האוצר: מחירי הדירות החדשות נפלו ב-13% בשנה האחרונה

נתוני האוצר: ירידה חדה של 34% בדירות שנרכשו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ■ ב-11 החודשים הראשונים של השנה, ירד מספר הדירות החדשות שנרכשו בשיעור של 24% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2010

מגמה מעורבת נרשמה בנובמבר בשוק הנדל"ן: מחד גיסא, מחירי הדירות ירדו בשיעור מתון של כ-1.8% בהשוואה לאוקטובר, ומאידך גיסא, נרשמה עלייה חדה, בשיעור של 59%, ברכישת דירות. כך עולה מסקירת הנדל"ן שפרסם היום (ג') משרד האוצר.

בנובמבר נמכרו בישראל 6,848 דירות (ישנות וחדשות) - עלייה חדה לעומת אוקטובר, אם כי יש לציין כי בחודש זה נרשמה רמת מכירות נמוכה במיוחד, בשל חגי תשרי שחלו בו. בהשוואה לנובמבר 2010, מדובר בירידה של 33.5%. בפלח השוק של הדירות החדשות, נרשמה צניחה של 54% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

ב-11 החודשים הראשונים של השנה, ירד מספר הדירות החדשות שנרכשו ב-24%, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2010. מספר הדירות שנרכשו מיד שנייה קטן ב-26% בנובמבר, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ובסיכום שנתי נרשמה ירידה של 14% במספר העסקאות בפלח שוק זה.

נזכיר, כי בשבוע שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סקירה, שלפיה לאחר חודשי הקיץ של מחאת הדיור, ולאחר החגים, חזרה רמת המכירות של דירות חדשות לרמה שנרשמה ביוני, כ-1,400 דירות.

מסקירת האוצר עולה עוד, כי מחירן החציוני של דירות חדשות ירד ב-1.8% מאוקטובר, לרמה של 898 אלף שקל. בהשוואה לנובמבר 2010, מדובר בירידה של כ-13%.

המחירים במגמת ירידה, והמשקיעים מממשים: בנובמבר נרכשו 1,600 דירות להשקעה, ירידה של 47% בהשוואה לנובמבר 2010. בולטות במיוחד הן הערים תל אביב ובאר שבע, עם צניחה של 60% כל אחת. בסיכום שנתי, נרשמה ירידה של 30% במספר הדירות שרכשו משקיעים ב-11 החודשים הראשונים של 2011, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

"קיפאון עמוק"

בתגובה לנתוני האוצר, מסר אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, כי "הממשלה מכניסה את הנדל"ן לקיפאון עמוק. הציבור, היושב על הגדר ומשהה את רכישת הנדל"ן, מחכה לשווא. ירידות המחירים מינוריות, לעומת הירידה החדה במספר העסקאות".

לדברי דנוס, "הממשלה צריכה לפעול להגדלת היצע הדירות באזורי הביקוש, במקום לייצר חוסר ודאות ציבורי, שמביא את ענף הנדל"ן לקיפאון עמוק. תוכניות הממשלה, כפי שהוצגו לציבור בחודשים האחרונים, אינן מטפלות באזורי הביקוש, ובמסגרתן שווקו קרקעות בעיקר בפריפריה".