המחאה החברתית פסחה על ענף האופנה וההנעלה, שרשם בשנת 2011 גידול כספי של 5.7% - כך עולה מנתוני השוואת מכירות של 1,350 חנויות זהות של הרשתות החברות במערכת ריס.
פדיון כלל רשתות האופנה וההנעלה החברות במערכת, לרבות חנויות חדשות, הסתכם ב-4.52 מיליארד שקל.
למרות שבחלק מהשנה הפדיונות דשדשו, חודש נובמבר נחתם אשתקד עם עלייה של 30% בפדיונות, וגם הסטגנציה שנרשמה בדצמבר 2011 לא הפריעה לענף לסיים את השנה עם עלייה.
השנה הקרובה מסמנת את התגברות התחרות בענף האופנה, עם חדירה מואצת של מותגים בינלאומיים אך גם עם אווירה כלכלית עולמית קשה, הגורמת, לפחות לחלק מהבכירים בענף, להסתכל על השנה הקרובה בפסימיות.
"באופן כללי, התחזיות ל-2012 לא טובות, וזה יוצר ברקסים, כי ההשפעה מגיעה להרגלי הצריכה ולבזבזנות. אנשים מפסיקים לקנות סתם", אומרת מנכ"לית קבוצת גולף, אילנה קאופמן. "האווירה הכללית לא טובה, ויש תחושה שהאווירה תייצר מציאות", אומר בכיר בענף הקניונים.
השנה החולפת עמדה בסימן מיזוג בין בריטיש ישראל למליסרון, שהופך את מליסרון לקבוצת הקניונים הגדולה בישראל, וכן במאמצי ההתרחבות של קבוצת עזריאלי שממתינה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, לאחר שחתמה על עסקה לרכישת קניון עיר ימים בנתניה.
מגמה בולטת נוספת היא התרחבות קניונים קיימים. "קניונים שהיו חזקים מלכתחילה, עשו תהליכים שהפכו אותם לקניוני עוגן שכל רשת חייבת להיכנס אליהם. הדוגמאות הטובות ביותר הם קניון הזהב בראשון-לציון, שהתרחב ובבת-אחת הפך את הקניון למשמעותי מאוד מבחינת הנפח ומבחינת הנוכחות של המותגים הבינלאומיים. אותו תהליך התרחש בקניון הגדול בפתח-תקווה עם פתיחת הקומה השלישית. הם הפכו מקניונים בינוניים לקניוני עוגן והשוו את הרמה שלהם לרמה של הקניונים הגדולים בישראל. למרות שטענו שיש עודף בשטחי מסחר בראשון ובפתח-תקווה, הפרויקטים עובדים ואתה חייב להיות שם", אומר הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי קבוצת פוקס.
להוציא את קניון "מרגלית השרון" של קבוצת עזריאלי, שרשם ירידה של 8% בפדיונות, כמעט כל הקניונים חתמו את השנה עם עלייה בפדיונות ומיעוטם רשמו סטגנציה או שחיקה קטנה בפדיונות. ממוצע הפדיון למ"ר בקניונים האזוריים עמד על 70 שקל למ"ר ליום, לעומת ממוצע ארצי של 55 שקל למ"ר.
קניון "מרגלית השרון", שנפגע מפתיחת קניון שרונים ונתון לתחרות קשה גם מצד הקניונים בכפר-סבא, רושם גם את רמת הפדיון הנמוכה למ"ר מבין הקניונים.
קניון מלחה, הקניון המוביל בישראל לפי דירוג "גלובס", חתם את השנה עם עלייה של 3.5% בפדיונות. הפדיונות בקניון רמת-אביב ובקניון עזריאלי בתל-אביב, המדורגים במקומות השני והשלישי בדירוג "גלובס", נותרו ללא שינוי, אם כי שניהם רושמים עדיין פדיון גבוה למ"ר.
ביג Fashion בנצרת, רשם את העלייה הגבוהה ביותר בפדיונות (22%+), ורמת הפדיון למ"ר כבר נושקת לרמה הממוצעת של הקניונים האזוריים ועומדת על 69 שקל למ"ר ליום.
קניון מול הים באילת רשם עלייה של 10.8% בפדיונות, והוא מוביל עם פדיון של 113 שקל למ"ר, הפדיון הגבוה ביותר למ"ר מבין כל הקניונים. קניון G כפר סבא (של גזית ישראל) ממשיך להתחזק ורושם עלייה של 12% בפדיונות.
עלייה של 9%-10% בפדיונות נרשמה בקניון הגדול בפתח-תקווה, קניון מודיעין ובקניון לב חדרה. קניון שבעת הכוכבים, הקריון וקניון הנגב רשמו עלייה של כ-4.5%. עליות נמוכות יחסית נרשמו בקניון איילון (2%+), קניון גבעתיים (2.3%+) וקניון חולון (3%+).
הפאואר סנטרים מושכים חברות אופנה
מגמה נוספת היא עליית כוחם של הפאואר סנטרים. "בונים הרבה פאואר סנטרים, והם מתחילים לתפוס נפח באופנה. כמעט בכל עיר בנו או בונים פאואר סנטרים. בנתיבות פתחו שניים, בונים בערד, בנתיבות, באופקים, בפרדס-חנה, ופתחו גם בנצבא חדרה. בגלל שהפאואר סנטרים פתוחים, ודמי הניהול יותר נמוכים, הם מתחילים למשוך אליהם יותר חברות אופנה", אומר ויזל.
דוגמה טובה לכך היא רשת קסטרו שפתחה חנות בביג אילת, והיא מתעתדת לפתוח חנות גם בישפרו מודיעין.
לפי ריס, פדיונות האופנה וההנעלה בפאואר סנטרים רשמו בשנה החולפת עלייה של 6.8%, הגבוהה משיעור העלייה בקניונים האזוריים, שעמדה כאמור על 4.5% בלבד.
ביג כרמיאל ו-G בעמק רשמו עלייה של 8.4% בפדיונות, כאשר ביג כרמיאל מוביל את הפדיון למ"ר עם 54 שקל למ"ר ליום, לעומת ממוצע של 42 שקל למ"ר ליום בפאואר סנטרים.
גם הפדיון ב-G בעמק גבוה מהממוצע ועומד על 48 שקל למ"ר ליום. עלייה מרשימה נרשמת גם בבילו סנטר ובביג פולג (8.3%+) וכן בסטאר סנטר באשדוד (7.3%+).
לדברי חגית איזמן, סמנכ"לית בחברת ריס, "חלק מהפאואר סנטרים מציעים היום שדרת מותגים או חלקים מקורים ומעוצבים, והם הפכו לאלטרנטיבה לקניונים".
פדיונות מכובדים ברשת H&M
מגמה נוספת היא האצה והתרחבות של המותגים הבינלאומיים. רשת H&M הרחיבה את הפריסה והגיעה ל-8 סניפים, Forever 21 פתחה סניף ראשון, אמריקן איגל תחנוך 9 חנויות בפברואר 2011, ואילו קבוצת בריל תחנוך 3 חנויות למותג ALCOTT.
"השנה בלטה ההשפעה הגוברת והולכת של המותגים הבינלאומיים. מחד, מותגים שכבר היו בארץ כמו זארה ופול אנד בר, עשו עוד עלייה בפדיונות. ומאידך, ניכרת תחילת ההשפעה של H&M שעושה פדיונות מכובדים. זה גורם למותגי האופנה המסורתיים לעשות התאמה גם לתמהיל וגם למחירי המכירה של המותגים הבינלאומיים", אומר ירון אשל, משנה למנכ"ל גזית ישראל.
"החברות הבינלאומיות שהגיעו מקבלות המון פרגון בתקשורת, אבל כמקומיים אנחנו יותר נישתיים, מכירים טוב יותר את הצרכים, וזה יתרון ענק. זה עובד בכל העולם שהחברות המקומיות הן טובות יותר מהבינלאומיות. הן פונות לכלל, ואנחנו לפרט. זה יתרון אדיר, אבל צריך להיות מאוד מדויקים כדי לנצל אותו", מבהירה קאופמן.
לדברי אשל, מגמה נוספת היא התחזקות אופנת הבייסיק. "חנויות הממוקדות באופנת בייסיק ובמחירי מכירה לא יקרים, כמו פוקס והודיס (Hoodies), התחזקו", הוא אומר.
מי שבולטת בגידול בפעילות בבייסיק היא רשת הודיס, שממוקדת בביגוד בייסיק בלבד, בדומה למיקוד של WEAR.S. בשנה החולפת רשת הודיס כמעט הכפילה את עצמה כאשר היא פתחה 15 סניפים, והיא מונה היום 33 סניפים.
לדברי הרשת, כתוצאה מהפתיחות וכן מגידול בפדיונות חנויות זהות, הרשת רשמה גידול של 320% במכירות. לדבי יוסי גביזון, מבעלי הרשת, בכוונתם לפתוח 17 חנויות נוספות בתוך שנתיים, 3 מתוכן ייפתחו בחודשיים הקרובים בקניון מלחה, בקניון עיר ימים ובפארק הקרח באילת.
"הייתה לנו שנה מצוינת, אחת השנים הטובות שהיו לנו. גדלנו ב-25% באותם סניפים. היה חורף טוב", אומר גם שלום סידון, מבעלי רשת האנגר, רשת מחסני ביגוד הגדולה בתחום.
המחיר לצרכן עלה
אחרי עלייה חדה במחיר הכותנה בשנת 2010, מחיר הכותנה רושם בשנת 2011 ירידה, אך זו עדיין לא באה לידי ביטוי במחיר לצרכן.
"ברוב המקרים המחיר לצרכן עלה, וחורף 2011 התאפיין בעליית מחיר ממוצעת של 7% במחיר לצרכן, כתוצאה מהעלייה שהייתה במחיר הכותנה. כשסחורה נקנתה לחורף 2011, מחירי הכותנה היו בשיא, וגם חלק מהסחורה שנקנתה לקיץ הקרוב, נקנתה כשהמחיר היה עדיין בשיא. מכאן שאם מחיר המוצר עלה, אז יש להניח שהמקור לרוב העלייה בפדיונות בקניונים הוא בעליית מחיר.
"יחד עם זאת, הייתה עונת חורף מבורכת. בפדיונות נובמבר-דצמבר 2011 ניכרת עלייה גבוהה ביחס לחורף אשתקד, באופן ששיפר את הביצועים הכספיים של הרשתות", אומרת מנכ"לית רשת סליו, שגיב שקד.
גידי גולדפינגר, מנכ"ל לי קופר, מעריך כי "המחירים לא יירדו עוד, כי הגענו לרמה הנמוכה שאפשר להצדיק קיום של עסק רווחי". ומה צפוי בשנה הקרובה? "הקבוצות החזקות תמשכנה לגדול ולקטנים יהיה יותר קשה", אומר גולדפינגר.
"הלקוח שלנו הוא הרבה יותר מדויק ויותר חכם. זו מגמה של 3 שנים. הקנייה יותר מתוכננת ופחות ספונטנית. אסטרטגיית הניסוי והתהייה נגמרה, כי הלקוח יודע בדיוק מה הוא רוצה. זה יחמיר ב-2012", אומרת קאופמן.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.