נעילה שלילית בוול סטריט לאחר ההודעה מאירופה

פגישת שרי האוצר הסתיימה בהודעה מאכזבת על הלוואות של 150 מיליארד אירו בלבד לקרן המטבע הבינלאומית; בריטניה התנגדה להלוואות ■ הצעת החוק להארכת הטבות המס ככל הנראה תידחה

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים, לאחר שפגישת שרי האוצר של אירופה הסתיימה בהודעה מאכזבת: לאחר שבריטניה התנגדה לתוכנית להזרמת כספים לקרן המטבע הבינלאומית, הודיעו שרי האוצר על הלוואות על סך 150 מיליארד אירו בלבד. בתחילת המסחר ניכר סנטינמט חיובי לקראת הפגישה, ששמה לה למטרה לגבש פיתרון למינוף הלוואות דו-צדדיות לקרן המטבע, לעתות חירום. בזירת המאקרו, התפרסם נתון אחד בלבד - מחירי הבתים של התאחדות מתווכי הנדל"ן בארצות הברית, שעלה לרמה של 21 נקודות.

"ההערות (של מריו דרגי - נ.נ) נועצות עוד מסמרים בארון הקבורה המטפורי של התקווה שהבנק המרכזי האירופי יתערב כמלווה של מוצא אחרון", אמר מרק לוצ'יני, אנליסט ראשי בג'ני מונטגומרי סקוט.

במוקד המסחר, הוסיפו היום החדשות מכיוון אירופה לרכז את מירב תשומת הלב. פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי שהתקיימה היום בבלגיה בכדי לדון בחבילת מימון בהיקף של 200 מיליארד אירו שתוענק לקרן המטבע הבינלאומית, הסתיימה בהודעה מאכזבת: רק 150 מיליארד אירו יוזרמו. זאת, לאחר שבריטניה הודיעה כי היא לא תתרום לתוכנית ההלוואות על סך 200 מיליארד אירו, שנועדה להיות "קרן ליום גשום" ליבשת מוכת החובות.

בתוך כך, התבטאויות של נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB), מריו דרגי, העיבו גם הן על הסנטימנט לאחר שהאחרון הצהיר השבוע (שוב, בפעם השנייה בחודש האחרון) כי הבנק המרכזי לא יתערב כמצופה ממנו בשווקי האג"ח על בסיס רכישות איגרות בהיקף נרחב - כדי להשיב את אמון המשקיעים בכלכלות אירופה. בריאיון ל"פיננשל טיימס", חזר דרגי על אמירות שהשמיע כבר במסגרת נאומו לאחר החלטת הריבית של ה-ECB ב-8 בדצמבר - וציין כי הבנק המרכזי לא יוכל לרכוש אג"ח ללא הגבלה.

ועוד אירופה - צרפת עדיין ממקדת את החשש בשווקים, כאשר גובר הסיכון להורדת הדירוג המושלם במדינה. אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, העריך אתמול כי הורדת דירוג האשראי המושלם ("AAA") לכלכלת צרפת הינה "רק עניין של זמן".

הקונגרס יאשר הטבות המס?

ובאשר לארה"ב, היום צפויה הצבעה בקונגרס האמריקני באשר להארכת הטבות המס למשך חודשיים - וזאת לאחר שהרפובליקנים והדמוקרטים הגיעו להסכמות ביניהם בבית-הנבחרים בנושא. עם זאת, העסקה תאפשר הארכת הטבות המס רק עד חודש פברואר, ולא לשנה שלמה כפי שמצפים אנליסטים ומשקיעים רבים. (לסיפור המלא)

ג'ון ביינר, דובר בית הנבחרים, אמר היום כי הצעת החוק תידחה: "האמריקאים עייפים מהפתרונות לטווח קצר ומהגימיקים של וושינגטון. יש הסכמה בין הדמוקרטים והרפובליקאים כי ההפחתה במס הכנסה צריכה להיות מוארכת לשנה שלמה כדי לספק הקלה שאותה צריכים האמריקאים במצב הכלכלי הנוכחי".

משמעות הטבות המס שאושרו אמש בסנאט היא ששיעור המס אותו ישלמו 160 מיליון עובדים בארה"ב יוותר על 4.2% ולא יזנק ל-6.2% החל מה-1 בינואר. כלכלנים הזהירו כי אי-הארכת הטבות המס תפגע בכלכלת ארה"ב ואף עלולה "לגלח" כ-1% מצמיחת התמ"ג. עלות הארכת הטבות המס בחודשיים הינה 33 מיליארד דולר ואילו הארכה בשנה - 200 מיליארד דולר.

היום התפרסם בארה"ב מדד אמון הקבלנים לחודש דצמבר, אשר הגיע לשיא של 19 חודשים, אולם עדיין נשאר בטריטוריה שנחשבת חלשה. יש לציין שמאז אפריל 2006 המדד לא עבר את רף ה-50 אשר נחשב ל"טוב". המדד, של ההתאחדות הלאומית של קבלני הבתים, עלה ל-21 נקודות לעומת 19 נקודות בחודש שעבר, ובכך רשם עלייה שלישית ברציפות.

קבלת פנים צוננת לזינגה

טבע תמכור לחברת התרופות השוויצרית אקינו (Acino) חלק מפעילותה של Mepha, החברה הבת של ספלון - אותה רכשה טבע תמורת כ-8 מיליארד דולר לפני מספר שבועות. אקינו צפויה לרכוש את פעילותה של Mepha באמריקה הלטינית ובאסיה, כמו גם מפעל מו"פ של החברה בשוויץ. (לסיפור המלא)

אורביט העוסקת בתקשורת לוויינים, מערכות עקיבה וטלמטריה ומערכות לניהול תקשורת ושמע במטוסים הודיעה כי קיבלה הזמנת המשך ממשרד הביטחון הישראלי לאספקת מערכות תקשורת מתקדמות בהיקף של כ - 10 מיליון שקלים.

קומברס צפוייה לגייס לשורותיה עובדים בגיוסים נרחבים ולהעלות שכר למועסקים קיימים, כך עולה ממכתב שהגיע לידי "גלובס". מנכ"ל קומברס כתב במכתב לעובדים: "אני עובד עם הדירקטוריון ומחלקת משאבי האנוש על תוכנית תגמולים תחרותית ביחס לשוק".

ענקית המשחקים האינטרנטית זינגה (סימול: ZNGA) נסחרה זה היום השני בירידות שערים לאחר ההנפקה הראשונה לציבור בסוף השבוע.

מניותיה של רשת הסופרמרקטים ווין-דיקסי (סימול: WINN) זינקו היום במהלך המסחר לאחר שהודיעה על תוכנית למיזוג עם חברת בי-לו, אשר תרכוש את מניות ווין-דיקסי במחיר המשקף פרמיה של 79% משווי השוק.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]