מחקר: הציוצים בטוויטר מצביעים על הרעה במצב-הרוח העולמי

מחקר בחן 46 מיליארד מילים שהופיעו בציוצים של יותר מ-63 מיליון משתמשים בכל העולם ■ המסקנה: ב-3 השנים האחרונות מצב הרוח בעולם דועך באופן מתמיד

טוויטר, רשת המיקרו בלוגים החברתית, עשויה לספק אינדיקציה למצב הרוח העולמי, כך נטען במאמר שפורסם בכתב העת PloS ONE. עורכי המחקר, שעליו התבסס המאמר, טוענים שמצב הרוח העולמי נמצא במגמת ירידה בשלוש השנים האחרונות - כך לפי טוויטר.

החוקרים מאוניברסיטת ורמונט שבארה"ב טוענים כי הצליחו לפתח דרך "להציץ אל מעבר לכתף הקולקטיבית של החברה" ולמדוד את האושר העולמי בצורה נייטרלית, תוך שימוש במעקב אחר ביטויים המתפרסמים בחשבונות טוויטר, לטובת ניטור מצבי הרוח של אנשים לאורך זמן.

צוות החוקרים, בראשות פיטר דודס, סבור כי מפלס האושר העולמי נמצא בירידה. דודס וצוותו כותבים במאמר כי "לאחר עלייה הדרגתית שנרשמה מינואר ועד אפריל 2009, נרשמה ירידה רציפה במצב הרוח העולמי, בייחוד במחצית הראשונה של 2011". המידע שהוביל את החוקרים למסקנה זו נאסף מיותר מ-46 מיליארד מילים ב"ציוצים" של יותר מ-63 מיליון משתמשים בטוויטר מכל רחבי העולם.

החוקרים ליקטו 10,000 מהמילים השכיחות ביותר בשפה האנגלית, וביקשו מאנשים לדרגן בסולם של 1 עד 9 לפי תחושת האושר שהן גורמות. כך למשל קיבלה המילה "צחוק" דירוג של 8.5 בסולם, ואילו טרוריסט קיבלה דירוג של 1.3.

האושר מטפס בסופי שבוע

דודס מציין שאפשר לראות שבדרך כלל מפלס האושר האנושי עולה בסופי שבוע, וצונח שוב בתחילתו. כאשר בוחנים את מגמות האושר במהלך שעות היממה, מבחינים כי שעות הבוקר הן ה"שמחות ביותר" ולאחריהן נרשמת מגמה שלילית רציפה במצב הרוח עד לשעות הערב.

גם במהלך השנה נרשמות תמורות במצב הרוח הכללי של האנושות, כך לפחות סבור דודס. בתקופת החגים נרשמת עלייה ברמת האושר, ואילו כאשר מתקבלות בשורות רעות, דוגמת רעידת האדמה וגל הצונאמי ביפן, או אפילו מותו של השחקן פטריק סוויזי, משתופף מצב הרוח. כאמור, דודס סבור שבאופן כללי מצב הרוח האנושי הולך ומתדרדר בשנים האחרונות.

דודס מודה שלמחקר שביצעו הוא וצוותו יש מגרעות רבות, בעיקר בשל התבססותו הבלעדית על טוויטר. "המחקר מוטה מכיוון שהוא מתמקד באנשים צעירים יותר, ובכאלה שיש להם סמארטפון וכדומה, אבל צריך לזכור שטוויטר היא פלטפורמה בינלאומית כיום, וכמעט כל פלח דמוגרפי מיוצג בה", הוא מסביר.