אירופה ננעלה במגמה מעורבת לאחר דבריו של דראגי

שרי האוצר של אירופה נפגשים היום לדון במשבר ובסיוע בהיקף 200 מיליארד אירו דרך קרן המטבע הבינלאומית ■ נגיד הבנק המרכזי, מריו דראגי: אין לי ספק באשר לחוזקו של האירו

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') במגמה מעורבת, לאור פגישת מנהיגי אירופה בבריסל, ולאחר דברים מאכזבים שאמר מריו דראגי. מעבר לעליית במפלס החרדה באשר להורדת הדירוג לצרפת, יו"ר הבנק המרכזי שוב מנפץ היום את התקווה לגבי התערבות מאסיבית של ה-ECB, מה שהגביר את הסנטימנט השלילי בשווקים. היום מנהיגי אירופה נפגשים כדי לדון בפתרונות למשבר ובסיוע בהיקף של 200 מיליארד אירו דרך קרן המטבע הבינלאומית.

נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB), מריו דרגי, יצר אכזבה היום וניפץ שוב את התקווה לאיזשהו פיתרון מכיוון הבנק המרכזי; יו"ר ה-ECB הצהיר השבוע שוב, בפעם השנייה בחודש האחרון, כי הבנק המרכזי לא יתערב כמצופה ממנו בשווקי האג"ח על בסיס רכישות איגרות בהיקף נרחב - כדי להשיב את אמון המשקיעים בכלכלות אירופה. בריאיון ל"פיננשל טיימס", חזר דרגי על אמירות שהשמיע כבר במסגרת נאומו לאחר החלטת הריבית של ה-ECB ב-8 בדצמבר - וציין כי הבנק המרכזי לא יוכל לרכוש אג"ח ללא הגבלה.

עוד אמר דרגי, בשולי פגישת הפרלמנט האירופי, כי האיחוד הפיסקלי עליו הוסכם בפסגה לפני כשבוע וחצי הוא "חיוני על מנת לפתור את משבר החובות של האיזור, והדגים מסלול ברור של גוש האירו". עוד הוא אמר כי אין לו ספק באשר לחוזקו של מטבע האירו.

צרפת ממקדת את החשש בשווקים, כאשר גובר הסיכון להורדת הדירוג המושלם במדינה, אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, העריך אתמול כי הורדת דירוג האשראי המושלם ("AAA") לכלכלת צרפת הינה "רק עניין של זמן".

שרי האוצר של אירופה מקיימים היום ועידה בבלגיה כדי לדון בסיוע בהיקף של 200 מיליארד אירו באמצעות קרן המטבע הבינלאומית שנועד להתמודד עם משבר החוב. "המנהיגים ינסו לעשות כל האפשר לפני חג המולד אך בספק אם הם בכלל יצליחו לעורר אווירת חג בשווקים לאור אי הוודאות הגדולה", אמר קרסטן ברזסקי, כלכלן ב-ING Group בבלגיה.

ראש ממשלת ספרד הנבחר, מריאנו רחוי, הודיע היום בנאום שנשא בפני הפרלמנט המקומי כי ממשלתו תערוך קיצוץ של 16.5 מיליארד אירו בגרעון המדינה ב-2012, ובכך מקווה להציל את המדינה מתרחיש של חדלות פרעון החוב הענק שהיא נושאת.

בין המניות שריכזו עניין היום באירופה Barratt Developments Plc ,Taylor Wimpey Plc

ירידות חדות באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים חדות, בהובלת מניות החברות היצואניות וחברות הכרייה, בעוד משבר החוב האירופי מוסיף להגביר את רף החרדה בשווקים. מדד הקוספי בדרום קוריאה צונח כ-2.6% על רקע הדיווח על מותו של שליט צפון קוריאה, קים ז'ונג איל. גם החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאותתים בשעה מוקדמת זו, על פתיחה שלילית בארה"ב.

בורסות המזרח התנהלו בירידות שערים לאחר הדיווח על מותו של ז'ונג איל, מנהיג צפון קוריאה, ולאחר סוף שבוע של סנטימנט שלילי בשווקים הגלובליים: מהנעילה המעורבת בוול סטריט ביום ו', דרך אזהרת פיץ' כי היא עלולה לפגוע בדירוג האשראי של כלכלות אירופה, ועד הורדת הדירוג של מודי'ס לכלכלת בלגיה - בשתי רמות.

"ראלי חג המולד שכולם קיוו לו נעלם תודות לאירופה", מסביר טום קא'אן, מנהל השקעות בלואיס קפיטל מרקט'ס בהונג קונג. "תשומת הלב השבוע תהא נתונה להורדת דירוג לצרפת", הוסיף.

הבורסות במזרח תגבנה היום גם לחדשות מאירופה, שם שרי האוצר של האיחוד האירופי נפגשים היום בבריסל במטרה להמשיך ולדון בפתרונות האפשריים למניעת התפשטות משבר החוב הפוקד את היבשת מזה כשנתיים. על הפרק, איפשור מתן הלוואות דו-צדדיות ממדינות אירופה לקרן המטבע הבינלאומית, ומינוף קרן החילוץ האירופאית (EFSF) להיקף של טריליון דולר - עליו המליצו השרים באוקטובר האחרון.

"אין נזילות ואין אינטרסים", ממשיך קא'אן. "אנשים נמצאים ב'שורט' על השוק, ואין קונים - אז השוק מאד חלש. העניין בשוק ההון הצטמצם באופן חריג".

מניות הפיננסים במוקד; סוני צונחת

מניות הפיננסים מובילות את הירידות ביבשת. נציין בין היתר את Nomura Holdings ואת Daiwa Securities .

גם מניות היצואניות הטכנולוגיות סופגות ירידות, לאור התחזקות הין מול הדולר: נציין את Elpida Memory, פנסוניק ו-Pioneer .

ענקית הטכנולוגיה סוני צונחת לאחר שעלתה במהלך השבוע החולף, לאור ציפיות המשקיעים כי תשיק את מכשיר הפלייסטיישן ויטה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]