מאקרו ארה"ב: הפתעה בסקר הקבלנים - עלה ל-25 נקודות

(עדכון) - הקריאה בסקר מהווה שיא של 6 חודשים ■ נתון התפוקה התעשייתית לחודש דצמבר עלה ב-0.4% - מתחת לתחזיות ■ בשיעור שנתי עלה מדד המחירים ליצרן ב-4.8%

בזירת המאקרו בוול סטריט, פורסמו היום (ד') רצף נתוני מאקרו כאשר המרכזיים הם מדד המחרים ליצרן, נתון התפוקה התעשייתית וניצולת התפוקה, כמו גם נתוני המשכנתאות.

נתחיל בנתוני המשכנתאות, הנוגעים להגשת הבקשות למשכנתאות - שעלו ביותר מ-20% בשבוע החולף. כך לפי נתוני איגוד הבנקים למשכנתאות, שפורסמו היום.כמו כן, פורסם מדד המחירים ליצרן לחודש דצמבר. ה-MBA אמר כי הבקשות למשכנתאות על נכסים עסקיים ובתי מגורים קפצו בכ-23.1% בשבוע שהסתיים ב-13 בינואר, בשיעור עונתי.

מסך כלל הבקשות, כ-82.2% מכלל הבקשות היו למשכנתאות ממוחזרות (במסגרת התוכנית בארה"ב למימון מחדש של ההלוואה על נכסים ובתי מגורים - ג.ק.), לעומת 80.8% בשבוע הקודם - הרמה הגבוהה ביותר של בקשות למשכנתאות מסוג זה, מאז אוקטובר 2010.

בהמשך לכך, פורסם היום מדד המחירים ליצרן לחודש דצמבר, כאשר התוצאות הראו ירידה של 0.1% לעומת עלייה של 0.3% בחודש הקודם. התחזיות ציפו דווקא לעלייה של 0.1%. יחד עם זאת, בניקויי מחיריהמזון והאנרגיה מדד המחירים ליצרן עלה ב-0.3% לעומת התחזיות שציפו לעלייה של 0.1% . בשיעור שנתי עלה המדד ב-4.8% ב-2011.

"ההפתעה האמיתית הייתה מדד המחירים ליצרן, ללא אנרגיה ומזון, שהיכה את התחזיות ועלה ב-0.3%, אך באופן כללי תוצאות המדד הן עדיין "מעודנות" במונחי אינפלציה", אומר ג'ייקוב קיבינה, כלכלן ב-RBC.

בהמשך לכך, נתוני התפוקה התעשייתית וניצולת התפוקה לחודש דצמבר היו אף פחות מעודדים. נתון התפוקה הצביע על עלייה של 0.4% לאחר שהאנליסטים חזו עלייה של 0.5%. גם ניצולת התפוקה עמדה מתחת לתחזיות לנתון של 78.2% - כאשר הצביעה על ניצולת של 78.1% בלבד.

מדד אמון הקבלנים (סקר הקבלנים) לחודש ינואר שפורסם היום היכה את התחזיות והגיע לרמת שיא של שישה חודשים: התחזיות ציפו לקריאה של 22 נקודות - עלייה של נקודה אחת מחודש נובמבר, כאשר המדד עלה בפועל ב-4 נקודות לקריאה של 25 נקודות. שלושת המרכיבים המרכזיים של המדד - היקף מכירות הבתים, הצפי למכירת בתים חדשים בשישה חודשים הבאים ותנועת הרוכשים העתידיים, כולם הצביעו על מגמת עלייה.