מפנטזיה פרועה לאפשרות ממשית

עדכון פוטנציאל הנפט והגז בלוויתן הוא צעד חשוב קדימה לתעשיית הנפט והגז הישראלית

עדכון פוטנציאל הנפט והגז בשכבות העומק בלוויתן, שפורסם הבוקר, הוא צעד חשוב בדרכו של הנפט הישראלי להפוך מפנטזיה פרועה לאפשרות בעלת סיכוי ממשי להתגשם.

הספקולנטים חטפו אולי מכה כואבת אבל תעשיית הנפט והגז הישראלית עשתה היום צעד חשוב קדימה. אומדני הנפט צומצמו בעשרות אחוזים אבל צלחו בשלום את מבחן המתודולוגיה המחמירה והאמינה יותר. כל אחוז נוסף של הסתברות למציאת נפט שווה הרבה יותר מ-100 מיליון חביות "על הנייר". כאן מגיעה גם מילה טובה לשותפויות לוויתן שהחליטו לפרסם דיווח מורכב ולא קל לעיכול, מבלי שחויבו בכך ע"י רשות ניירות ערך. זוהי תעודת בגרות לתעשייה שהואשמה לא פעם בהפצת הודעות סרק על גבול ההטעיה.

התעשייה כולה ממתינה לכל שביב מידע שיפיק קידוח לוויתן 1, שמסתמן כיקר ביותר שנעשה בים התיכון. לוויתן 1 הוא החלוץ שלפני המחנה, בכך שהוא חודר לשכבות קרקע גיאולוגיות שלא היו מוכרות עד היום. משום כך, גם אם יתגלה בסופו של דבר מאגר נפט קטן - יהיו לכך השלכות רוחב אדירות. מתחת לכל מאגרי הגז במימי ישראל שהתגלו ושיתגלו בשנים הקרובות נמצאים כיסים שעשויים להכיל נפט. תגלית אחת קטנה - זה כל מה שצריך כדי להכניס את ישראל לעידן הנפט. ואם גז הוא כסף, נפט הוא זהב - מאה ומשהו דולר לחבית, ללא צורך בהשקעות האדירות בתשתית או בלקוחות עוגן והסכמים ארוכי טווח.

אבל כאן מגיעות החדשות הפחות טובות שטמונות במעמקי ההודעה הבוקר. הראשונה: מטרת הנפט הגדולה (שהייתה עשויה להכיל 3 מיליארד חביות על פי שיטת הדיווח הישנה) התגלתה כריקה. החדשה הלא טובה השנייה עולה מהעומק החסר תקדים כמעט שבו נמצאות המטרות שנותרו. בעומקים כאלה עלויות ההפקה עשויות להעיב על הכדאיות הכלכלית ורק קומץ חברות ענק מסוגלות לבצע את ההפקה. סימני השאלה האלה עוד מחכים לנו בהמשך הדרך אבל דיה לצרה בשעתה.