קניון - 5 :S&P500 - 0

מבחינת הכסף, הניצחון השנה לא מתוק ולא רווחי *ברמה המנטאלית, מודל הקניון ניצח בגדול וצלח ללא פגע שנה כאוטית

כמה סמלי/אירוני שה-S&P500 סגר את 2011 בשער בו הוא סגר את שנת 2010. אם תרצו, זהו עוד אחד מהחיוכים של "מיסטר שוק", בבחינת 'ניערתי אתכם, הזעתם, התאמצתם, ובסוף כלום לא קרה'. אנחנו יכולים לקחת את זה בחיוך, לומר שלפחות לא נשברנו ולא התרסקנו, ולהמשיך הלאה. כל מי שעסק בהעצמת דרמות במהלך השנה, חוטף כאן אמירה משמעותית ביחס לתועלת שהביא לאומה, וכל מי שהתייחס לדרמות האלו מקבל כאן מסר ברור בדבר הגברת סינון הרעשים.

תיק קניון המניות ניצח השנה את מדד S&P500 ביתרון של 1% - יפה ביחס למהומה, מאכזב ביחס ליעדים שלנו: 12% בשנה או S&P500 פלוס 6% - הגבוה מביניהם. אנחנו אורזים ביחד את החיוך, את הניצחון החמישי ברציפות שעדיף מהפסד, ואת כל עבודת ההכנה שעשינו ל-2012, יוצאים לדרך ומקווים שבשנה הקרובה נעשה הרבה יותר מ-12% וביחס של 20 ל-12 לפחות.

הדילמה שלנו עם ZIP

אחד הנושאים שהתחלנו לפתח ב-2011, ונעמיק את העבודה איתו ב-2012, הוא השילוב של ניתוח מגמות עולמיות עתידיות בהליך איתור המניות להשקעה. כפי שציינו לא אחת, אנו עושים זאת גם בשביל הפוטנציאל וגם בשביל ניהול הסיכונים (מגמות עולמיות פחות חשופות לשינויים כלכליים). אחת ההשקעות שביצענו על בסיס זה היא Zipcar, חברת ההשכרה של מכוניות לטווח קצר, "רכב שיתופי" אם תרצו, או ה-Car2Go האמריקנית. ברור שהעולם הולך לחיסכון במשאבים, והחזקת רכב, בייחוד בעיר, היא משאב יקר. החברה מתנהלת יפה אבל ההשקעה בה לא, בין היתר משום שהזנחנו את הניתוח הטכני לטובת העתיד. כאשר נסדקים סדקים ביחס לעתיד, הספק ביחס להשקעה ב-ZIP גובר.

הסדקים עולים ממאמר שפורסם בבארונ'ס, ובו המלצת מכירה למניה מצד חברה בשם Partners MKM. מדאיג לקרוא את הסיבות להמלצה: ראשית, מציינים במאמר שלשוק הרכב השיתופי, שעומד היום על 300 מיליון דולר בארה"ב, יש פוטנציאל צמיחה גבוה (כאן אנחנו יוצאים מחוזקים). אבל, לדעת MKM הסיכון ביחס לצמיחת הרווחים העתידיים לא גלום במחיר המניה. כן טוען המאמר, שהתחרות תשפיע לרעה על ZIP, ובין היתר על יכולתה לגבות דמי חבר ששולי הרווח עליהם גבוהים במיוחד. הערך של ZIP מושפע רבות מיכולתה לגבות את דמי החבר הללו (25 דולר דמי רישום, 60 דולר דמי חבר שנתיים).

כן מציינים במאמר את חסמי הכניסה הנמוכים יחסית למתחרים פוטנציאליים. למתחרים אלו מוטיבציות שונות להיכנס לשוק, ולחלקם יש גם כיסים עמוקים.

גורם מעיב נוסף הוא הקושי והעלות הכרוכים בגיוס לקוחות ובשימורם, לאחר שהלקוחות הממהרים לאמץ חדשנות כבר נרשמו לשירות. הוצאות השיווק צפויות לגדול וכך גם ההוצאות בגין מיזוגים ורכישות. התחרות בענף תהיה מבוססת על מחיר, שכן מדובר במוצר שאין לגביו סנטימנטים, ועובדה זו תשפיע גם היא על הרווחיות. על כך אפשר להוסיף את הוצאות החניה.

צוות קניון המניות מתלבט בעניין, בייחוד משום שהגרף אינו תומך בהחזקת המניה, ועד כה החזקתה גרמה נזק.

שרית גולנדר קדרי, אנליסטית החברות שלנו, ממשיכה להיות בעד הקונספט, אבל צריכה עוד נתונים בשביל לגבש דעה ביחס ל-ZIP. היא מעודדת מכך שבאחת הכתבות על יצרנית הרכב פורד הציגו את שיתוף הפעולה עם ZIP כיתרון לפורד. כן מציינת קדרי, כי ג'יי.פי מורגן ממליצים על המניה ומציינים את היתרונות: נתח שוק של 75%, המאזן, מאגר המידע על הלקוחות, הטכנולוגיה של החברה והחדירה לשוק האירופאי עם רכישת Streetcar. מחיר היעד שמציבים בג'יי.פי מורגן למניה הוא 30 דולר.

יעל מגל, ה-Wave Analyst שלנו, מתקשה להאמין שהרעיון יתפוס. בין היתר היא מציינת שהשירות מבוסס על שימוש בעיר, מקום בו אנחנו לא ממהרים לבחור ברכב פרטי כאפשרות הניוד המועדפת. כן מעלה יעל את שאלת הזמינות של הרכבים, ואת הטיעון לפיו מי שמשתמש ברכב באופן קבוע, יעדיף בסופו של דבר רכב משלו. במילים אחרות, השירות מבוסס על מזדמנים שירצו רכב בעיר - לא פוטנציאל עסקי מרגש.

נקודות נוספות שעולות בדיון הן: האם ZIP תצליח לשמר את פלח השוק, ומה יקרה כשחברות השכרת הרכב הגדולות ייכנסו לתחום? ההחלטה שלנו היא לתת למניה עוד זמן לנסות להתרומם לכיוון ה-30 דולר, ושהות ממושכת תגרום לקיצוץ הפוזיציה. ירידת המניה מעמידה את משקלה בתיק על 1.3%, כך שנרד ל-1% אם היא לא תתחיל לעלות.

זיו סגל, A level 2 Chartered Market Technician. שותף-מייסד ואסטרטג השקעות ראשי בחברת Green Ocean. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.