נעילה מעורבת בוול סטריט חרף נתוני התעסוקה המפתיעים

דוח התעסוקה הפתיע: נוספו 200 אלף משרות, האבטלה ירדה ל-8.5% - מה חושבים האנליסטים? ■ ובאירופה: תשואות אג"ח איטליה מעל 7%; הבנקים "מחזירים כסף" לבנק האירופי ■ בסיכום שבועי עלו המדדים ב-1.8% בממוצע

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו'), יומו האחרון של שבוע המסחר בעולם, במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים. זאת, חרף פרסום דוח התעסוקה האחרון לשנת 2011, שהפתיע לטובה כשהצביע על יצירה של 200 אלף משרות חדשות בחודש דצמבר, בעוד רמת האבטלה צונחת ל-8.5%. עם כן, המשקיעים הוסיפו להיות מודאגים היום ממשבר החוב - לאור נסיקת תשואות האג"ח האיטלקיות והספרדיות. בסיום המסחר, ננעל הדאו ג'ונס הירידות של כ-0.45%, בעוד ה-S&P500 משיל כ-0.25%. מנגד, הנאסד"ק הוסיף לערכו קלות כ-0.16%.

אולם, בסיכום שבועי, ניכר כי ארה"ב חותמת את שבוע המסחר הראשון והמקוצר לשנת 2012 באופטימיות, כאשר המדדים רושמים עליות בשיעור שבועי: ה-S&P500 הוסיף כ-1.6%, הדאו ג'ונס 1.2%, בעוד הנאסד"ק זינק בכ-2.7%.

במוקד המסחר, כאמור, דוח התעסוקה לחודש דצמבר 2011 שפורסם היום בארה"ב, שהפתיע לטובה והציג נתונים חזקים מאד: בשוק האמריקני נוספו כאמור 200 אלף משרות חדשות, ורמת האבטלה צנחה לרמה של 8.5% - זאת, בניגוד לצפי ליצירה של 150 אלף משרות חדשות בלבד, בעוד רמת האבטלה צפוייה היתה לעלות ל-8.7%.

גם במגזר הפרטי הפתעה נעימה, כאשר נוצרו כ-212 אלף משרות חדשות, בעוד בשוק ציפו ליצירה של 170 משרות בלבד. עם כן, הנתונים מפיגים במעט את הדאגה שבאה מכיוון אירופה ומשבר החוב המתעצם בגוש. זאת, לאור העובדה ששיפור בתעסוקה האמריקנית מעיד רבות על תהליך ההתאוששות של כלכלת ארה"ב כולה, ש-70% מהתוצר שלה מתבסס על הצריכה הפרטית - שהיא נגזרת ישירה של מצב התעסוקה במשק.

"הרבה אנשים ידעו או חשדו שהמספרים בארה"ב (דוח התעסוקה) הולכים להיות טובים, אבל עדיין יש דאגות לגבי המשבר באירופה", אמר מארק ברונזו, מנהל השקעות מ-Security Global Investors.

עוד רכישות?

עוד הוסיפו המשקיעים בארה"ב לגל השמועות ששוב תוקף את השוק האמריקני, בדבר תוכנית רכישות אג"ח שלישית של הפדרל ריזרב, מאז משבר המשכנתאות ב-2008. על פי הערכת מורגן סנטלי, ה'פד' ירכוש השנה אג"ח ממשלתיות בהיקף של 500-700 מיליארד דולר, בין מארס ליוני 2012.

בכירים רבים ב'פד', נזכיר, ביניהם סגניתו של יו"ר ה'פד' ברננקי ז'נט יילן, התבטאו בדבר האפשרות לרכישות אג"ח נוספות. ההנחה הרווחת בשוק הינה כי הבנק המרכזי ירכוש אג"ח מגובות-משכנתאות במטרה ללחוץ תשואות האג"ח על המשכתנאות והלוואות ארוכות-טווח אחרות, כלפי מטה. גם וויליאם דאדלי, ראש ה'פד' בניו יורק, התייחס היום לסוגייה.

המשבר עדיין כאן

ואולם, שטף של חדשות מטרידות מכיוון אירופה - הזכירו למשקיעים כי משבר החוב, עדיין כאן: תשואות האג"ח של איטליה וספרד עלו היום במהלך המסחר, לקראת הנפקות צפויות של שתי הממשלות - אשר יהוו עוד מבחן אמון של השווקים ביכולתן למחזר חובות ולהיחלץ מחדלות פירעון. הדבר אילץ את הבנק האירופי להתערב בשוק (כך לפי דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל"), ולרכוש אג"ח ממשלתיות.

בעקבות ההתערבות, ירדו תשואות האג"ח של איטליה וספרד ל-10 שנים לרמה של 7.09% ו-5.55% בהתאמה. תשואות מעל רמה של 7%, נזכיר, משקפות על פי מומחים רבים, הערכה בשווקים כי המדינה לא תוכל לפרוע חובותיה בטווח הארוך.

הבנקים במוקד

מניות הבנקים הגדולים נסחרו על רקע ההודעה של הבית הלבן כי ממשל אובמה לא מתכנן בקרוב לסיוע לבנקים בתחום המשכנתאות. נציין את בנק אוף אמריקה , גולדמן זאקס , מורגן סטנלי , ועוד.

לפי דיווחים בוול סטריט ג'ורנל, המגעים של סיטיגרופ למכירת חטיבה להלוואות פרטיות לקרן פרייבט אקוויטי הסתיימו ללא עסקה.

ענקית האלומיניום אלקואה מתכננת קיצוץ בהוצאות שבמסגרתו תפחית ב-12% את תפוקת ההתכה (Smelting) שלה ברחבי העולם. מהלך כזה ישים את אלקואה כיצרנית המתכות הגדולה הראשונה שנאלצת לנקוט בקיצוצים על רקע מחירי המתכות המאמירים. אלקואה, אגב, תפתח את עונת הדוחות לרבעון הרביעי בארה"ב ביום שני הקרוב.

בסט ביי , ריכזה עניין לאחר שדיווחה כי פספסה את תחזיות המכירה שלה לחודש דצמבר - אשר ספגו ירידה של 1.2% ב-5 השבועות שהסתיימו ב-21 בדצמבר 2011, וכללו ירידה של 0.4% במכירות בארה"ב וצניחה של 4.3% במכירות בשווקים הבינלאומיים. היקף המכירות: 8.4 מיליארד דולר.

קודאק, יצרנית המצלמות המפסידה שהוקמה לפני 131 שנים, מטרידה את סוכנות הדירוג מודי'ס: על רקע החשש מפני אפשרות של פשיטת רגל, החליטו כלכלני סוכנות הדירוג לחתוך את דירוג החברה. הכלכלנים הורידו דירוג לאג"ח החברה עם תחזית שלילית. (לסיפור המלא)

בנק רויאל בנק אוף סקוטלנד (RBS ), הוסיף לרכז עניין לאור דיווח ה"פיננשל טיימס" כי בכוונתו לפטר כ-10,000 עובדים במסגרת תוכנית קיצוצים נרחבת שהיא חלק מהאסטרטגיה של הבנק לצאת מתחום בנקאות ההשקעות שלו. התוכנית כוללת גם קיצוצים בהיקף של 1-2 מיליארד אירו במחלקת ההשקעות של הבנק.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]