אירופה ננעלה בירידות על רקע חשש המשקיעים מיוון

המשקיעים הגיבו להצהרתה של יוון לפיה תיאלץ לפרוש מהאיחוד האירופי במידה ותיכשל לגייס הון נוסף ■ גרמניה גייסה כ-4.1 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-10 שנים ■ וול סטריט בירידות

לאחר האופוריה שהתקיימה באירופה אמש, המסחר ננעל היום (ד') בירידות שערים, ונראה כי המשקיעים הגיבו להצהרתה של יוון אמש לפיה היא תיאלץ לפרוש מהאיחוד האירופי במידה ותיכשל לגייס הון נוסף ולהימנע מחדלות פרעון. בנוסף, המשקיעים מצפים גם לצעדים הנוספים של מנהיגי האיחוד, ובייחוד מריו מונטי, ראש ממשלת איטליה, שרבים תולים בו את תקוותם ורואים בהשרדותה של איטליה תנאי הכרחי להישרדותו של האיחוד האירופי כולו.

כאמור,ממשלת יוון הודיעה אמש כי היא עמלה על אישורה של תוכנית חילוץ שנייה בהיקף של 130 מיליארד אירו, אשר כוללת "תספורת" כבדה של כ-50% על חובותיה כלפי מחזיקי האג"ח שלה. התוכנית גובשה בפגישות שרי האוצר של גוש האירו באוקטובר, אולם מאז עברו מעט מים בנהר משבר החובות האירופי הסוער, וכיום כלכלנים רבים סבורים כי תידרש "תספורת" גדולה עוד יותר, כדי למנוע מהמדינה להכריז על חדלות פירעון.

בתוך כך, במסיבת עיתונאים שנערכה לפני מספר ימים, מריו מונטי טען כי הוא מתכנן צעדים שנועדו להגביר את התחרות ולעודד את הצמיחה בכלכלה השלישית בגודלה באירופה. הצהרות אלה הגיעו לאחר שבחודש החולף ממשלתו אישרה את תוכנית הצנע בהיקף של כ-30 מיליארד אירו.(לסיפור המלא)

בנוסף, גרמניה הצליחה להנפיק היום אג"ח ממשלתיות לטווח של 10 שנים, בהיקף של כ-4.1 מיליארד אירו ובתשואה של 1.93%. הבנק המרכזי של גרמניה, שניהל את המכרז למכירת האג"ח נהנה מביקושי יתר וקיבל הצעות לרכישה של 5.14 מיליארד אירו, כך שהתשואות ירדו בכ-0.5% מהמכרז הקודם להנפקת האג"ח שהתנהל לפני כחודשיים.

בזירת המאקרו: מדד המחירים לצרכן ומדד מנהלי הרכש

בזירת המאקרו האירופית, התפרסם בצרפת נתון ההוצאה הפרטית השנתית שהפתיעה לרעה את התחזיות והציג צניחה של 2.1% - לעומת צפי לעלייה של 1%. לעומת זאת, המדד המשולב של מנהלי הרכש של גוש האירו לחודש דצמבר נקבע על הרמה הגבוהה ביותר מזה 3 חודשים, כשנקבע על רמה של 48.3 נקודות, לאחר שהצפי היה ל-47.9 נקודות.

אסיה במגמה מעורבת

המסחר בבורסות אסיה ננעל במגמה מעורבת, כאשר המסחר במניות בבורסת יפן החל את שנת 2012 באווירה חיובית בהמשך לסטנטימנט החיובי בשווקים בעולם. לעומת זאת, המסחר במניות בסין דווקא לא מצליח ליישר קו עם מגמת העליה בשל החששות בקרב המשקיעים מפני הידוק אשראי. בבורסת אוסטרליה נרשמו הביצועים החזקים ביותר מבין בורסות אסיה.

"שוק המניות בסין ככל הנראה יציג ביצועים חזקים יותר בשנת 2012 לעומת השנה שעברה", כך העריך סטיב שנג, מנהל ב-Shenyin Wanguo בהונג קונג. "נראה ראלי אך לא יהיה זה שוק מאוד שורי", הוסיף. עוד העריך כי הבנק המרכזי בסין עשוי לחתוך את דרישות הרזרבות של הבנקים לפני תקופת החגים בסין לקראת סוף החודש.

"בדרך כלל לפני חג השנה החדשה בסין, מחזורי המסחר הם מאוד נמוכים", אמר.

BHP Billiton ריכזה עניין רב באוסטרליה ועלתה בשיעור ניכר לאחר מסחר חיובי גם באירופה.

PetroChina Co Ltd- ADR ריכזה עניין בהונג קונג, ביפן בלטו המניות Sony Corp וטויוטה