"כלכלת ארה"ב תהיה אחד הסיפורים היותר טובים ב-2012"

בתחזיות לקראת שנת 2012, מציינים אנליסטים כי האתגרים הגדולים עימם תתמודד כלכלת ארה"ב קשורים למירוץ לנשיאות, משבר החובות באירופה ושאלת הצמיחה בכלכלה המקומית

שנת 2012 מתקרבת בצעדי ענק, והמשקיעים תוהים מה יהיה גורל הכלכלות המדשדשות בארה"ב, אירופה והעולם כולו, לאור תחזיות שחורות יותר ופחות.

"כלכלת ארה"ב תהיה אחד הסיפורים היותר טובים בסביבה כלכלית גלובלית רעה בשנה הבאה", אמר סונג וון סון, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קליפורניה. "היא לא תיכנס למיתון".

הנתונים בארה"ב, מתעסוקה ועד ייצור, מצביעים על כך שהצמיחה בארה"ב תעלה ברבעון הרביעי ב-3% בשיעור שנתי, הקצב המהיר ביותר מזה שנה וחצי. זאת, לאחר ירידה חדה בנתוני האבטלה.

"הצרכן יוכל לבזבז כסף פשוט מפני שהצמיחה בשוק העבודה מהירה", אמר ג'ואל נרוף, אנליסט ראשי בנרף אקונומיק אדבייזורס. "כשהצמיחה בשוק העבודה מהירה, גם ההכנסה עולה".

בזירה הפנים-אמריקנית, הנשיא ברק אובמה יתמודד ב-2012 עם מספר אתגרים לא פשוטים, ביניהם משבר החובות באירופה המשפיע באופן עמוק על כלכלת ארה"ב, ריקושטים מההחלטה על הארכת הטבות המס ובראש האתגרים הכלכליים - נתוני הצמיחה. אנליסטים רבים צופים כעת צמיחה של 2.3% - 3% ב-2012, מה שעשוי להעניק מעט נחת לאובמה לקראת הבחירות בארה"ב.

ומה בנוגע להשפעת משבר החובות על כלכלת ארה"ב? "גם אם יקרה תרחיש נורא בו הצמיחה בייבוא בגוש האירו תצנח ב-10%, ההשפעה על הצמיחה בתמ"ג ארה"ב תהיה אפסית", אמרה מישל ג'ירארד, אנליסטית מקוניטיקט. "המציאות היא שאירופה נמצאת במיתון ועלולה להמשיך כך ברוב 2012", אמר דייב פאר, מנכ"ל אמרסון אלקטריק, שמצמצמת את פעילותה ביבשת מוכת החובות.

בנוגע לתוכנית הרכישות השלישית של הפדרל ריזרב אשר לא התממשה - אנלסיטים רבים אשר צפו כי תוכנית כזו תצא לפועל, כבר לא כל כך בטוחים. "אני חושב שזה יהיה בהמתנה כמה זמן, אלא אם כן יקרה משהו באירופה וסימני האטה בארה"ב יתפרצו שוב", אמר אדולפו לורנטי, אנליסט בכיר משיקאגו.