משקיעים פוטנציאליים מסתייגים מתנאי מכרז חב' החשמל

בשיחה עם "גלובס" מביעים חלק מהמשקיעים חשש לגבי הרגולציה שיקבע משרד התקשורת ואף מביעים תרעומת על תעריפי העבודה של החברה ■ טוענים: אם בזק תציע מחירים אטרקטיביים, לא יהיו לנו לקוחות

בחודש הבא צפויים משקיעים המתעניינים במיזם של חברת החשמל להגיב על תנאי המכרז שהציגה החברה באחרונה. ואולם, כבר עתה מתחילים חלק מהם להביע הסתייגות מהתנאים שהוצגו להם. בשיחה עם "גלובס" מביעים חלק מהמשקיעים חשש לגבי הרגולציה שיקבע משרד התקשורת ואף מביעים תרעומת על תעריפי העבודה של החברה.

לדברי חלק מהמשקיעים, תעריפי העבודה של חברת חשמל "הזויים". הם מוסיפים כי ניתן לראות בבירור שהתעריפים שמתכוונת החברה לגבות עבור ביצוע עבודות הפריסה, מוכיחות ש"חברת חשמל לא מצליחה להתנתק מהלך המחשבה של מונופול, שאינו מבין מה זו תחרות".

עוד אומרים חלק מהמשקיעים כי החובה לעדכן את חברת החשמל שנה מראש על תכנון העבודות בפריסת הרשת "פשוט לא הגיונית", משום שהיא מבטלת את הגמישות של החברה שעומדת לפעול בסביבה תחרותית. עוד נמסר ל"גלובס" כי קיימת גם בעיה לגבי מחירי התחזוקה שהחברה מבקשת.

תמריץ שלילי למשקיעים

חלק מהמשקיעים סבורים עוד, שהחלק שהוקצה לחברת חשמל בבעלות, גבוה מדי לנוכח העובדה שהיא אינה משקיעה כסף. חברת חשמל מקבלת 49% מהבעלות בתמורה לכך שהיא מקצה את התשתית שלה, שעליה תתפרס הרשת.

עוד נודע כי החברה דורשת שקצין הביטחון של חברת החשמל יוכל להיכנס למתקני החברה החדשה בצורה חופשית, ולנהוג בה כאילו מדובר בחברת החשמל עצמה.

באשר לקצב הפריסה של חברת החשמל, נמתחה ביקורת על כך שהוא יהיה מוגבל ל-2,500 ק"מ בשנה, בעוד ההיקף הכולל הוא 25 אלף ק"מ לפריסה בכל הארץ. המשמעות היא שקצב הפריסה לא יאפשר למיזם לעמוד בחובת הפריסה שלו בתוך שבע שנים.

באשר לסוגיית הרגולציה אומרים המשקיעים כי ברור שאם משרד התקשורת יאפשר לבזק ליישם שוק סיטונאי, כלומר יחייב אותה במחירים נמוכים ומפוקחים בתשתית לטובת מתחרותיה, לא תהיה כל הצדקה כלכלית למיזם.

לדבריהם, אם יאפשרו לבזק להציע כבר עכשיו מחירים אטרקטיביים לפרטנר ולסלקום, המשמעות היא שלמיזם החדש לא יישאר לקוחות למכור להם. לכן, בתנאים הללו ברור ששינוי כללי הרגולציה לטובת בזק ייצר תמריץ שלילי למשקיעים ולא יהיה כדאי כלכלית.