בשבוע הבא: האם מרקל וסרקוזי ייצאו בבשורה לגוש האירו?

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה מרקל, הידועים בכינוי "מרקוזי", ייפגשו ביום שני הקרוב כדי להמשיך לדון באמנה הפיסקלאית המתגבשת למדינות גוש האירו

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה מרקל, הידועים על ידי התקשורת בכינוי "מרקוזי", צפויים להיפגש ביום ב' הקרוב בברלין כדי להמשיך ולדון בפתרונות האפשריים למשבר החוב באירופה. על הפרק: המשך הדיונים באשר לגיבוש אמנה פיסקאלית חדשה לאיחוד האירופי, שמטרה לפקח באופן הדוק יותר על הכלכלות בגוש האירו.

מרבית הכלכלנים מעריכים כי מציאת פתרונות ארוכי-טווח למשבר תיקח זמן, ולפיכך שני המנהיגים יתרכזו בפתרונות מעודדי צמיחה ובעיקר במניעת מצב של חדלות פירעון במדינות דוגמת יוון, איטליה וספרד.

"לדעתי, שני דברים בעיקר הם החשובים: ביטחון למדינות גדולות כמו איטליה - קרי, קרן חילוץ גדולה יותר או התערבות של הבנק האירופי, וכמובן פתירת הבעיות הכלכליות - קרי, כיצד לייצב את הצמיחה ולהאיץ אותה,, מסביר מרטין ואן-ויילט, אנליסט ב-ING.

גם לפני שהוקם גוש האירו ב-1999, חלק מהמבקרים את המרחב העתידי ציינו כי ללא הגדרת הגוש כאיחוד פיסקאלי - בעל תקציב ומסים משותפים - ייכנסו כלכלות גוש האירו לצרה, וזאת עקב ההבדלים המהותיים בין רבות מהמדינות בגוש.

"איפה אנו רואים 'גוש אירו' מצליח? בארה"ב. למרות אנו זקוקים למיסוי אחיד באירופה", מסביר בוב פארקר, אנליסט בקרדיט סוויס. אולם למרות הפצרות הכלכלנים, על מנהיגי גרמניה וצרפת להתמודד לא רק עם לחצי המשבר הפיננסי, אלא גם עם ממשלת בריטניה - שבינתיים מתנגדת לאמנה שגובשה. האם יצליחו במשימתם? ימים יגידו.