסגרתו נפגש עם בכירים באירופה במטרה להפציר בהם לטפל במשבר החוב הפוקד את היבשת. "העולם יכול להיות מעודד מההתקדמות שהושגה בשבועות האחרונים", אמר גייתנר בתדרוך קצר לעיתונאים לאחר פגישתו עם ראש ממשלת איטליה מריו מונטי.

התביעות לדמי אבטלה הפתיעו

בזירת המאקרו, לפני פתיחת המסחר פורסמו התביעות השבועיות לדמי אבטלה, שעמדו על 381 אלף תביעות בשבוע שעבר לעומת צפי לירידה קלה ברמה שבועית לכ-395 אלף תביעות ולעומת 402 אלף תביעות בשבוע החולף. יצויין כי הנתון לשבוע החולף עודכן ל-404 אלף תביעות. יצויין כי זהו הנתון השבועי הנמוך ביותר מאז פברואר.

עוד בזירת המאקרו, פורסם נתון המלאים הסיטונאיים לחודש אוקטובר, שרשם עליה של 0.6% באוקטובר לעומת ירידה של 0.1% בחודש הקודם. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד חל גידול של 10.9% במלאים הסיטונאיים.

המלצה חמה לנובל

נובל אנרג'י ריכזה עניין על רקע המלצה של בית ההשקעות Sterne Agee. במסגרת ההמלצה הועלה מחיר היעד למניות נובל אנרג'י ל-117 דולר, לעומת מחיר של 96.08 דולר בסגירת המסחר בוול סטריט אתמול. כלומר, אפסייד של כ-20%. דירוג ההמלצה עומד על "קניה".

סלקום משכה תשומת לב לאחר שנודע כי תפצה ב-22 מיליון שקל את לקוחותיה שהיו מנויים על שירות פירוט שיחות בחינם, לאחר שהחלה לגבות מהם תשלום בעבור השירות, בניגוד לתנאי הרישיון שניתן לה ובניגוד להסכם שבינה לבין כל אחד מלקוחותיה. (לסיפור המלא)

אלווריון ריכזה עניין לאחר שהודיעה על הצלחת פתרון ה-4Motion לתמיכה בטכנולוגיית TD-LTE בניסויים שנערכו בקנדה על-ידי אקס-פלורנט קומיוניקיישנס (Xplornet Communications) - הספקית המובילה בקנדה לפתרונות תקשורת אלחוטית בפס רחב עבור רשתות תקשורת פרטיות וציבוריות.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]