אירופה סגרה בעליות: "עד סוף 2012 ניפטר ממשבר החוב"

שר האוצר של גרמניה בריאיון: "גוש האירו ישאר יציב ולא יתפרק" ■ דיווח: גרמניה מעוניינת להכפיל את התקציב שתשלם לקרן החילוץ הקבועה כדי להגן על דירוג האשראי של הקרן

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ו') בעליות שערים, בסיומה של שנה לא פשוטה למשקיעים, בלשון המעטה. שר האוצר של גרמניה נתן דחיפה למדדים כאשר הביע את בטחונו המלא ביכולת של מנהיגי אירופה להיפטר מהמשבר עד סוף שנת 2012. ההערכות הן כי שנת 2012 תהיה שנה שבה הכרעה בסוגיית משבר החוב. מדד ה-Stoxx Europe 600 רשם בסיכום 2011 ירידה של כ-11.6%.

משקיעים רבים בוודאי ישמחו להשאיר מאחור את שנת 2011 שהייתה שנה קשה לשווקים כשמוקד הבעיות בגוש האירו עם משבר החוב.

שר האוצר של גרמניה וולפגן שאובל אמר היום כי הוא משוכנע שמנהיגי אירופה ייפטרו מהמשבר עד סוף שנת 2012 וכמו כן פסל אפשרות של פירוק גוש האירו. "ב-12 החודשים הבאים ניפטר מהסיכון של הידבקות במשבר ונייצב את איזור גוש האירו", אמר בריאיון לעיתון.

גורם בכיר במפלגת השלטון של אנגלה מרקל אמר היום כי גרמניה מעוניינת להאיץ את התשלומים לקרן החילוץ העתידית הקבועה של אירופה כדי להבטיח דירוג גבוה לאגרות החוב של הקרן. גרמניה עשויה לשלם 8.6 מיליארד אירו ב-2012, סכום הכפול מהתקציב המוגדר של הקרן. אם אכן גרמניה תעשה זאת היא עשויה לשכנע מדינות נוספות להגדיל את התשלומים, כך אמר.

ניקולא סרקוזי עשוי להיפגש עם אנגלה מרקל ב-9 בינואר בכדי לדון בקרן החילוץ הזמנית של אירופה שעומדת בפני סיכון של הורדת דירוג האשראי. נזכיר כי סוכנות הדירוג Standard & Poor’s הכניסה את גרמניה, צרפת ו-13 מדינות נוספות באירופה לבחינת מעקב עם אפשרות להורדת דירוג על רקע כישלון המנהיגים להגיע לידי פיתרון אפקטיבי למשבר שפוגע ביציבות הפיננסית. סוכנות הדירוג שפרסמה את האזהרה ב-5 בדצמבר הרחיבה את האזהרה גם לקרן החילוץ באירופה והזהירה מפני הורדת דירוג גם לקרן.

ממשלת ספרד הודיעה היום כי הגרעון בתקציב צפוי להסתכם השנה בכ-9% מהתוצר לעומת 6% בתחזית שסיפקה הממשלה הקודמת.

בזירת המאקרו, פורסם בבריטניה נתון מכירות בתים שירדו ב-0.2% בדצמבר למחיר של 163,822 פאונד, בסיכום שנתי עלו מחירי הבתים ב-1%. הכלכלה הבריטית הסובלת מחולשה כלכלית ומתקשה לצמוח ומצב התעסוקה בבריטניה חבול. מחירי הבתים עוד צפויים לרדת ב-2012 ככל שיחמיר משבר החוב באירופה.

נעילה חיובית באסיה בסוף השנה; הניקיי איבד 17.3% ב-2011

אופטימיות זהירה באסיה ביום המסחר האחרון של 2011; המדדים המרכזיים בבורסות אסיה חתמו הבוקר (ו') את המסחר בעליות שערים עם זאת, מחזורי המסחר המשיכו להיות דלילים. עליות שערים בוול סטריט אמש עודדו גם את המשקיעים באסיה למרות שבזירה הסינית נתוני מאקרו היו פחות מעודדים. כחמש מניות עלו במדד ה-MSCI אסיה לעומת שלוש מניות שיורדות במדד. בסיכום שנתי מדד הניקיי ביפן איבד 17.3%.

"המשקיעים ממשיכים להיות מאוד זהירים על רקע אי הוודאות בשווקים, משבר החוב באירופה והאטה של הכלכלה הסינית", אסטרטג ב- First Shanghai Securities בהונג קונג. "המשקיעים אינם מעוניינים לפי שעה להיכנס לשוק ולכן הרבעון הראשון של השנה הבאה הוא בבחינת נקודת זמן קריטית עבור אמון המשקיעים", אמר.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים, תביעות האבטלה החדשות בשבוע החולף בארה"ב עלו לרמה של 382 אלף, זאת כאשר התחזיות ציפו לעליה מתונה יותר בתביעות האבטלה החדשות לרמה של 372 אלף. למרות זאת עדיין מדובר בנתון מעודד כיוון שזהו שבוע רביעי ברציפות שהתביעות הן מתחת ל-400 אלף, מה שלטענת כלכלנים שהתראיינו לרשת CNBC עשוי להצית היום עליות בשוק המניות האמריקני ואולי אפילו לדחוף את מדד S&P 500 לטריטוריה חיובית בסיכום שנת 2011 שמסתיימת.

מלבד נתוני המאקרו בארה"ב, גם הירידה בתשואות האג"ח של איטליה על רקע הנפקת האג"ח אתמול, מצליחה לעודד את המשקיעים באסיה.

לצד האופטימיות הקלה באשר לכלכלה האמריקנית, בסין פחות אופטימיים לאור הנתונים המצביעים על האטה בפעילות הכלכלית, נתוני ה- HSBC הבוחן את פעילות הייצור של החברות בסין מצביע על האטה נוספת של הייצור הסיני בחודש דצמבר - מדד מנהלי הרכש של סין לחודש דצמבר עמד על 48.7 נק' לעומת הקריאה הקודמת שעמדה על 49 נק'. למרות זאת, הקריאה שמתפרסמת היום היא טובה יותר בהשוואה לזו שנרשמה בחודש נובמבר עם 47.7 נק'. זהו הסקר החלש ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009. "נסללת כאן הדרך למדיניות הקלה ולתמריצים מצד הממשלה הסינית", אמר אסטרטג First Shanghai Securities.

חברת Gree Inc רשמה את הביצועים הגבוהים ביותר השנה באסיה עם עלייה של 155%.

Tokyo Electric Power Co Inc היא המניה המפסידה הגדולה ביותר של השנה לאחר שאיבדה 91% בסיכום שנתי. זאת בעקבות האסון הגרעיני שאירע ביפן השנה.