הישראלים צפו בטלוויזיה בשנת 2011 במשך 232 דקות ביום בממוצע (כמעט 4 שעות), שיעור הצפייה הגבוה ביותר מאז ראשית המדידה בשנת 1998 - כך עולה מסיכום שנה בטלוויזיה שביצעה הוועדה הישראלית למדרוג. שיעור הצפייה גבוה ב-7 דקות לעומת השיעור בשנת 2010.
הנתונים מבוססים על פאנל המורכב מ-580 בתי אב וכ-2,100 פרטים, המהווים מדגם סטטיסטי מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל, ששיעורה הוא 93% מכלל האוכלוסייה. למשפחה ממוצעת בישראל יש 2.16 מקלטי טלוויזיה בממוצע.
לדברי ד"ר יפעת בן חי-שגב, מנכ"ל הוועדה למדרוג, הגידול משקף את עוצמתו של המדיום הטלוויזיוני שמעמדו נותר בלתי מעורער, למרות התחזקות המחשב האישי כמדיום לצפייה בתכנים. "התחזקות הטלוויזיה מתאפשרת הודות לשלוש מגמות מקבילות: המדיום הטלוויזיוני סופג לתוכו את תקשורת האינטראקטיב ומרחיב את פעילותו ברשת. הטכנולוגיה החדשה, בכללה אמצעים לצפייה נדחית, רק מגדילים את 'זמן המסך', והתוכן החזק והמוצלח השנה מגדיל את סך הצפייה", לדבריה.
הרייטינג הממוצע בשעות הפריים / צלם: דובר צהל
ישראלים אוהבים ריאליטי
בחלוקה לפי ז'אנרים נצפים ביותר, הנתונים מראים כי הישראלים אוהבים הכי הרבה תוכניות ריאליטי. 6 מתוך 10 התוכניות הנצפות ביותר ב-2011 הן תוכניות ריאליטי. התוכנית הנצפית ביותר בשנת 2011 לפי מספר משקי בית יהודים, היא "בית ספר למוסיקה", שרק עלתה לפני כחודש ושזוכה לרייטינג ממוצע של כ-34%. אחריה "האח הגדול", "המירוץ למיליון" ו"ארץ נהדרת".
מבחינת המשדרים הנצפים ביותר ב-2011, את המקום הראשון תפס כמובן ערב השידורים המיוחד של שחרור גלעד שליט - עם רייטינג ממוצע של 46.4% בקרב משקי הבית היהודים. אחריו מגיע משדר הלילה לאחר מתקפת הטרור בדרום עם 44.9%, והפגנת המחאה החברתית ב-6 באוגוסט עם 42.8% צפייה בממוצע.
מבחינת המשדרים הבודדים או פרקים בודדים מסדרה, בראש הרשימה עומד גמר התוכנית "מאסטר שף 2" עם 46.1% רייטינג, אחריו גמר "האח הגדול" וגמר "כוכב נולד" 9. הפרק האחרון של "בית ספר למוסיקה" ששודר ב-17 בדצמבר תפס את המקום הרביעי.
נתח הצפייה בערוצי הברודקאסט (ערוצים 1 ,2 ,9 ,10, 23, 24, 33) עמד בשנת 2011 על 60% מסך הצפייה של משקי הבית היהודים בשעות הפריים טיים, לעומת נתח של 57% בשנת 2010. לדברי בן חי-שגב, "מדובר בהיקף חסר תקדים ביחס לערוצי הברודקאסט במדינות המערב - מעין 'מדורת השבט' בחברה הישראלית".
ביחס למדינות אחרות במערב, זמן הצפייה הממוצע של הישראלים בטלוויזיה נמצא במקום ה-3 אחרי ארה"ב ואנגליה עם 283 ו-242 דקות צפייה בממוצע ביום בהתאמה. אחרי ישראל נמצאות רוסיה, גרמניה, צרפת, אוסטרליה והולנד.
עשר התוכניות הנצפות בשנת 2011
נשים צופות יותר מגברים; התל-אביביים בראש הרשימה
מבחינת פרופיל הצופה הישראלי הממוצע, מנתוני הוועדה עולה כי בשנת 2011 נשים מגיל 18 ומעלה צפו בטלוויזיה הרבה יותר מאשר גברים באותו הגיל - 284 דקות בממוצע (נתח צפייה של 58%), לעומת 221 דקות בהתאמה. ילדות (עד גיל 17) צופות בשיעור דומה מאד לילדים באותו גיל - 177 דק' לעומת 170 דק' בהתאמה.
מבחינת גילאי הצופים, האוכלוסייה שצפתה בטלוויזיה בשיעורים הגבוהים ביותר ב-2011 היא בני 65 ומעלה - שצפו 359 דקות יומיות בממוצע (כמעט 6 שעות ביום !). מדובר בשיעור צפייה הגבוה כמעט פי 3 מהאוכלוסיה בגיל 18-24, שצופים 121 דקות בממוצע ליום. הנתונים מצביעים כי החל מגיל 25, ככל שעולה שכבת הגיל עולה גם זמן הצפייה היומי.
בחלוקה של הצפייה לפי אזורים גיאוגרפיים, נראה כי תושבי תל-אביב הם האוכלוסייה שצפתה בטלוויזיה בשנת 2011 בהיקפים הגדולים ביותר (285 דקות). תושבי ירושלים (204 דק'), לעומתם, הם הקבוצה שצפתה בטלוויזיה בהיקפים הנמוכים ביותר.
מבחינת חודשי השנה בהם צופים הכי הרבה בטלוויזיה בישראל, חודש אוגוסט נמצא בראש עם 243 דקות צפייה בממוצע ליום. חודש ספטמבר הוא החודש עם הכי פחות דקות צפייה בממוצע ליום (221 דק'). בן חי-שגב ציינה, כי צפיית השיא באוגוסט היא בשל העובדה שמדובר בחופש הגדול במהלכו צפיית הילדים והנוער גדלה, וכן בשל אירועי המחאה החברתית שתרמו אף הם להעלאת הצפייה.
המשדרים הנצפים ביותר בשנת 2011
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.