"חברנו לקלוג-רקנאטי כי משקיעים אוהבים ליווי של מישהו מוכר בתעשייה"

עדינה אנדן ועודד כספי, יזמים ושותפים בקרן ג'ף פולבר, יצרו שת"פ עם תוכנית קלוג למינהל עסקים שבאונ' תל אביב ■ השניים הקימו חממה חדשה ליזמים בוגרי התוכנית

באחרונה יורד על היזמים הישראלים מטר של תוכניות ומועדונים חדשים, שרוצים להקל עליהם את החיים בשלבים הראשונים של עיבוד הרעיון ועד הקמת חברה.

לאחר הג'נקשן, הטק-לופט והספרייה של עיריית תל אביב, מגיעה תוכנית חדשה שמיועדת לבוגרי ותלמידי תוכנית קלוג-רקנאטי שבאוניברסיטת תל אביב.

התוכנית, ששמה Kellog-Recanati Alumini club Entrepreneurhsip community, הושקה לפני כמה שבועות. מי שאחראים להקמתה הם עדינה אנדן ועודד כספי, שותפים בקרן של היזם והאנג'ל ג'ף פולבר, ובעברם בוגרי התוכנית, יזמים ומנהלי חברות.

השניים חברו לתוכנית קלוג רקנאטי, בניהולה של אורית מנדלסון שהם, והחליטו להביא לידי ביטוי את היתרונות שיש לבוגרי התוכנית בשוק הישראלי, ולרתום אותם לסייע ליזמים צעירים.

"המניע לתוכנית נעוץ בהבנת המחסור הקשה שיש לחברות במציאת מימון בשלבים הכי מוקדמים של המיזם", אומרת אנדן, "עולם הקרנות כמעט נעלם, ולא פשוט לנווט בעולם האנג'לים. מצד שני, לא פעם היזמים אינם מוכנים לגיוס הון או לא יודעים מתי, כמה וממי לבקש. בזה אנחנו רוצים לסייע".

אנדן הייתה אחת העובדות הראשונות באפרת, שלימים נהייתה קומברס. היא הייתה בכירה בחטיבת ה-SMS, ושימשה מנכ"לית בחברות Smarteam ו-DVtel.

כספי הקים את חברת Mydrifts והיה שותף להקמת חברת Linkadoo, ששתיהן עוסקות בתחום הרשתות החברתיות. בעבר הוא היה חבר בצוות ההשקעות של קבוצת אייזנברג. "פנו אליי יזמים רבים בשלב הרעיון או פרה-סיד וביקשו עזרה כדי להתקדם", הוא אומר, "זה לא תמיד רק כסף. יש החלטות כמו אם כדאי להקים את החברה לבד, איך וממי לחפש מימון, ומה הרגע הנכון לצאת לחפש את ההון".

"לשבור את הבדידות"

תוכנית קלוג רקנאטי היא תוכנית בינלאומית ללימודי תואר שני במינהל עסקים, והיא פועלת באוניברסיטת תל אביב זה 16 שנה.

התוכנית נערכת בשיתוף אוניברסיטת Northwestern האמריקנית, הלימודים בה הם בשפה האנגלית, והסגל האקדמי מורכב מאנשי סגל בכירים מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב ומבית הספר לניהול קלוג בנורת'ווסטר.

מטרת התוכנית היא להעניק לתלמידים חשיפה לנושאים גלובליים, כאשר אוניברסיטת נורת'ווסטרן מנהלת סניפים נוספים של קלוג בהונג קונג, מיאמי וטורנטו.

* איך התוכנית תעזור ליזמים?

אנדן: "יצרנו ההתממשקות לרשת של קלוג, שבה יש אנשים רבים מהתעשייה עם ניסיון ורצון לעזור. נכון שבעבר בקלוג-רקאנטי השתתפו בעיקר אנשים מהעולם הפיננסי, אבל בשנים האחרונות מספר היזמים בתוכנית נמצא במגמת עלייה. במחזור האחרון השתתפו 30% יזמים שבוגרי התוכנית יוכלו לסייע להם, כך אנחנו מאמינים, להקים חברות טובות יותר. לאף יזם לא הזיק לקבל עצות ממנהלים בכירים בתחומים המשיקים לו".

"להיות יזם זה תפקיד בודד", מוסיפה אנדן, "אנחנו מציעים לשבור את הבדידות ולמצוא סיוע. המטרה היא לתת ליזם מעין חממה למחשבה, להציע לו מקום שיבין את הצרכים שלו ויחבר אותו לאנשים הנכונים".

* אילו "אנשים נכונים" ילוו את התוכנית?

אנדן: "אנשים מהתעשייה, חלקם בוגרי קלוג אך גם אנג'לים, שותפים בקבוצות אנג'לים, יזמים. אנחנו מאמינים שמשקיעים אוהבים שמיזמים מגיעים בליווי של מישהו מוכר בתעשייה, זה יוצר תחושת ביטחון.

"בינתיים גייסנו את גיגי לוי, לשעבר מנכ"ל 888; אשת ההון סיכון דליה מגידו; רון מכנס, ממייסדי מג'יק; ואיציק ויינשטיין, מנכ"ל וממייסדי חברת טלקו סיסטמס".

כספי: "המטרה שלנו היא להביא את המיזמים למצב שבו יוכלו לגייס הון ממשקיעים ולהתקדם הלאה. אנחנו, כשותפים בקרן של ג'ף פולבר, נהיה חברים בצוות. יזם ומנטור יקבלו תקופה מוגבלת של זמן שבו צריכה להיות התקדמות, ואם בשלב מאוחר יותר המנטור ירצה להשקיע זאת תהיה ההצלחה שלנו".

* מה תנאי הקבלה לתוכנית?

אנדן: "כל סטודנט, בוגר קלוג רקנאטי או יזם בעל המלצה מבוגר התוכנית. אנחנו אמנם מחפשים את הרעיונות בשלבים הכי מוקדמים, אבל גם רוצים לראות שהיזם כבר עשה עבודה לבד".

אנדן: "נוכל לארח 20 יזמים בשנה, בארבעה מחזורים שבכל אחד מהם ישתתפו חמישה יזמים. אחרי תקופת הליווי נערוך אירוע שבו יציגו את המיזם בפני הרשת הבינלאומית של בוגרי קלוג".

לדברי כספי ואנדן, חברות כמו LivePerson וגוגל כבר הביעו עניין. "חוץ ממנטורים, נסייע גם ביצירת קשר עם חברות שיתמכו במיזם ברמת הידע ובכלי פיתוח. אנחנו עובדים על שיתופי הפעולה האלה. השלב הבא הוא להתחבר לתוכניות קלוג בגרמניה ובהונג קונג, ולעוד חמישה סניפים ברחבי העולם, כך שהתוכנית תהפוך גלובלית".

"השקנו את התוכנית לפני שבועיים, וכבר הוגשו בקשות ושאלות של מתעניינים", אומר כספי, "באירוע הפתיחה הייתה נוכחות גבוהה, בוגרים וסטודנטים רבים מהתוכנית הגיעו".

ליזמים יש בית בתל אביב
 ליזמים יש בית בתל אביב