שוק המט"ח: השקל התחזק מול הדולר ונחלש מול האירו

הדולר נחלש ב-0.4% לרמה של כ-3.776 שקלים בעוד האירו עלה ב-0.22% ל-4.95 שקלים ■ בגרמניה פורסם סקר ה-Ifo למדידת בטחון העסקים הגדולים, שהפתיע ועלה ל-107.2 נקודות

יום המסחר בשוק המט"ח (ג') ננעל תוך התחזקות קלה של השקל מול הדולר והחלשות של המטבע הישראלי מול האירו. הדולר נחלש בכ-0.4% לרמה של כ-3.783 שקלים בעוד האירו מתחזק ב-0.22% ל-4.95 שקלים. בעולם נסחר האירו ביציבות סביב רמה של 1.302 דולרים לאירו. הין היפני נסחר סביב 78 ין לדולר.

בחברת ATRADE מציינים הבוקר כי השטר הירוק צפוי להמשיך את מסע ההתחזקות שלו מול מרבית המטבעות בעולם על רקע הסנטימנט השלילי ההולך ומתמשך. מנהיגי אירופה הגיעו למבוי סתום, והפתרון למשבר החמור בתולדות גוש האירו נראה רחוק מתמיד. המשקיעים בעולם איבדו כל תקווה בעניין האפשרות למציאת פתרון קונקרטי למשבר וממשיכים ל"העניש" את האירו, אשר מאבד גובה מול מרבית במטבעות בעולם. אם לא ימצא פתרון בחודש הקרוב, סוכנויות הדירוג תתחלנה לממש את איומיהן בעניין הורדת דירוג אפשרית למדינות האיחוד האירופאי בזו אחר זו. הורדת הדירוג למדינות הגדולות של אירופה עשויה להוביל לפאניקה בשווקים.

בזירת המאקרו העולמית, בגרמניה פורסם סקר ה-Ifo למדידת בטחון העסקים הגדולים, שעלה בהפתעה לרמה של 107.2 נקודות, לעומת צפי לירידה קלה ל-106.2 נקודות. מדד בטחון הצרכנים צפוי לעמוד ברמה של 5.5 נקודות.

בארה"ב התפרסמו נתון התחלות הבנייה ונתון אישורי הבנייה לחודש נובמבר. נתון התחלות הבנייה זינק בכ-9% באופן מפתיע לרמה של 685 אלף יח"ד בשיעור שנתי (הרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2010, כאשר הוא משלים זינוק של כ-24.3% מתחילת שנת 2011. גם נתון אישורי הבנייה עלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז מארס 2010, לרמה של 681 אלף יח"ד - עלייה של 5.1% לעומת החודש החולף.

אמש, לאחר שהיה נראה כי פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי הגיעה למבוי סתום, הודיעו שרי האוצר כי יזרימו לקרן המטבע הבינלאומית 150 מיליארד אירו בהלוואות דו צדדיות. זאת, לאחר שבריטניה הודיעה מוקדם יותר כי לא תשתתף בתוכנית. "השרים אישרו היום שהמדינות החברות בגוש האירו יספקו 150 מיליארד אירו דרך הלוואות דו צדדיות לקרן המטבע", נאמר בהודעה שפורסמה מטעם שרי האוצר. בהודעה נאמר גם שצ'כיה, דנמרק, פולין ושוודיה מוכנות גם הן להשתתף בהלוואות, בתנאי שיעבירו את התוכנית בפרלמנטים המקומיים. בריטניה ציינה כי היא תשקול זאת בשנה הקרובה.

עוד נאמר בהודעה כי "האיחוד האירופי יקדם בברכה חברות ב-G20 וחברות חזקות כלכלית נוספות בקרן המטבע שיתמכו במאמצים לשמור על היציבות הכלכלית העולמית, על ידי כך שיתרמו להגדלת מקורות קרן המטבע".