נעילה מעורבת באירופה; חובות איטליה וספרד שוב במוקד

תשואות אג"ח איטליה וספרד עלו - והבנק האירופי שוב רכש אג"ח ■ דוח התעסוקה בארה"ב: 200 אלף משרות חדשות נוצרו בדצמבר, והאבטלה ירדה ל-8.5%

בורסות אירופה ננעלו ביום המסחר האחרון לשבוע (ו') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים, חרף פרסום נתוני תעסוקה חזקים בארה"ב, שהפתיעו את ציפיות האנליסטים. הסנטימנט השלילי בלט בשווקים לאור תזכורות כי המשבר באירופה עדיין כאן, ומספר דיווחים שהובילו למסחר תנדותי בשוק: ראשית, תשואות האג"ח של איטליה וספרד, שנסקו היום לקראת הנפקות גורליות בשתי המדינות בשבוע הבא, ואילצו את הבנק האירופי להתערב בשוק האג"ח; ושנית, נתונים רשמיים שפורסמו על ידי הבנק האירופי, המצביעים על התגברות ההפקדות בבנק - מה שמעיד כי פחות כסף מוזרם לשווקים, ומאיץ את הכלכלה. גם נתוני האבטלה שפורסמו היום בגוש האירו העיבו על המסחר.

באירופה, כאמור, זנחו המשקיעים לרגעים המספר את הדאגות ממשבר החוב המקומי - והתרפקו על לנתוני התעסוקה החזקים מארה"ב: דוח התעסוקה שפורסם היום בארה"ב הפתיע לטובה, כשהצביע על יצירה של 200 אלף משרות חדשות, לעומת צפי ליצירה של 150 אלף משרות בלבד. רמת האבטלה ירדה בתוך כך ל-8.5%.

גם אתמול פורסמו בארה"ב נתונים חזקים בשוק התעסוקה: מדובר בסקר ה-ADP שהצביע על עלייה של של 325 אלף משרות בדצמבר, לעומת צפי לעלייה של 176 אלף. התביעות השבועיות לדמי אבטלה ירדו במפתיע לרמה של 372 אלף.

תשואת אג"ח איטליה - מעל 7%

אולם מספר דיווחים אחרים, הזכירו למשקיעים כי משבר החוב עדיין כאן: תשואות האג"ח של איטליה וספרד עלו היום במהלך המסחר, לקראת הנפקות צפויות של שתי הממשלות - אשר יהוו עוד מבחן אמון של השווקים ביכולתן למחזר חובות ולהיחלץ מחדלות פירעון. הדבר אילץ את הבנק האירופי להתערב בשוק (כך לפי דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל"), ולרכוש אג"ח ממשלתיות.

בעקבות ההתערבות, ירדו תשואות האג"ח של איטליה וספרד ל-10 שנים לרמה של 7.09% ו-5.55% בהתאמה. תשואות מעל רמה של 7%, נזכיר, משקפות על פי מומחים רבים, הערכה בשווקים כי המדינה לא תוכל לפרוע חובותיה בטווח הארוך.

אתמול, נזכיר נרשמה הנפקת אג"ח בצרפת, שהצליחה לגייס כ-7.96 מיליארד אירו באג"ח ל-10 שנים ובתשואה ממוצעת יחסית נמוכה של 3.29%. אולם, התשואות על האג"ח ל-10 שנים עולות וזאת כי התשואה בגיוס אתמול מהווה עלייה לעומת ההנפקה בחודש הקודם בה התשואה נקבעה על 3.18%. בנוסף, ספרד הודיעה אתמול כי היא מתכננת חבילת צנע חדשה בהיקף של כ-16.5 מיליארד אירו, ובאיטליה הודיע הבנק הגדול במדינה כי ינפיק זכויות בדיסקאונט משמעותי.

בזירת המאקרו, פורסם היום כי שיעור האבטלה בגוש האירו עומד על 10.3% נכון לחודש נובמבר - בדומה לאוקטובר. מדובר ברמת האבטלה הגבוהה ביותר מאז ייסוד האירו (1999).

נעילה שלילית באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום בנטייה ברורה לירידות שערים, למרות הנעילה החיובית אמש בוול סטריט. המשקיעים במזרח חוששים כמובן ממשבר החוב האירופי ויציבות מערכת הבנקים האירופית - וההשפעה של אלה על כלכלות כל העולם.

את הירידות באסיה הובילו היום מניות היצוא הגדולות ביפן, שנפגעות מהתחזקות הין היפני מול האירו והדולר אמש, לאחר שבאירופה תשואות האג"ח הממשלתיות של צרפת ואיטליה עלו לאחר הנפקת אג"ח.

מה שעוד העיב על הסנטימנט, הוא הדיווח כי התמ"ג היפני צפוי להתכווץ בגין הרבעון הרביעי של 2011, מה שמביא להתכווצות שלישית ב-4 הרבעונים האחרונים. לפי הערכות של סוכנות למחקר כלכלי ביפן, כלכלת המדינה התכווצה ברבעון הרביעי ב-0.1% בהשפעת המשבר האירופה שמקרין על היצוא והכלכלה היפנית. הנתונים הרשמיים יפורסמו ביפן ב-13 בפברואר.

מניות במוקד

כאמור, היצואניות היפניות בלטו לשלילה במסחר היום, אלה שחשופות במידה רבה לשוק האירופי. נציין את סוני , NEC , מניית ניסאן , ומאזדה .

גם מניות האנרגיה ביפן נחלשו על רקע ירידת מחיר הנפט אמש. נציין את Japan Petroleum Exploration, ואת JX Holdings .

מנגד, מניות האנרגיה הסיניות התחזקו במסחר על רקע הטבות מס של הממשל בסין. נציין את Cnooc בהונג קונג, פטרוצ'יינה , ו- China Petroleum & Chemical .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]