צמצום נזקים? שופרסל מעלה עמלת הפצה לספקים

אחרי הצניחה ברווחים, שופרסל דורשת מהספקים תוספת של 1%-2% מהמכירות לרשת

אחרי הדרישה מהספקים להורדת מחירים, רשת שופרסל עושה צעד נוסף לשיפור הרווחיות. ל"גלובס" נודע, כי שופרסל פנתה באחרונה לספקים ודרשה מהם להעלות את מחיר ההפצה, ולמעשה דרשה תוספת של 1%-2% מהמכירות לרשת.

לשופרסל מרכז לוגיסטי (מרלו"ג) בראשון לציון שדרכו עוברים ספקים העובדים עם הרשת בשיטת "קרוס דוקינג", קרי, הספק מספק את המוצרים למרלו"ג ואילו הרשת מעבירה את המוצרים לסניפים.

"אחרי שהחתימו אותנו על בונוס שנתיים קדימה, הם הגדילו את מחירי ההפצה במחסן המרכזי. שופרסל הכריחה את רוב הספקים לעבור דרך המרלו"ג וכעת היא דורשת מחירי הפצה יותר גבוהים במחסן המרכזי", אומר אחד הספקים ל"גלובס".

לדברי ספק אחר, "זו חוצפה. קודם אמרו לספקים להיכנס למחסן כי אי אפשר אחרת. זה לא משנה אם קוראים לזה בונוס או משהו אחר. כל שנה הם מגדילים ומגדילים את ההוצאות ואחרי זה מתפלאים שהמחירים בארץ עולים. המנכ"ל הקודם (ריצ'י הנטר, א"ח) היה עם אוריינטציה שיווקית ולקח את הכספים מהבונוס. עכשיו יש מנכ"ל עם אוריינטציה תפעולית (איציק אברכהן, א"ח) אז הוא לוקח את הכספים מההפצה".

כפי שנחשף ב"גלובס", שופרסל כבר פנתה באחרונה לספקים ודרשה מהם להוריד באופן קבוע את המחירים. לדברי ספקים, שופרסל נימקה את הדרישה ברצון שלה להחזיר את סניפי שופרסל דיל לעבודה במתכונתEDLP (Every Day Low Price), כבר בינואר 2012.

בכוונת שופרסל להציג לספקים מחירי מטרה למוצרים, שיתבססו על סקרי מחירים שתבצע הרשת בשוק. בהתאם לכך, תגזור שופרסל את מחירי הקנייה שלה מהספקים וכפי הנראה, גם את המחיר לצרכן. בכך ביקשה שופרסל לשפר את תנאי התחרות מול הרשת הרביעית, אולם ספקים הביעו חשש כי שופרסל לא תגלגל בסופו של דבר את מלוא ההנחות לצרכן אלא תשתמש בהן לשיפור הרווחיות.

כך או כך, בשופרסל הניעו מספר מהלכים כדי להחזיר את הרשת למסלול רווחיות כבעבר. נזכיר, כי ברבעון השלישי רשמה שופרסל ירידה ברווח הגולמי מ-26.9% ל-26% אולם שיעור הרווח התפעולי צנח מ-4.4% ל-2.4%. במקביל נחתך הרווח הנקי של הרשת ב-60%.

משופרסל נמסר: "הרשת אינה מתייחסת לענייני סחר".