אירופה ננעלה במגמה מעורבת; יוון שוב עלתה לכותרות

המשקיעים הגיבו בחשש לפגישה בין ממשלת יוון לנושיה ■ על פי דיווח בסוכנות בלומברג, קרן המטבע הבינלאומית תגדיל את קווי האשראי למדינות באירופה לטריליון דולר

המסחר באירופה ננעל היום (ד') במגמה מעורבת, זאת למרות הדיווח שעלה בבלומברג לפיו קרן המטבע הבינלאומית מתכוונת להגדיל את קווי האשראי למדינות אירופה לטריליון דולר. בתחילת המסחר השווקים רשמו ירידות בציפייה לקראת פגישה מכרעת שתתקיים היום בין ממשלת יוון לבין נציגים של המגזר הפרטי בעניין התספורת של יוון. גם הודעת הבנק העולמי היום על הורדת תחזית הצמיחה העולמית לשנה הנוכחית ולשנה הבאה לא תרמה לשינוי הסנטמנט השלילי ששלט בבוקר. היום ממשלות גרמניה ופורטוגל יצאו בהנפקת אג"ח מוצלחות.

לפי מקור בקרן המטבע, סין, ברזיל, רוסיה, יפן ויצואניות נפט גדולות אמורות להלוות את רוב הכספים עבור קווי האשראי החדשים. השאיפה של קרן המטבע לסגור את ההסכם עד ה-25-26 בפברואר, אז תתקיים פגישה של שרי האוצר והבנקאים המרכזיים של מדינות ה-G-20 במקסיקו סיטי. (לסיפור המלא)

כאמור, העניין המרכזי שאליו הגיבו המשקיעים הינו יוון, לאחר שבשבועות האחרונים היא ירדה קצת מהכותרות חוזרת המדינה שמאיימת על יציבות גוש האירו לכותרות הראשיות. הממשלה היוונית צפויה להיפגש היום עם נציגים של המגזר הפרטי על מנת להמשיך בדיונים בעניין התספורת לחובות של יוון. המשא ומתן בין הצדדים היה תקוע מה שגרם לניתוק הקשרים בתקופה מסויימת, וכאמור היום ינסו הצדדים לחדש את השיחות. (לסיפור המלא)

ראש ממשלת יוון לוקאס פפדימוס שלח איום לעבר המגזר הפרטי במהלך ראיון שנתן לעיתון "הניו-יורק טיימס", ובו אמר שבמידה והמגזר הפרטי לא יסכים לתנאים שלנו, אנחנו נחייב אותם בתנאים הללו על ידי חוק שנחוקק במדינה. הממשלה היוונית נמצאת בלחץ שכן, אם לא יגיעו להסכם בעניין התספורת, המדינה עלולה לפשוט רגל בחודש מארס עם הגעת מועד התשלום של אגרות חוב בהיקף של 14.5 מיליארד אירו.

כלכלני הבנק העולמי הורידו את תחזית הצמיחה העולמית ל-2012, בעיקר על רקע המשך משבר החובות באירופה וחששות למשבר קשה נוסח קריסת ליהמן ברדרס ב-2008. הכלכלה הגלובלית צפויה להתרחב השנה ב-2.5% בלבד, לעומת תחזית קודמת שפורסמה בחודש יוני אשתקד לצמיחה של 3.6%. (לסיפור המלא)

גם גרמניה הודיעה היום שהיא מורידה את תחזית הצמיחה שלה לשנת 2012 ל-0.7% לעומת התחזית הקודמת מאוקטובר שדיברה על צמיחה של 1%, כך נמסר בהודעה רשמית של משרד האוצר הגרמני.

הנפקות האג"ח של המדינות באירופה נמשכו גם היום, לאחר ההנפקות המוצלחות של ספרד וקרן החילוץ האירופית אתמול ושל צרפת שלשום, קיוו גרמניה ופורטוגל לרשום תוצאות דומות בהנפקות שלהן, והצליחו.

פורטוגל הנפיקה היום אג"ח בהיקף של 2.5 מיליארד אירו, בהנפקה הגדולה ביותר של המדינה מאז שחולצה על ידי האיחוד האירופי לפני כשנה. המדינה הנפיקה אגרות חוב עם מועדי פקיעה שונים: התשואות על אגרות החוב ל-3 חודשים נותרו ללא שינוי בעקבות ההנפקה והם ברמה של 4.346%, התשואות על אגרות חוב ל-6 שנים רשמו ירידה לרמה של 4.740% מרמה קודמת של 5.250% בהנפקה קודמת ואילו התשואות על אגרות חוב ל-11 חודשים עמדו על 4.986%.

הממשלה הגרמנית הצליחה לגייס היום 3.44 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח לשנתיים, בתשואה ממוצעת של 0.17% לעומת תשואה קודמת של 0.29%. הביקושים להנפקה היו פי 2.2 מההיצע.

בתחום המאקרו, היום פורסם נתון לא מעודד מכיוונה של אנגליה. האבטלה שם רשמה שיא של 16 שנה בחודש דצמבר עם 8.4%.

מגמה מעורבת באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום (ד') במגמה מעורבת, לאחר נעילה חיובית בוול סטריט אתמול. גם החוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים על עליות קלות בפתיחה. זאת, על רקע פרסומים של נתוני מאקרו טובים יחסית מסביב לעולם.

בוול סטריט, כאמור, ננעל אמש יום המסחר (ג') בעליות שערים, על רקע הסנטימנט החיובי בשוקי העולם והנתונים הכלכליים הטובים מאירופה ומאסיה. באסיה, פורסם נתון צמיחת התמ"ג של סין שהצביע על עלייה של 8.9% ברבעון הרביעי - מעל הצפי בשוק. ובאירופה, רצף של חדשות מעודדות הביא לעליות - מהנפקות אג"ח מוצלחות בספרד וצרפת, דרך נתוני אינפלציה חיוביים בגוש האירו ובבריטניה.

נציין כי בכל העולם ממשיכים לעקוב אחר התוצאות הכספיות של החברות הגדולות. אתמול היו אלה וולס פארגו וסיטי שפרסמו תוצאות והיום יפרסמו תוצאות, בין השאר, גולדמן זאקס וצ'רלס שוואב. מחר לאחר סיום המסחר בוול סטריט יפרסמו תוצאות בין השאר IBM, אינטל, מיקרוסופט וגוגל.

בחזרה לאסיה. "אין ספק שהמניות אטרקטיביות אבל לא צריך לצפות לעליות חדות בפרק זמן קצר של מספר שבועות. זה לא מציאותי", אמר לבלומברג טים שרודרס, מנהל השקעות במלבורן.

מניית Tokyo Electric Power רושמת עלייה חדה לאחר שהחברה הודיעה אתמול כי תגדיל את הקצבות החשמל שלה.