חשש בשוק: מתעכב פרויקט צינור הנפט העוקף את מיצרי הורמוז

הקמת פרויקט הקמת צינור הנפט המנותק מאיראן נתקל בקשיים רבים ■ לאחרונה התחדד הסיכון כי איראן תיסגור את מיצרי הורמוז שדרכם עוברות כ-17 מיליון חביות נפט מידי יום ■ "סגירת מיצרי הורמוז - החשש הגדול ביותר כיום בשוק האנרגיה"

על רקע המתיחות עם איראן ועל רקע האיום האיראני להטיל מצור צבאי על משלוחים ימיים דרך מיצרי הורמוז, דרכם עוברים 35% ממשלוחי הנפט הימיים למערב, ב"בלומברג" מדווחים היום (א') כי נדחתה הקמת צינור הנפט העוקף את מיצרי הורמוז, כך על פי מקורבים לנושא.

מדובר בצינור שיאפשר לאיחוד האמירויות להעביר את הנפט באופן נפרד ממיצרי הורמוז, על פי מקורב העיכוב הוא תוצאה של פעולות הבנייה שעדיין מתמשכות ועל רקע הקשיים בהקמת הצינור. פרויקט הקמה הוא בעלות של 3.3 מיליארד דולר ועל פי הערכות פרויקט זה לא יושלם עד חודש אפריל, לפחות.

יצויין כי באבו דאבי תכננו את ייצוא הנפט דרך הצינור המנותק ממיצרי הורמוז בראשית 2011כך אמר בחודש מאי 2009 המנהל הרשמי של הפרויקט, דיאטר בלוברג.

צינור העברת הנפט המנותק מאיראן יאפשר ליצואניות הנפט הגדולות לספק את הזהב השחור ללא האיום המרחף מעליהן של סגירת מיצרי הורמוז, שכן הסיכוי לסגירת המיצרים התחזק לאחר האמברגו שמטילה אירופה על ייבוא הנפט מאיראן ובעקבות הסנקציות של ארה"ב על איראן.

"יש משמעות לעובדה שטרם הושלם הפרויקט, מדובר בבעיות תשתית קריטיות, צינור אספקה זה אמור לשאת את רוב אספקת הנפט מאבו דאבי", אמר אנליסט האנרגיה ב-Manaar Energy Consulting בדובאי.

על פי מינהל המידע לאנרגיה בארה"ב, כ-14 מיכליות נפט גולמי עוברות דרך מיצרי הורמוז מידי יום. מיצרי הורמוז - נתיב הימי החשוב ביותר בעולם שדרכו עוברות כ-17 מיליון חביות נפט מדי יום מיצואניות הנפט הגדולות: ערב הסעודית, עיראק, כווית, קטאר ואיראן.

"סגירת מיצרי הורמוז היא בבחינת החשש הגדול ביותר כיום בשוק האנרגיה", מעריכים בברקליס קפיטל.

"צינור הנפט העוקף את מיצרי הורמוז לא יהיה מספיק אם ייסגרו המיצרים וזה לא מה שימנע ממחיר הנפט לנסוק מעלה כיוון שרוב אספקת הנפט מהמפרץ הפרסי תיפסק", כך העריך אנליסא אנרגיה קמל אל ארמי.

בשבועות האחרונים על רקע המתיחות עם איראן, מחיר הנפט הוסיף 10 דולר לחבית.