הישראלים לא מוכנים לשלם יותר מ-979 א' ש' על דירה

המחיר הממוצע שהישראלים מוכנים לשלם לדירה צנח בתוך חצי שנה ב-22% - כך מגלה הסקר החצי-שנתי של "גלובס" ■ זינוק בביקוש ל-3 חדרים; צניחה בביקוש ל-5 חדרים ■ יותר ויותר ישראלים מוותרים מראש על דירה חדשה

המחיר הממוצע של דירה בישראל טרם ירד מתחת לרף המיליון שקל, אך לראשונה מזה שנתיים וחצי, הציבור בארץ מצהיר שלא יהיה מוכן לשלם יותר מ-979 אלף שקל על דירה. כך עולה מהסקר החצי-שנתי שעורכים "גלובס", פרסום אזימוט מקבוצת באומן בר ריבנאי ומכון מותגים.

הסקר, שנערך מדי חצי שנה מאז שנת 2006, מספק נתונים עדכניים בנוגע לכוונות הציבור לרכוש דירה בישראל ואת תפישות הציבור לגבי מחירי הדירות בארץ. הוא מקיף 500 נשאלים, מחציתם נשים ומחציתם גברים, המהווים מדגם מייצג לאוכלוסייה הבוגרת, דוברת השפה העברית בישראל.

"פער לא ממומש"

מהסקר עולה כי המחיר הממוצע אותו מוכן הישראלי לשלם על דירה צנח בתוך חצי שנה בכ-22%, מ-1.25 מיליון שקל ל-979 אלף שקל בממוצע. כלומר: הישראלים מתמחרים כיום את הדירה שהם מסוגלים לקנות ב-270 אלף שקל פחות בהשוואה ליוני 2011 - הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה מזה כשנתיים וחצי.

אחרי קיץ של מחאה חברתית שנולדה מתוך מצוקת הדיור ויוקר המחייה בארץ, נראה כי כשם שהביקושים שוככים - בשעה שרוכשי דירות פוטנציאליים רבים "יושבים על הגדר" בהמתנה לירידת מחירים משמעותית - כך גם המחיר שנתפש כ"ריאלי" בעיני הציבור יורד.

עם זאת, חשוב להדגיש כי המחיר התפישתי צנח בשיעור דו-ספרתי בתוך שישה חודשים, בזמן שהמחירים האמיתיים ירדו באחוזים בודדים: מחירה הממוצע של דירה עמד בסוף הרבעון השלישי על 1.08 מיליון שקל, ירידה של כ-3% בהשוואה לסוף הרבעון השני (יוני), ושל 4% בהשוואה לסוף הרבעון הראשון (מארס). כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לדברי אבי פאר, מנכ"ל משותף במכון המחקר מותגים, "המחיר הפסיכולוגי המקסימאלי שהרוכשים מוכנים לשלם מייצג ירידה בתג המחיר התפישתי. הרוכשים הפוטנציאליים למעשה חוזרים בסקר לרמת המחירים הממוצעת שהציגו ביוני 2009. הנתונים מעידים בעיקר על תפישתיות ותחזיות לעתיד. בסקר הבא נוכל לראות האם השוק הגיע לנקודת שיווי משקל חדשה, ואם המחירים יישארו סביב 980 אלף שקל, או שנמשיך לראות ירידת מחירים נוספת - לכיוון ה-950 אלף שקל".

למרות "סגירת הכיס" של הישראלים, מהסקר עולה כי כמעט ולא חל שינוי בכוונות הציבור לרכוש דירה. דהיינו, היד קפוצה, המחיר התפישתי צנח, אך הצורך כמעט ולא פחת. בהשוואה לחציון הקודם, מדובר בירידה קלה של 2% במספר הנשאלים שציינו כי בכוונתם לקנות דירה. 10.3% מהנשאלים מחפשים כיום לרכוש דירה או שוקלים לקנות בשלושת החודשים הקרובים, בהשוואה ל-12.4% לפני חצי שנה.

"במהלך השנתיים האחרונות אנו רואים זהות בכוונות הקנייה של הציבור", אומר בני קרת, מנכ"ל פרסום אזימוט מקבוצת באומן בר ריבנאי ויועץ אסטרטגי ליזמים בשוק הנדל"ן. "מכיוון שהלכה למעשה אנו רואים ירידה במכירות לעומת כוונות קנייה שנשארות זהות, הרי שיש פער לא ממומש. כלומר, אנשים רוצים לקנות דירות וכרגע ממתינים להתפתחויות הכלכליות".

קרת מעריך כי בקרוב יחזרו הרוכשים אל משרדי המכירות: "מחיר הינו פרמטר של ביקוש והיצע, ורמת המחירים הנתפשת אצל הקהל חושפת למעשה את אמון הציבור במחירי הדירות מיד ראשונה ומיד שנייה. מחיר ממוצע של פחות ממיליון שקל נתפש כסביר על ידי הנשאלים ביחס לרמת החיים בישראל 2011. כיוון שתפישתית יש ירידת מחירים וחזרה למחיר סביר, הרי שאנשים מאמינים כי המחירים יתייצבו ולכן בקרוב יחזרו לרכוש דירות".

"מוכנים להתפשר"

מרבית הישראלים, 62%, ממקדים את חיפושי הדירות שלהם בשוק היד השנייה. רק 34.6% מבקשים לרכוש דירה חדשה מקבלן ו-3.4% מחפשים בשני השווקים, או שטרם החליטו. נראה כי הציבור מאמין שמחירי הדירות החדשות צפויים לרדת עוד, ולכן נמצא בעמדת המתנה: "השוק נמצא בסוג של האטה; אנשים מניחים שהמחירים של הקבלנים עוד ימשיכו לרדת ולכן מחפשים פחות דירות חדשות".

קרת סבור שתוצאות הסקר מצביעות גם על מגמת התפשרות: "נתוני הסקר מצביעים על ירידת מחיר תפישתית המעידה על כיוון חזרה לשוק נורמלי, עם מחירים שהציבור סבור שהם שפויים. אנו רואים באופן מובהק את הביקוש לדירות קטנות יחסית של 3 ו-4 חדרים, ואת העובדה שהיום, גם בשוק הנדל"ן, אנשים מוכנים להתפשר".

עם זאת, קרת מדגיש כי למרות השינויים שמשקפות תוצאות המשאל, "בעיית המחסור בפתרונות דיור נאותים לזוגות הצעירים עודנה שרירה וקיימת. הזוגות הצעירים ממשיכים להתרחק מחלום הדירה בבעלותם. במצב כזה, הממשלה צריכה לתת לצעירים ולמי שנכנס לקריטריון, הטבות ופתרונות מעשיים על מנת לאפשר להם להתקרב ולממש את חלום הדירה".

זינוק בביקוש ל-3 חדרים; צניחה בביקוש ל-5 חדרים

אילו דירות מחפשים כיום הישראלים? קטנות בהרבה, כך עולה מתוצאות הסקר. "הירידה הקיצונית במחיר אותו מוכנים הרוכשים לשלם עבור דירתם משתקפת גם במגמת השינוי המהותית של סוגי הדירות המבוקשות ביותר, על פיה ניתן לראות בבירור את עומק הבוץ ששוק הנדל"ן נכנס אליו", כותבים עורכי המשאל.

כ-7% מהנשאלים בסקר אמרו כי הם מחפשים דירות בנות 2 חדרים ומטה, זאת ללא שינוי מנתוני החציון הקודם; בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מדובר בעלייה של 5%. עם זאת, הביקוש לדירות 3 חדרים בחציון הנוכחי הכפיל עצמו, מ-12% במחצית הראשונה של שנת 2011, ל-26% במחצית השנייה של השנה.

5 חדרים: מ-23% ל-7%

גם הביקושים לדירות בנות 4 חדרים עלו באופן משמעותי, מ-50% מהרוכשים על פי הסקר של חודש יוני 2011, לכ-61% בסקר של דצמבר השנה. מדובר בעלייה של 17% בביקוש לדירות 4 חדרים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מנגד, חלה ירידה דרסטית בביקוש לדירות 5 חדרים, "ככל הנראה, כתוצאה מהמיתון הכלכלי", מעריכים כותבי הדוח. על פי נתוני הסקר הנוכחי, כ-7% מהנשאלים אמרו כי הם מחפשים דירת 5 חדרים, לעומת 23% מהנשאלים בסקר של יוני.

"אנו רואים באופן מובהק כי הציבור פונה לחפש דירות קטנות יותר, כאשר דירות בנות 4 חדרים ואפילו 3 חדרים בלבד הפכו לפופולאריות ביותר", אומר בני קרת. "כיום, קשה יותר לציבור הרוכשים להעמיד אופציות מימון רחבות, הם מנסים להתאים את הצרכים ליכולות שלהם, והולכים על דירה אפקטיבית הרבה יותר מאשר דירת חלומות".

הסכום המירבי לרכישת דירה
 הסכום המירבי לרכישת דירה