"אירופה תפגע בעצמה אם תפעיל אמברגו נפט על איראן"

פול סטיבנס, כלכלן ומרצה באוניברסיטה בסקוטלנד טוען שאירופה תלויה יותר מדי בנפט האיראני ■ "אם האיחוד האירופי יהיה מספיק מטומם ויוציא לפועל את התוכנית, זה עלול להוביל לאפקט דומינו שיגרום לקריסת מספר מדינות באירופה"

במהלך השבוע האחרון, הודיעו מנהיגי האיחוד האירופי שהם הגיעו להסכמה עקרונית לפיה הם יטילו אמברגו כולל על יבוא נפט מאיראן, כחלק מהסנקציות שמטיל הממשל האמריקני על המשטר ברפובליקה האסילאמית על מנת למנוע ממנה את המשך פיתוח תוכנית הגרעין שלה.

אבל, למהלך כזה עלולות להיות השלכות הרות אסון עבור היבשת האירופית שסובלת ממשבר החוב ועלול להביא להשתוללות מחירי הנפט מה שיפגע בסופו של דבר באיחוד האירופי, שלמדינות בו יש תלות גדולה בנפט שמגיע מהמדינה הפרסית, כך מעריכים מספר אנליסטים.

כאמור הרבה מדינות ביבשת תלויות מאוד בנפט שמגיע מאיראן, ואחת המדינות שתלויות בצורה ניכרת בנפט האיראני היא לא אחר מאשר יוון, הנפגעת העיקרית ממשבר החוב באירופה. על פי נתונים של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, 30% מהנפט ביוון מגיע מאיראן.

המדינה, שנמצאת בצרות כלכליות, עלולה לקרוס אם הסנקציות שהוסכם עליהם באיחוד האירופי יצאו לפועל, כך אומר פול סטיבנס, כלכלן ומרצה באוניברסיטת דנדי שבסקוטלנד לרשת CNBC.

אם תסריט בלהות כזה אכן יתממש, יוון עלולה גם להביא לקריסתם של המדינות השכנות שלה. אבל האפשרות הריאלית ביותר הינה שיוון תצטרך להתעלם מהאמברגו שיוטל על איראן, והאיחוד האירופי יצטרך לתת לה אישור מיוחד על מנת שתוכל להמשיך את הייבוא משם כדי למנוע אסון כלכלי.

"בוא נניח שהאיחוד האירופי מספיק מטומטם ויחליט להוציא לפועל את התכונית האמברגו שלו, זה אומר שרק 250 אלף חביות נפט לא יגיעו לאיחוד האירופי", אומר סטיבנס. "אבל ההשלכות של מהלך כזה על כלכלות כמו איטליה ויוון יהיו גדולים. כי יוון, במצבה הנוכחי, לא תסכים לסכן את הכלכלה שלה עוד יותר רק בשביל סנקציות של האיחוד האירופי, במיוחד כשאיראן היא המדינה היחידה שמסכימה לספק לה נפט בתנאים מועדפים. זה יהיה אסון מבחינת הכלכלה היוונית".

ביום חמישי הודיעה ערב הסעודית שהיא מוכנה לכסות על כל מחסור בנפט שעלול להיווצר כתוצאה מהסנקציות. אולם כלכלנים של Commerzbank מעריכים שזה יכול לרוקן את כל הרזרבות של המדינה, ושבפעם האחרונה שזה קרה - בשנת 2008 - מחיר חבית הפט הגיע ל-150 דולר.

סטיבנס תומך בהערכות של כלכלני קומרזבנק ולאחרונה הוא הטיל ספק ביכולתה של סעודיה למלא אחרי המסחור שיווצר לאורך זמן, בדוח שהכין עבור משרד החוץ האנגלי. סטיבנס טען בדוח שכתב, שצריכת הנפט המקומית של סעודיה עלולה לסכן את מעמדה של המדינה כייצואנית הנפט הגדולה בעולם, מה שעלול להוות סיכון עבור הכלכלה העולמית.

מנגד, טוען ג'ירמי באטסטון-קאר, ראש מחלקת המחקר בבית ההשקעות צ'רלס סטנלי, כי קשה לקבוע את כמות רזרבות הנפט שיש כרגע בעולם. "בזמן הזה, כמעט בלתי אפשרי לתת הערכות בתחום הנפט. אפילו אנשים בתחום שאני מדבר איתם, מתקשים לתת לי הערכות לגבי הצפי למחיר הנפט בסוף השנה",אמר באטסטון לאתר CNBC. "חבר שלי העובד בחברת נפט טוען שעל פי הערכות שלו מחיר חבית נפט בסוף השנה יהיה פחות או יותר דומה למחיר של היום".