סופית: אקמאיי רוכשת את קונטנדו תמורת 300 מיליון דולר

קונטנדו נהנית מהכנסות שנתיות של עשרות מיליוני דולרים, והיא מפתחת שירותי האצת והפצת תוכן

ארבע שנים לאחר שהוקמה, קוטנדו הישראלית נמכרת בכ-300 מיליון דולר לענקית האמריקנית אקמאי. קוטנדו הוקמה בידי שלושת יוצאי קומטאץ' - אודי תורג'מן, דוד דריי ורוני זהבי, המשמש מנכ"ל.

החברה מפתחת טכנולוגיה ומציעה שירותי האצה והפצת תוכן לאתרי אינטרנט גדולים. מאז הקמתה היא גייסה 39 מיליון דולר, בין היתר מהקרנות סקויה, בנצ'מרק וטנאיה, שעומדות לרשום תשואה של פי עשרה על השקעתן.

כתוצאה מהרכישה, אקמאי תקים בישראל מרכז מו"פ שיקרא אחר שמו של דניאל לוין (ראו מסגרת), ממייסדי אקמאי שנספה באסון התאומים בספטמבר 2001.

"זה קודם כל ההישג הגדול של 100 העובדים בחברה, שעשו עבודה יוצאת מהכלל", אמר זהבי בראיון ל"גלובס", "בנינו טכנולוגיה נהדרת, ותוך זמן קצר הצלחנו להגיע אל למעלה מ-450 לקוחות, שבהם החברות הגדולות ביותר, כמו פייסבוק, זינגה וטוויטר ".

לדברי זהבי הנרגש, עבור קוטנדו הרכישה היא הוכחה להכרה בטכנולוגיה החדשנית של החברה. "אם צריך סיפור שיעודד יזמים אחרים לצאת ולהקים חברות, הסיפור שלנו יכול להיות דוגמה מצוינת. היינו שלושה יזמים, והגענו אל חיים סדגר מקרן סקויה על בסיס מצגת בלבד. סקויה הייתה הראשונה שהאמינה בחברה".

* איך האקזיט ישפיע על העובדים?

זהבי: "עובדי קוטנדו ימצאו את מקומם כעובדי אקמאי, וכך נמשיך לגדול. אקמאי, כמו אפל, מיקרוסופט ואינטל, מבינה שהכישרון בישראל הוא משמעותי ושיש כאן יכולת חדשנות שאין במקומות אחרים, גם לא בארה"ב. היום חשוב לחברות גלובליות להיות שחקניות כאן".

עם החבירה לאקמאי, קוטנדו תשרת 20% מהמשתמשים באינטרנט בעולם. "החברה תמשיך לצמוח, ובעתיד ייצאו ממנה עוד יזמים, שיקימו עוד חברות חדשניות ומעניינות. זה יבנה את התשתית לבניית תעשיית היי-טק גדולה בישראל".

בניגוד לחברות אחרות, קוטנדו צמחה כחברה "צנועה" ולמרות הצלחתה המהירה לא גייסה הון רב מדי ולא התפארה במשרדי ענק. החברה ממוקמת בכפר נטר, ועד לרכישתה רשמה הכנסות שנתיות שהוערכו ב-30 מיליון דולר.

חיים סדגר, שותף בקרן ההון סיכון סקויה, אמר היום ל"גלובס": "אנחנו שמחים וגאים. השקענו בחברה כשהיא הייתה עוד רק מצגת. אחרי פחות מארבע שנים, היא מגיעה לשלב של רכישה מוצלחת. זה לא רע".

התביעה של קוטנדו תוסר

עבור סקויה מדובר בהצלחה פנומנלית במונחים ישראליים. הקרן החזיקה 30%-35% מהחברה, ותקבל חזרה קרוב ל-100 מיליון דולר על השקעה של כ-10 מיליון דולר. מדובר בסדר גודל של מחצית הקרן האחרונה של סקויה שמיועדת לישראל.

גם המשקיעות הנוספות ירוויחו מהמכירה. בנצ'מרק, שהחזיקה 20%-25% מהחברה תקבל 60-70 מיליון דולר וכך גם טנאיה קפיטל, שהיא זרוע ההון סיכון של ליהמן ברדרס לשעבר, תקבל בערך 40 מיליון דולר.

לפני כמה חודשים, למרות שהיא קטנה פי כמה מונים מאקמאי, ששולטת ב-90% משוק הפצת התוכן העולמי באינטרנט, קוטנדו הגישה תביעה משפטית נגד אקמאי בטענה להפרת פטנט. התביעה, ככל הנראה תוסר עם הרכישה.

החברה הרוכשת אקמאי, שנסחרת לפי שווי של 4.8 מיליארד דולר, פרסמה הודעה רשמית אודות הרכישה. אקמאי מציעה פלטפורמה מאובטחת שעליה עסקים יכולים לאפשר גישה לאינטרנט, לרשת המובייל, לענן ולרשתות נוספות ללא חשש.

"אנחנו צופים בצמיחה המואצת בזירות האופטימיזציה וההאצה בענן ובמובייל", אמר פול סגאן נשיא ומנכ"ל אקמאי, "הלקוחות, השותפויות, האנשים והטכנולוגיה של קוטנדו יהוו השלמה חזקה לאקמאי. ביחד, אנחנו מאמינים, יש לנו הזדמנות ענקית".

אחד ממייסדי אקמאי: קצין בסיירת מטכ"ל שנהרג בפיגוע במגדלי התאומים

מרכז המו"פ שתקים אקמאי בישראל בעקבות הרכישה ייקרא על שמו של דניאל לוין, אחד ממייסדי החברה הרוכשת. לוין נולד בארה"ב ועלה עם משפחתו לישראל בגיל 14. הוא גדל בירושלים ושירת כצה"ל כקצין בסיירת מטכ"ל. לאחר שירותו הצבאי השלים לוין תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב בטכניון ועבד במעבדות IBM בחיפה.

לוין עשה את הדוקטורט של ב-MIT בבוסטון. בשלב מסוים הוא לקח חופשה מהלימודים, לווה 20 אלף דולר והחל לשתף פעולה עם הפרופסור שלו למתמטיקה, תום לייטון. שיתוף הפעולה הזה הוליד את אקמאי. שנתיים לאחר ההקמה יצאה החברה להנפקה ציבורית.

ב-11 בספטמבר 2001, כאשר לוין היה בן 31, הוא היה על טיסה של אמריקן ארליינס מבוסטון ללוס אנג'לס, שהתרסקה על מגדל התאומים הצפוני. לוין ניסה להיאבק בחוטפי המטוס.