"רומני 'החנה' מיליוני דולרים במקלטי מס באיי קיימן"

דובר של המתמודד על המינוי הרפובליקני לנשיאות: "רומני שמר על כל חוקי המס" ■ סקר עדכני בקרוליינה הדרומית: גינגריץ' סוגר הפער בינו לבין רומני

המונח 'מקלטי מס' אינו יכול לבשר טובות לקמפיין פוליטי אם הוא מוזכר בנשימה אחת עם הונו של הפוליטיקאי שמוביל את הקמפיין. שימוש במקלטי מס עשוי, אולי, לעלות בקנה אחד עם החוק, אבל הוא אינו סיבה לגאווה, בוודאי לא מבחינתו של מולטי-מיליונר שמנסה לפלס דרכו לבית הלבן. קיבוע אסוסיאציה בין מותג פוליטי לבין חשבון בנק באי קאריבי הוא מצב ביש. נכון לאמש (ד'), זה בדיוק מצבו של מיט רומני, המתמודד המוביל במירוץ למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות.

רשת אי.בי.סי. חשפה במהדורת החדשות הארצית שלה, שרומני "החנה" מיליוני דולרים מהונו האישי בקרנות השקעה באיי קיימן, שידועים לא רק בחופיהם הנהדרים אלא גם כמרכז של מקלטי מס לעשירי תבל. הונו של רומני נאמד בכרבע מיליארד דולר, וחלק משמעותי ממנו נצבר כאשר הוא כיהן כיו"ר חברת האקוויטי הפרטי ביין קפיטל, בבוסטון.

דובר של רומני לא הכחיש את הידיעה. הוא אמר לאי.בי.סי., כי רומני שמר על כל חוקי המס וכי הוא שילם את מיסיו לפי שיעורי המס הקבועים בחוק, בלי שום קשר למיקומן של השקעותיו.

רומני מוביל עם 33%

הידיעה התפרסמה שלושה ימים לפני סבב הבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית בקרוליינה הדרומית. סקר של סי.אן.אן.-טיים, שפורסם אתמול, מראה שניוט גינגריץ' סוגר את הפער בינו לבין רומני. רומני מוביל עתה עם 33% ואחריו צועד גינגריץ', עם 23%. בסקר הקודם, לפני חודש, זכה רומני ב-37% תמיכה וגינריץ' ב-19%.

עם התחממות המאבק על המינוי, נתקל רומני בקשיים גוברים והולכים לשמור על מעטה הסודיות של חייו הפיננסיים ושל ההון המשפחתי. המתמודדים הרפובליקניים האחרים לחצו עליו ללא הרף שיחשוף את דו"חות המס שלו. רומני התנגד במשך חודשים, בנימוק שהוא רוצה לשמור על פרטיות, אך השבוע הוא התקפל והודיע שיתן להם פומבי באפריל. אבל אי.בי.סי. הקדימה אותו וחשפה את הפרט המביך ביותר: החשבונות באיי קיימן.

"ההתנהלות הפיננסית האישית של רומני היא סמל לכל מה שרע במערכת המס האמריקנית", אמר ג'ק בלום, עו"ד בוושינגטון שנחשב סמכות בסוגיות של אכיפת חוקי מס ומקלטי מס.

לאחר שהודיע על נכונותו לפרסם את דו"חות המס שלו, גילה רומני לכתבים, במאמץ להכשיר את הקרקע לקראת הפרסום, כי שיעור המס על הכנסותיו היה 15%, הרבה פחות ממה שמשלמים רוב אזרחי ארה"ב. הסיבה לך היא, שחלק גדול מהכנסות רומני היה מורכב מרווחי הון ודיווידנדים, שדרגת המס שלהם היא 15%, בעוד שהמס על השכר מדורג ויכול להגיע ל-35%.

"אני יכול לומר לכם שקיימנו בקפידה את חוקי המס", אמר רומני בקמפיין הבחירות המקדימות בניו-המפשיר, בשבוע שעבר. "אם יש הזדמנות לחסוך במס, אנו, כמו כל אחד בארץ הזו, ננצל את ההזדמנות".

אך מומחי מס אמרו לאי.בי.סי., כי רומני התנגד תחילה לתת פומבי לדו"חות המס שלו לא רק בגלל שיעור המס הנמוך אלא בגלל המידע על מקלטי המס. כאחד מהמתמודדים העשירים ביותר שניסו להגיע לבית הלבן

בשנים האחרונות, הוא השתמש בדרכים רבות כדי לסוכך על הונו ולצמצם את גודל תשלומיו לשלטונות המס. הוא השקיע שמונה מיליון דולר לפחות ב-12 קרנות השקעה שרשומות באיי קיימן. השקעה אחרת, שלפי רישומי רומני נעה בין חמישה ל-25 מיליון דולר, נמצאה במסמכים של קרן אחרת שרשומה באיים.

מסמכים רשמיים שהגיעו לידי אי.בי.סי. מראים עוד שביין קפיטל פתחה 138 קרנות סודיות באי קיימן. דוברים בקמפיין של רומני אומרים עתה, שמטרת החשבונות האלה היתה למשוך משקיעים זרים, ושהחשבונות לא העניקו לרומני שום הטבות מס. לדבריהם, הוא שילם מיסים לפי החוק בארה"ב על כל הכנסותיו מההשקעות באיי קיימן.

נוסף לכך, יש ידיעות שרומני, מורמוני, שילם מעשר מהכנסותיו לכניסה המורמונית, על פי מצוות דתו, ובין השאר הוא נתן לכניסה מניות בחברות גדולות. לא ברור כיצד עובדה זו תשפיע על מצביעים אוונגליים, או נוצרים אדוקים אחרים שמלכתחילה מתייחסים בחשדנות למורמונים. עד עתה סוגיית דתו של רומני לא עלתה על סדר היום, אך אנליסטים רבים ניבאו, כי ברגע האמת, כאשר נוצרים אדוקים יעמדו לבדם בקלפי, ליבם לא יתן להם להצביע בעד מורמוני.

השורה התחתונה: רומני מוסיף להוביל, אבל זכייתו במינוי הרפובליקני עדיין אינה בלתי נמנעת.