תם לא מכירים אותו, אבל הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר על הפריים-טיים בשנים האחרונות. השם: מורן מרציאנו. התפקיד: מלהק. ובמילים אחרות, האיש שמאתר עבור תוכניות הריאליטי וסדרות הדרמה את האנשים שיככבו בתוכנית ויהפכו לגיבורי תרבות לרגע. עוז זהבי ב"עספור", דן מנו מ"הישרדות" ואלכס מורוזוב מ"היפה והחנון" הם חלק מהברקות הליהוק שלו.
איפה הוא מוצא אותם, מה הוא מוכן לעשות כדי לשכנע אותם להצטרף לתוכנית, והכי מעניין - איך הוא מצליח לשכנע את גופי השידור הגדולים שתחושות הבטן שלו שוות להם את הרייטינג ואת הבאזז של מחר? הנה סיפור קצר שחושף איך מתקבלות החלטות מאחורי הקלעים של תעשיית הטלוויזיה.
"הראיתי לזכיינית של ערוץ 2 אודישן מצולם של שחקנית, כי חשבתי שהיא תתאים להם לאיזו סדרה, ואמרו לי, 'היא בסדר, חמודה, אבל מי מכיר אותה בכלל'. באותו הזמן ליהקתי את הבחורה לפרסומת לסלולר. מאוד זכורה ופומפוזית. כמו שהסלולר יודעים לעשות. שבועיים אחר כך חזרתי לזכיינית עם אותו אודישן בדיוק, ואמרתי להם, 'אתם יודעים מי זאת? זאת ההיא מהפרסומת לסלולר. וכולם פתאום, איזה מתוקה, מקסימה. התפקיד היה שלה".
- אז גם זכיינית גדולה צריכה להרגיש שהיא הולכת על בטוח, ושמישהו הימר כבר לפניה.
"ברור שאם מכירים אותך מפרסומת, מריאליטי, או אפילו מזה שכתבו עליך בפנאי פלוס וברכילויות, זה יכול לעזור. למרות שאם הבמאי לא יתלהב מכישרון המשחק שלך, זה יהיה קשה. אני מרצה בבתי ספר למשחק, ואחת השאלות שתמיד עולות היא אם כדאי ללכת לריאליטי כדי למנף את עצמך. ואני עונה שכן. קחי את אלין לוי, מ'האח הגדול', שלוהקה ל'תמרות עשן' והייתה נהדרת. וזה לא ליהוק שלי. אני יכול להבין למה מי שהקיאה שייקספיר, למדה פיתוח קול וניקתה שירותים 3 שנים כדי להגיע לטייטל של שחקנית, רוצה למות כשהיא מגלה שאלין, שלא למדה יום בחייה משחק, לקחה לה את התפקיד. אבל אלה כללי המשחק היום".
- מה עוד כלול בכללים האלה?
"שאפשר יהיה למכור את השחקנית כשער ל'7 ימים'. כשהתחלתי ללהק זה הטריף אותי. הבחורה סיימה יורם לוינשטיין, שחקנית מדהימה, מחוברת לדמות, עושה את התפקיד מדהים. הבמאי מתחבר אליה, אני כמלהק חותם לכם עליה. ואז, בישיבה אצל גוף השידור התורן, מפילים אותה כי היא לא תקבל שער. אז צעקתי, הרמתי את אפי האמנותי וקיבלתי שתי סטירות. והיום אני מבין שככה זה".
- היו עוד מקרים שהמערכת איפסה אותך?
"ליהקתי עכשיו את העונה החדשה של 'החולמים', סדרת הדגל של הוט בערוץ הילדים, ורציתי ללכת על קסט כמו בסדרות המופרעות של ה-BBC, אנשים עם מוהיקנים ופירסינג וטאטו. לא רציתי לחפש שוב את אלה שימכרו את יומן השנה, אלא להביא את האג'נדה האמנותית שלי. אני הרי לא סוכן ביטוח שמקבל את הכסף והולך. אז הייתי מאוד אמוציונלי. רבתי, צעקתי, ולא עזר. הסבירו לי שבערוץ הילדים זה לא יכול לעבוד, כי זה ערוץ משפחתי והילדה בת ה-10 רוצה לראות את הבלונדה יפת העיניים סטייל עדי הימלבלוי ולא איזו מופרעת עם פירסינג. הבנתי את טעותי וליהקתי בלונדה יפה, ובמבט לאחור אני מבין שהם צדקו. זה לא היה עובד אחרת".
- בוא נניח לרגע לצניעות. ספר על מקרים שבהם הצלחת לשכנע.
"בליהוק של 'עספור'. גורמים בהפקה ובהוט התקשו לתת לחנן סביון ולגיא עמיר, היוצרים של הסדרה, לשחק את קצר וניוטון. הם חשבו שהם לא יעמדו בלחץ של כתיבה ומשחק ביחד. רני סער הבמאי ואני התאבדנו עליהם, ואחרי הרבה אודישנים הצלחנו לשכנע את הוט, שגם אם היינו שמים שם את אלי ומריאנו זה לא היה עובד טוב כמו עם חנן וגיא".
- הבמאי ואתה תמיד נלחמים באותו צד?
"תשמעי סיפור. ליהקתי את הסרט 'נמס בגשם' שיוצא עכשיו, שהגיבור שלו הוא צעיר שעובר ניתוח לשינוי מין. הגיעו לאודישנים השחקנים הטובים בארץ ושום דבר לא עבד. ואז נזכרתי בחן יאני. ייצגתי אותה בתקופה שהייתי סוכן דוגמניות. יש בה משהו מאוד גברי, והווג האיטלקי כבר צילם אותה פעם בתור בחור. שלחתי לערן דורון הבמאי את התמונות שלה לבושה כגבר וכאישה, ולא סיפרתי לו שזו בחורה. הוא התלהב בטירוף, אבל כשהבין שזו בחורה היה צריך לחשוב על זה. ואז היא עשתה אודישן מדהים והוא השתכנע. לא רוצה לצאת שחצן, אבל זו דוגמה לאיך הצלחתי לשבור קונספט. יאני הייתה מועמדת לפרס אופיר על התפקיד הזה".
"האלפא, התככן והעממיקו"
מרציאנו, 33, נשוי לענבל, עורכת תוכן, ואב לאליה בת השבעה חודשים. לשואוביז הוא נכנס כששידך בין חבר תפרן לסוכנות דוגמניות שכבר לא קיימת. בסוכנות התלהבו מהעין החדה ושלחו אותו לחפש בשר טרי במסיבות ובקניונים. כשחבר שלו, רמי פרשוב, ששימש כסוכן של דוגמניות בחו"ל, הציע לו לשמש כנציג של עמית מכטינגר בישראל, הוא קפץ על המציאה. "הייתי אז ילד בן 21, רמי ייצג את עמית בחו"ל ואני הייתי זה שאמור לענות לטלפונים בארץ. לא יותר. שבועיים אחרי שהתחלתי, מתקשרים מראובני פרידן כדי להציע למכטינגר את מה שלימים הפך להיות קמפיין קסטרו הגדול, עמית בשמלה אדומה על השלט הראשון הגדול בהלכה. זה היה הקמפיין הראשון שעשיתי, שהיה גם הקמפיין הכי גדול שאי-פעם סגרתי".
- איך ידעת לנהל משא ומתן?
"לא הבנתי כלום. עבדתי עם אינטואיציות ועם המון עזרה מרמי, שכיוון אותי מחו"ל. ביקשתי סכומים שלא היו נהוגים אז בתחום, וזה עבד לי. אחרי שעמית התחילה להצליח, הצטרפו אלינו עוד דוגמניות והקמנו משרד".
בין הדוגמניות היו גם יעל גולדמן ומלי לוי, שהנחו את תוכנית הנוער אקזיט. בענני תקשורת, שהפיקה את התוכנית, שמו עין על הסוכן שלהן והציעו לו ללהק עבורם פנים חדשות לתוכנית. משם העניינים כבר התגלגלו מעצמם. ערוץ ניקולודיאון וריאליטי הדוגמניות של ערוץ 10 היו הפרויקטים הבאים.
"הדוגמניות הייתה הפעם הראשונה שבה חברת הפקות שכרה מלהק לתוכנית ריאליטי", נזכר מרציאנו. "והיה לי דרייב מטורף - שזה אומר להתניע את האוטו ולחפש את היחצן הספציפי באשדוד שכוסיות באות למסיבה שלו, כדי להביא אותה בשיחוק מפתיע. בהמשך שכרתי סקאוטרים שעבדו בשבילי, אבל בהתחלה הייתי עושה את זה בעצמי. המצאתי עולם של ליהוק ריאליטי, בתקופה שאף אחד לא ידע איך זה עובד. אחרי 'הישרדות', שגם אותה ליהקתי, כולם כבר הבינו שצריך לשנות דפוסי חשיבה כדי למצוא ליהוק מנצח לריאליטי".
- מה זאת אומרת?
"צריך לרענן טייפקסטים כל הזמן. אם בתחילת ימי הריאליטי חיפשו הומו, מתנחל, ערבי וכוסית תורנית, אני הבאתי בהישרדות טיפוסים כמו הזכר אלפא, התככן והעממיקו. עכשיו אני עוד פעם ממציא את עצמי מחדש ומחפש את הקומיק רליף, את השמן עם השארם ואת זה שחושב שהוא מתת האל לתוכנית והוא ממש לא. גם אלה שיושבים בפרלמנטים של בתי קפה ומתווכחים נראים לי עם פוטנציאל אדיר. אנשים עם אג'נדה, כמו עדנה ממחסום ווטש שהייתה 'באח הגדול', היו טובים לזמנם. היום זה כבר פאסה".
- איך אתה מעריך את העונה הזו של "האח הגדול"?
"מה זה משנה מה אני חושב. עם כאלה אחוזי רייטינג, תוריד את הכובע וסתום את הפה. אשתי ליהקה את שתי העונות הראשונות של 'האח הגדול', אפשר לומר שבאותה תקופה חלשנו על הפריים-טיים מהבית. היא עם 'האח הגדול' ואני עם 'הישרדות' ועם 'המירוץ למיליון'. היה אסור לנו להתייעץ בינינו בגלל הסכמי סודיות מטורפים. לפעמים הייתי שומע שברי שיחות טלפון שלה וצוחק עליה, 'מה קרה? ההומו נפל? הערבי החליט לבטל?', אבל לא נכנסנו לפרטים".
- אנשים מוכנים לעשות הרבה כדי להופיע בטלוויזיה. הרגשת את זה?
"כשליהקתי את הדוגמניות, הגיעה מישהי עם אבא שלה. אני מספר להם על התוכנית, ופתאום הוא מושיט לי מעטפה עם הרבה שטרות של מאתיים. לא ספרתי כמה. זה מאוד הבהיל אותי. רצו לי כל מיני מחשבות פרנואידיות. אולי מצלמים אותי במצלמה נסתרת. בטח יש פה איזה כלבוטק. אמרתי לו, 'זה לא קורה וזו לא שיחה שאני מנהל איתך בכלל', והבת שלו נשארה מחוץ לתוכנית".
- מעניין איך הוא היה מגיב לו הייתה מודחת.
"זה מזכיר לי שבת למשפחת פשע ניסתה להתקבל ל'יפה והחנון'. היא הייתה דמות נהדרת, הגיעה לשלב השני באודישנים, וכשהתחילה לדבר על המשפחה והבנו מי זה אבא שלה, העורכים ואנשי התוכן בערוץ 10 פחדו להמשיך איתה. אף עורך לא רוצה לקבל טלפון שאומר, 'הוצאת את הבת שלי סתומה, אם בפרק הבא היא לא מלכה, אני שם לך לבנת חבלה מתחת לאוטו'. ואני מבין אותם".
- התחילו איתך כדי לקבל תפקיד?
"אני מאוד משתדל, בעיקר באודישנים כמו של 'הישרדות' ו'היפה והחנון', שחלקים מהם נעשים בבגדי-ים, שתהיה איתי בחדר עוד אישה. אף אחת עוד לא התחילה להתפשט כדי שאקבל אותה, אבל אני מעדיף ללכת על בטוח. מה גם שהאודישנים של השלבים המתקדמים הם מאוד אינטימיים. משהו שנע בין טיפול פסיכולוגי לחקירת שב"כ".
המלהק היקר בשוק
האודישנים שעורך מרציאנו נערכים במשרדי Great Minds, החברה שהקים יחד עם שותפו אבשלום אגסי, שעוסק יותר בפיתוח טכנולוגי של תוכן, שבאמצעותו מקווים השניים לפרוץ ממשבצת הליהוק למקומות חדשים. בפסטיבל מיפ כבר קנו, לדבריו, את האופציות של אחד הפרויקטים שבקנה, סדרה דוקומנטרית על ישראלים שחיים בניו יורק ומתעדים את עצמם באמצעות הסמארטפון.
אבל הלחם והחמאה, כמו שמודה מרציאנו, הם עדיין בליהוק. "הבניין שאנחנו נמצאים בו מייצג יפה את ההירארכיה בתחום", מחייך מרציאנו, שיושב מרחק יריקה מהסינמטק. "בקומה הראשונה, שזה אנחנו, יושבים נותני השירותים. בקומה השנייה יושבת חברת גיל הפקות, שעושה את מאסטר שף ואת רוקדים עם כוכבים. והקומות השלישית והרביעית הן של חברה שעושה תוכן שיווקי. זה פחות סקסי, אבל כשתעלי למשרדים שלהם תביני את ההבדל, ואני עוד נחשב למלהק הכי יקר בשוק".
כמה זה יוצא במספרים? מרציאנו מסרב לחשוף, אבל אין ספק שהמשבר בתעשייה נותן את אותותיו. מרבית החדרים במשרד שוממים. "פיטרתי הרבה עובדים. ערוץ 10 הקפיא לי חמישה פורמטים בשנה האחרונה. רשת עוד שלושה. מתקשרים אליי עורכי תוכן תותחים לשאול אם אפשר לחלטר כבוחנים באודישנים. ואלה אותם אנשים שכשהיו מתקשרים להציע להם עבודה בתקופת הפרוספריטי של התעשייה, היו אומרים 'אנחנו סגורים לחצי שנה הקרובה ויש לנו עוד פרויקט אחרי זה'. היום הם כבר מוכנים לעבוד כעורכי משנה".
אנחנו עוצרים בחדר האודישנים. "כל אחד מעדיף שהצילומים יתבצעו על בד רקע בצבע אחר", מסביר מרציאנו. "רשת, למשל, מעדיף את הירוק-כחול הזה, שנראה כמו הרקע שהיה מאחורי נחשון וקסמן בקלטת".
מאוחר יותר מגיעים נבחנים לאודישנים עבור "שנות השמונים", סדרה שיצר שלום אסייג עבור רשת. מרציאנו קורא איתם את הטקסט ומעיר הערות. מאחת הוא מבקש לפזר את השיער, מהשנייה הוא מבקש שתהיה פחות סופיסטיקייטד ויותר מינורית. אחרי שעה של נבחנות שיוצאות ונכנסות, הוא מאוכזב. "אין פה כלום. הן תיאטרליות מדי".
- כמה רחוק אתה מוכן ללכת בשביל להביא ליהוק שכולם ידברו עליו?
"אני מוכן לישון לו מתחת לבית אם צריך. אבל אני לא מוכן להשתמש בנכויות כמו 'האח הגדול' שלקח גמד, חירש ובעל תסמונת טורט. כשבאו אליי בהישרדות עם רשימה של לבקן וכאלה, אמרתי שלא מתאים לי. הנכה היחיד שהבאתי היה חנוך בודין. קטוע יד, אבל אלוף אולימפי. ווינר".
- לא מאמינה שאתה כזה עדין ומתחשב.
"ברור שלא משלמים לי כדי שאזכה בפרס השנה לנימוסים והליכות, אלא כדי שאביא סיפור טוב. אני לא מיתמם. תחקירנית שלי מצאה את אלכס ושכנעה אותו להשתתף ב'היפה והחנון'. הסיוט איתו היה שההורים שלו לא הסכימו שישתתף בתוכנית. אני הבנתי, וגם ערוץ 10 גרם לי להבין, שבלי אלכס, זה לא יהיה אותו הדבר, ושחייבים לשכנע את ההורים שלו בכל דרך אפשרית. הם לא הסכימו להיפגש או לדבר בטלפון. והם מדברים רק רוסית.
"שלחנו את עורכת התוכנית עם מתורגמן רוסי לבית שלהם בטבריה. והם לא הסכימו לפתוח לה את הדלת. היא ניהלה איתם דיאלוג מהתריסים. ורק ככה - בנוסף לזה שמתמודד דובר רוסית מהעונה הראשונה, התקשר והסביר להם שהשד לא נורא כל-כך - הישגנו את אישורם".
- יש בונוס על מלוהק שעושה את העונה?
"לא, וחבל. אם הייתי מכניס לחוזה שלי אחוזי רייטינג, הייתי היום אדם עשיר".
ליהוק VIP
אחת הגאוות הגדולות של מרציאנו היא הליהוק להישרדות. אם ערוץ 10 ישרוד את המשבר הנוכחי, תעלה לשידור 'הישרדות VIP', שאליה ליהק מרציאנו את אושרי כהן, איתי תורג'מן, דורון ג'מצ'י, עזאם עזאם, ענבל גבריאלי ואחרים. "קשת ורשת לא מצליחות להבין איך הצלחנו להביא כזה ליהוק גאוני", הוא אומר. "תשווי את הקסט של 'האח הגדול VIP' לזה שלנו, ויסלחו לי האנשים מקשת - שאני מקווה שאחרי הכתבה הזו, לא יקפיאו לי את מעט הפרויקטים שאני עושה איתם - אבל 'הישרדות' הרבה יותר מגוונת ואיכותית".
- איך שכנעת את הסלבס לבוא?
"יש לי כוח כמי שמלהק כמה דברים במקביל. נכון שאני לא יורם מוקדי או יונה ויזנטל (מנהלי התוכן של הוט ושל יס, בהתאמה), שיכולים להגיד לאושרי כהן, בוא תעשה אצלי ריאליטי, ובתמורה אני מסדר לך תפקיד ראשי בסדרה החדשה. אבל יכול להיות שהסוכנת של אושרי, ואני מעלה פה תיאוריה", מרציאנו מחייך חיוך גדול, "תגיד לעצמה, זה מורן מרציאנו שמחזיק איקס אחוזים מהשוק הזה בדרמות. איקס אחוזים מהשוק הזה בפרסומות. איקס אחוזים מהשוק הזה בריאליטי. שווה להיות ביחסים טובים איתו, ולגרום לאושרי להגיע אליו לפגישה, במקום לומר ישר לא. וכשאושרי מגיע לפגישה, אז הקסם האישי שלי ושל עורך התוכנית רועי סטריקובסקי כבר עושה את הדליברי".
- הרבה סלבס בטח לוחצים לדעת מי עוד יהיה, כדי לדעת כמה יוקרתי זה הולך להיות.
"ואיבדנו אנשים מסוימים בגלל זה. לקראת 'הישרדות VIP' נפגשתי עם בכירים לשעבר במערכת הביטחון. אחד מהם כמעט שכנעתי. אבל הוא לא הסכים לבוא בלי שידע מי שם, וזה נפל".
- אלוף במיל'?
"דרגה אחת מעל. כמו רמטכ"ל, ראש שב"כ, מפכ"ל. לא יכול להגיד יותר מזה. אני מחויב לסודיות".
- קרה שגוף שידור רצה לעבוד איתך בבלעדיות, העיקר שלא תעבוד עם המתחרים?
"רצו, אבל לא הסכמתי. זכיין מאוד גדול הציע לי הרבה מאוד כסף כדי שאהיה רק אצלו. ובתקופה שלא תהיה לו עבודה לתת לי, אקבל משכורת, אבל אשב על הספסל בשקט. כמו השחקנים שמכבי תל-אביב קונה, העיקר שלא יהיו בקבוצה אחרת. אני מעדיף לעבוד עם כולם, בעיקר עכשיו, כשאני רוצה להיכנס לעולמות חדשים של פיתוח תוכן ולא רוצה שיסגרו לי דלתות".
במסגרת העולמות החדשים שהוא בודק, פלרטט מרציאנו בעצמו עם המשחק. הוא יצר סדרה על חייו כמלהק, שבה היה אמור לשחק בתפקיד עצמו, אבל חטף רגליים קרות. "זה הפך להיות דוקומנטרי מדי", הוא מסביר. בהמשך שיחק ב"עספור" את העבריין ליאור ניסימיאן - תפקיד קטן בעונה הראשונה, שתפח מעט בעונה השנייה. עם הכריזמה ועם חוכמת הרחוב, הוא יכול היה להיות מועמד קלאסי גם ל"הישרדות".
"ב'הישרדות', כמו בכל ריאליטי, צריך להבין את המשחק", מסביר מרציאנו. "המנצח הוא לא מי שמוריד סנדות ורץ הכי מהר, אלא מי שקורא נכון, בכל רגע נתון, את הסיטואציה החברתית. צריך להיות על ה Good Side-של האנשים, כדי שייקחו אותך איתם לגמר. בגמר כבר תטנף על כולם ותעשה מניפולציות כדי לקחת".
- היית מנצח בתוכנית כזו?
"לא הייתי עומד בתנאים הפיזיים של 'הישרדות'. וב'האח הגדול' היה לי קשה בלי לצאת מהבית 3 חודשים, כי אני קצת קלסטרופוב. מצד שני, נראה לי שהייתי מסתדר חברתית - אני אדם נוח לבריות, שמצליח לעבוד עם כל האגואים בברנז'ה. זה לא פחות קשה מלהיות על אי בודד או בבית סגור".
מרציאנו עמד מאחורי פרויקט הצינוק למען שחרור גלעד שליט
מרציאנו הוא האיש שהמציא את פרויקט גלעד, ששודר בפייסבוק לציון חמש שנים לנפילתו בשבי. 24 אנשים מוכרים הוכנסו, כל אחד, למשך שעה לצינוק קטן ואטום. מצלמות תיעדו אותם מנסים להמחיש מה עובר על החייל השבוי. הפרויקט זכה לחשיפה עצומה, כמו גם לביקורת, על הפיכתו של שליט לריאליטי ציני. "כאב לי לשמוע את הביקורת הזו", אומר מרציאנו, "כי באתי, ביחד עם השותפים שלי אבשלום אגסי ואסף גרינבאום, ממקום של לעזור. לא הרווחתי שקל מהפרויקט, רק הפסדתי את מה שהשקעתי בו".
"פגשנו את נועם ואביבה באוהל המחאה בירושלים. ראיתי שהם אומרים לעצמם, מה רוצים מאיתנו הילדים המוזרים האלה. נועם לא ממש הבין איך מרימים כזה דבר ומה פתאום פייסבוק. הוא רצה קצת לחפף אותנו ואמר, 'דברו עם אלה חפץ מהמטה'. אלה מאוד אהבה את הרעיון ואותנו, אבל אמרה, 'נמאס לנו מהזדהות. אנחנו רוצים שאנשים יגידו - אנחנו בעד העסקה. אנחנו מוכנים לשחרר 550 מחבלים, חלקם עם דם על הידיים'. רוצים ללכת על זה? מגניב. לא רוצים? אני לא אעצור בעדכם, אבל לנו זה יעשה שירות פחות טוב".
השלושה החליטו להרים את הכפפה. "זה לא היה פשוט", כך מרציאנו. "הרבה אנשים היו מוכנים לשבת שעה בצינוק ולהגיד גלעד חזור הביתה. אבל לא הרבה אנשים היו מוכנים להגיד שהם מוכנים לשחרר מחבלים כדי שגלעד יחזור. והתנאי היה שכל אחד שיוצא מהצינוק חותם על מסמך שהוא בעד העסקה בתוואי הנוכחי שלה".
- מי סירב לכם?
"יאיר לפיד ושלמה ארצי. לפיד, לדעתי, לא הסכים לעסקה, אבל אני לא יודע בוודאות. לא דיברתי איתו, רק עם הסוכנים שלו. והתירוץ הרשמי של שלמה היה שיש לו הופעה באותו יום. אבל היו 24 שעות, הוא יכל למצוא שעה. קראתי אחר כך שהוא לא אהב את ההקבלה לריאליטי".