הערכות: אפל במגעים לרכישת אנוביט ב-300-400 מ' ד'

במידה ותתרחש, מדובר ברכישה הראשונה של אפל בישראל ■ אנוביט הוקמה ב-2006, והיא מפתחת טכנולוגיה לבקרה ולניהול של זיכרונות בלתי נדיפים

זה היה רק עניין של זמן עד שהקונסולידציה המוגברת בעולם שבבי הזיכרונות תגיע גם לחברות ישראליות. בתקופה האחרונה מנהלת חברת הסטארט-אפ Anobit מגעים עם אפל בנוגע למכירתה.

לא ידוע אם הדיונים יגיעו לידי השלמה, אך הסכום המוערך לעסקה שכזו הוא 400-300 מיליון דולר. אנוביט נבחרה כאחת החברות המבטיחות של "גלובס" לשנת 2011. את תגובתה של החברה לא ניתן היה להשיג.

אנוביט יצאה לדרך בשנת 2007, והיא פיתחה טכנולוגיה לשיפור הביצועים והאמינות של זיכרונות שאינם נמחקים לאחר ניתוק זרם החשמל (NAND Flash).

את החברה הקימו כמה יזמים מנוסים: אריאל מייסלוס, שהיה ממייסדי פסעבה שנמכרה ל-PMC-Sierra ב-2006 תמורת 300 מיליון דולר, פרופסור אודי ויינשטיין וד"ר אופיר שלוי שהקימו את ליבית, שנמכרה ב-1999 ל-TI תמורת 365 מיליון דולר.

הקשר של אנוביט עם אפל אינו ישיר. לפני כשנה וחצי הודיעה אנוביט על שני הסכמי שת"פ עם יצרניות הזיכרונות Hynix וסמסונג. Hynix היא אחת מספקיות זיכרונות ה-NAND הגדולות בעולם, ואחראית כנראה גם לשילוב הטכנולוגיה של אנוביט - שמוזילה את מחיר הזיכרון שמשולב בטלפונים חכמים, מצלמות וטאבלטים - במכשירי האייפון והאייפד של אפל. אנוביט, מעולם לא הודתה רשמית בשיתוף פעולה עם אפל.

בכלל תכננה הנפקה

התוכנית של אנוביט הייתה לצאת לסבב גיוס נוסף. החברה גייסה עד כה כ-77 מיליון דולר מהקרנות פיטנגו, בטרי, אינטל קפיטל ומיקרון ונצ'רס, ונדרשת להון נוסף כדי לקפוץ קדימה מבחינת היקפי הייצור והשיווק.

על-פי הערכות, אנוביט תגיע השנה למכירות של כ-30 מיליון דולר, ולדברי מנהליה היא שקלה אף לצאת להנפקה בשנת 2013. לאנוביט יש כבר משקיעים עם כוונות אסטרטגיות, וסביר שגם הפעם היא התכוונה לגייס סכום משמעותי ממשקיעים אסטרטגיים, שפעילים בהיקפים גדולים בשוק. ייתכן שעל רקע זה נוצרה ההתעניינות של אפל.

לאנוביט יש שני סוגי פעילות. הראשון עבור התקני התקשורת והמחשוב שזמינים למשתמש הסופי, וכוללים טכנולוגיות שמיועדות לשיפור וייעול שליפת הנתונים; והשני מיועד למערכות מחשוב ארגוניות, כגון שרתים ומערכות אחסון.

בפעילות השנייה אנוביט מספקת יחידת זיכרון שלמה מסוג SSD (זיכרונות מבוססי שבבים), שמשתלבת במערכות המחשוב של החברות הגדולות, כגון EMC ו-IBM.

רכישה בידי אפל משמעותה כנראה ויתור על הפעילות שמיועדת למגזר הארגוני, שבה השקיעה אנוביט מאמצים רבים בשנתיים האחרונות. למרות שפעילות זו עדיין לא הגיעה לזרם הכנסות משמעותי, הרי שפוטנציאל הצמיחה שלו, לדברי החברה, הוא גבוה.

על-פי חברות המחקר, מדובר בשוק שעתיד לצמוח במאות אחוזים בשנה במשך השנים הקרובות.

רכישה תסייע לאפל גם בהתמודדות עם שוק הזכרונות שמיועדים למחשב האישי. מחשבי ה-MacBook Air של אפל, שנעזרים בזכרונות מבוססי שבבים, יכולים להסתמך על הטכנולוגיה של אנוביט. בנוסף, יכולה אפל ליהנות מהרכישה גם במאבק המשפטי מול סמסונג - הספקית הגדולה בעולם למחשבים אישיים - בנוגע לקניין הרוחני בתחום הטלפונים הניידים.

נציין כי לפני כמה חודשים מייסלוס אמר בראיון ל"גלובס" כי "מה שמעניין אותנו זה לבנות חברה מצליחה שיכולה לגדול. השאיפה שלנו היא להיכנס לכל מערכת מחשוב שניתן". על אף שרכישה בידי אפל תספק החזר מכובד על ההשקעה ואולי אף תביא לפתיחת מרכז פיתוח מקומי בעל פוטנציאל, היא עדיין תעמוד רחוק מאוד מהתוכניות הרשמיות של מנהלי החברה.