אירופה ננעלה בעליות שערים; המדדים בשיא של 5 חודשים

הנפקות האג"ח של צרפת וספרד רשמו ביקושים גבוהים ■ בעקבות כך התשואות ירדו ■ נתוני מאקרו חיוביים בארה"ב תרמו לעליות ■ ביקורת חריפה נגד המהלך של קרן המטבע להגדיל את קווי האשראי לכטריליון אירו

המסחר באירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים, כאשר פתיחת המסחר הייתה הטובה ביותר מאז שנת 1997, ובסיום המסחר עלה מדד הסטוקס 600 הכלל אירופי, המהווה בנצ'מארק לשווקים ביבשת, שיא של 5 חודשים. בנוסף, המסחר באירופה התנהל בהמשך למגמה שנרשמה הבוקר באסיה שהושפעה מהנעילה הירוקה בוול סטריט אתמול. עיני המשקיעים התמקדו היום בהנפקת אג"ח של צרפת שהצליחה לגייס כ-8 מיליארד אירו. הודעת קרן המטבע הבינלאומית מאתמול על כוונתה להגדיל את קווי האשראי למדינות אירופה לכטריליון דולר נתקלת בביקורת חריפה מצד מדינות ה-G20. בנוסף, שגרירי מדינות אירופה נפגשו היום בבריסל על מנת לדון באמברגו שהאיחוד מתכוון להטיל על הנפט האיראני.

ממשלת צרפת גייסה 2.96 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח לשנתיים עם תשואה ממוצעת של 1.05%, מדובר על ירידה לעומת תשואה של 1.58% שנרשמה בנהפקה הקודמת באוקטובר. באג"ח ל-3 שנים הממשלה גייסה 1.575 מיליארד אירו עם תשואה ממוצעת של 1.51% לעומת תשואה של 2.44% שנקבעה לאחר הנפקה דומה בנובמבר. גם האג"ח ל-5 שנים רשם ביקושים גבוהים והממשלה גייסה 3.429 מליארד אירו עם תשואה של 1.89% לעומ תשואה של 2.82% שנרשמה בהנפקה קודמת בנובמבר.

"הביקוש מצד משקיעים מקומיים צפוי להיות חזק, אבל העובדה ששהעלויות של אגרות החוב קצת יקרות יכולה להעיב קצת על הביקושים", אמר מוהיט קומאר, אסטרטג וראש מחלקת אירופה בדויטשה בנק, לפני ההנפקה.

גם ממשלת ספרד הצליחה היום לגייס 6.61 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח, לאחר שהתכנון היה לגיוס 4.5 מיליארד אירו. ההנפקה כללה אגרות חוב של ארבע, 7 ו-10 שנים. בעקבות הביקושים החזקים לאג"ח התשואות על אגרות החוב נפלו בצורה משמעותית, כשהתשואה על אגרות החוב ל-10 שנים עמדו על 5.403%.

ההודעה של קרן המטבע הבינלאומית מאתמול על כוונתה להגדיל את קווי האשראי שלה למדינות אירופה לכטריליון דולר נתקלת בביקורת חריפה מצד מספר מדינות ב-G20. ארצות הברית וקנדה הודיעו כבר אתמול על כך שהם לא יצטרפו למהלך של הקרן. יפן ודרום קוריאה הודיעו שהן מצטרפות לעמדה של קנדה וארצות הברית, ואילו סין מתעקשת על מספר תנאים על מנת להשתתף במהלך.

"לקרן המטבע יש תפקיד משמעותי בפיתרון המשבר באירופה, אבל התפקיד שלה צריך להיות משלים למאמצים של אירופה לטיפול במשבר של עצמה", אמרה אתמול דוברת של משרד האוצר האמריקאי.

ביוון נמשכו גם היום הדיונים בין הממשלה היוונית לבין נציגי המגזר הפרטי בעניין התספורת לחוב היווני. שר האוצר היווני אמר אמש בתום הדיונים במשרד ראש הממשלה היווני, "מדובר היה על ישיבה קריטית, והישיבות יתחדשו מחר (היום)"

שגרירי מדינות אירופה נפגשו היום בבריסל על מנת לדון באמברגו הנפט שהאיחוד החליט להטיל על איראן כחלק מהסנקציות שמוטלות על המשטר האיראני על מנת למנוע ממנו להמשיך בפיתוח תוכנית הגרעין שלו. אחת ההצעדות שתידון היום היא הצעתה של דנמרק, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, שכוללת בין היתר אמברגו על הנפט החל מ-1 ביולי.

בהתאם להערכות, ההחלטה בעניין לא התקבלה היום, שכן מספר מדינות באירופה שסובלות ממשבר כלכלי קשה ותלויות מאוד בנפט האיראני (למשל יוון) יתעקשו על דחיית מועד התחלת האמברגו. החלטה סופית בעניין תתקבל ביום שני במהלך כינוס של מועצת שרי האוצר של האיחוד.

בתחום המאקרו, פורסם היום מדד אמון הצרכני באנגליה לחודש דצמבר. המדד הגיע התקרב לנקודת השפל שלו כרשם ירידה לרמה של 38 נקודות מרמה של 40 נקודות שנרשמה בנובמבר.

אסיה ננעלה בעליות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות נאות, הבורסה בהונג קונג רשמה עלייה של כ-1% בהובלת מניות הנדל"ן ועל רקע התקוות למדיניות מוניטארית של הקלה כמותית. עליות בוול סטריט אמש שולחות גם את המדדים המרכזיים באסיה לעליות שערים כאשר ברקע הדיווח המעודד על אפשרות של הרחבת הסיוע לאירופה מצד קרן המטבע הבינלאומית.

דיווחים בסין על הזרמת אשראי לבנקים מצליחה לעודד את המשקיעים, על פי הדיווח הבנק המרכזי בסין הזרים כ-29 מיליארד דולר (183 מיליארד יואן) והגדיל את נזילות הבנקים בטווח הקצר.

אתמול דווח כי קרן המטבע הבינלאומית מתכוונת להגדיל את קווי האשראי שלה למדינות עמוסות החובות באירופה להיקף של טריליון אירו, כדי להתמודד עם משבר החוב ביבשת. לפי מקור בקרן המטבע, סין, ברזיל, רוסיה, יפן ויצואניות נפט גדולות אמורות להלוות את רוב הכספים עבור קווי האשראי החדשים.

גם נתוני מאקרו חיוביים בארה"ב מחזקים את אמון המשקיעים באסיה, וממשיכים להצביע על המשך מגמת ה"התנתנקות" הכלכלית של ארה"ב מאירופה וממשבר החוב. יצויין כי מדד האמפייר סטייט שפורסם אמש שבר שיא של 9 חודשים כאשר עלה לרמה של 13.5 נקודות.

בין מניות בסקטור הנדל"ן הסיני המרכזות עניין, Hang Lung Properties Ltd