הבורסה ננעלה במגמה מעורבת; רציו זינקה ב-3.81%

S&P הותירה את דירוג האשראי של האיחוד האירופי על כנו ■ מחר תפורסם הריבית לפברואר - האם פישר יוריד ל-2.5%? ■ פסגות: קשה להאמין שהמשבר באירופה יתנהל על מי מנוחות עוד זמן רב ■ אלעד קנדה מחלקת דיבידנד

המסחר בבורסה באחד העם התנהל היום (א') במגמה מעורבת כאשר מדד הבנקים עלה בכ-0.4% ומדד המעו"ף רושם יציבות בסיום המסחר. יצויין כי עננה של חוסר וודאות מרחפת סביב יוון לגבי המשא ומתן שמתנהל בינה לבין המגזר הפרטי בעניין התספורת שהסקטור הפרטי ייאלץ לספוג. מנגד סוכנות דירוג האשראי S&P הודיעה אתמול שהיא מותירה את דירוג האשראי של האיחוד האירופי על כנו. בזירה המקומית, בנק ישראל צפוי לפרסם מחר את הריבית לחודש פברואר.

נתחיל את הסקירה בזירה המקומית, כשביום חמישי ננעל המסחר במדד ת"א 25 ברמה של 1136.64 נקודות. המנתח הטכני של "גלובס" זיו סגל אומר שהמדד נמצא בעליה איטית אבל בטוחה אל עבר רמת ה-1165 נקודות, ואף טוען שהוא "מספיק בשל" על מנת להגיע לרמה הזאת.

"תל אביב 25 המשיך בטיפוס איטי לעבר הממוצע הנע ל-200 יום שמחכה לו ב-1165", מעריך סגל בסקירה שלו. "זהו מבחן משמעותי למגמה ארוכת הטווח. התמיכה החשובה היא ב-1125-1130. נראה שתל אביב 25 בשל לפגוש את ה-1165".

הוועדה המוניטארית בבנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, צפויה להודיע מחר (ב') על גובה הריבית במשק (לחודש פברואר). הדעות בקרב כלכלני המאקרו חלוקות כשמחציתם מעריכים כי תחול הורדה בשיעור של 0.25% לרמה של 2.5% והאחרים מעריכים כי הריבית תישאר ללא שינוי.

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, מציין הבוקר בסקירתו כי לאור הסימנים להתייצבות בכלכלה הגלובלית, שיפור בנתונים בארה"ב ואופטימיות לגבי הטיפול במשבר החוב באירופה, רוב הסיכויים שבנק ישראל ימתין עם המשך הורדת ריבית. "חשוב להדגיש שהמניע העיקרי להורדת ריבית עד כה היה החשש מכיוון הסביבה הגלובלית, אשר כעת נראית חיובית יותר. אם הסביבה הגלובלית תמשיך להשתפר, אנו צופים כי בעוד שנה בנק ישראל יוריד את הריבית עד ל-2.25%", מציינים בלידר.

יצויין כי הממשלה אישרה היום את "חוק התספורות", הצעת החוק תעלה להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב. ההצעה האמורה קובעת חובת מינוי נאמן מטעם בית המשפט על כל הסדר חוב הכולל תספורת בגובה של יותר מ-10% מהחוב. ההצעה עוד קובעת שאישור הסדרי חוב כאלה יעשה בפיקוח הנאמן ויאושר בתיאום עם הממונה על שוק ההון, ורשות ני"ע. (לסיפור המלא)

משב רוח מרגיע מהמערב

הרגיעה בשווקים בשבועות האחרונים נובעת בראש ובראשונה מהיעדר דרמות באירופה. אם המנהיגים האירופאים למדו שעדיף לפעמים לשמור את ההצהרות המפוצצות שלהם בבטן, ייתכן והתנודתיות בשווקים תתמתן ובכך תגבר האטרקטיביות של שוקי המניות בעולם. מצד שני, קשה להעריך שמשבר עם פוטנציאל דרמות כמו של זה האירופי המערב פוליטיקה, אי סדר חברתי, ושינויים עם פוטנציאל היסטורי בכלכלה הגלובאלית ימשיך להתנהל על מי מנוחות עוד זמן רב. מכאן שהדגש על החזקת תיק מאוזן נותר בעינו. כך כותב אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות, בסקירתו השבועית.

בזירה הגלובלית, במהלך יום שישי סף האופטימיות בקרב המשקיעים עלה בעקבות דיווחים על כך שסאגת המשא ומתן בעניין התספורת ליוון קרובה לסיום, אולם אתמול התברר שלמרות ההתקדמות במגעים לא התגבש הסכם בין שני הצדדים, ונציגי המגזר הפרטי במשא ומתן עזבו את אתונה בדרכם לצרפת.

אתמול כאמור, הודיעה סוכנות דירוג האשראי S&P שהיא מותירה את דירוג האשראי של האיחוד האירופי על כנו ברמה של +AAA\A-1 אבל האופק ממשיך להיות אופק שלילי. הסיבה להמשך מתן אופק שלילי על פי הסוכנות הוא עקב "הסיכונים המתמשכים" בגוש האירו, אולם הסוכנות הודיעה שהיא מוציאה את האיחוד האירופי מרשימת המעקב שלה.

"לפי דעתנו, הגוף הזה שמכונה האיחוד האירופי, נהנה ממספר שכבות הגנה מפני החובות שיכולות להסיט את ההשפעות שאנחנו רואים מההדרדרות של שווי האשראי של מספר חברות בו", אמר פרנק ג'יל, אנליסט בחברת S&P בהודעה שהוציאה הסוכנות.

בוול סטריט, המסחר ננעל ביום שישי במגמה מעורבת עם פרסום מספר נתוני מאקרו שכללו בין היתר המכירות של בתים קיימים בדצמבר. מהנתונים עולה שמכירות הבתים עלו ב-5% ל-4.61 מיליון בשיעור שנתי, אולם מדובר במספר קטן יותר מכפי שחזו האנליסטים: 4.7 מיליון. בראייה כוללת של שנת 2011, המכירות עלו ב-1.7% ל-4.26 מיליון בתים קיימים. המכירות לחודש נובמבר עודכנו כלפי מטה ל-4.39 מיליון לעומת המספר המקורי של 4.42 מיליון בתים קיימים.

המשא ומתן לרכישת כלל תעשיות נמשך

האם מסתמן פתרון ליצחק תשובה בכל הנוגע לשעבוד זכויותיו במאגר "לוויתן" כדי להשיג הלוואה מבנק HSBC לצורך פיתוח שדה "תמר"? על פי הערכות בשוק האנרגיה, התשובה חיובית. על פי הגורמים המקורבים לנושא, קבוצת דלק של תשובה תגיש מחדש את בקשתה לאשר את שעבוד הזכויות על פי אבני דרך שיותוו על ידי הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה - והבקשה ככל הנראה תאושר. על פי הידוע, תתחייב קבוצת דלק לכך שהכסף מ-HSBC לא ישמש לקידוחי הנפט ב"לוויתן" או לפעילות ב"בלוק 12" בקפריסין, מה שמשאיר את ייעוד הכסף למטרת פיתוח מאגר "תמר". נציין את אבנר ודלק קידוחים.

קבוצת אי.די.בי דיווחה שלשום לבורסה כי נמשכים המגעים עם ויולה לרכישת השליטה בכלל תעשיות . ביום חמישי דווח ב"גלובס" כי שבועיים לאחר שהחל המו"מ בין ויולה לקבוצת אי.די.בי לרכישת השליטה בכלל תעשיות, הגישה קבוצת הפרייבט אקוויטי הצעת רכישה הכוללת הלוואת מוכר בהיקף של 700-800 מיליון שקל שתעמיד לה אי.די.בי. מדובר בסכום המהווה כמחצית מהיקף העסקה בה מבקשת ויולה, אותה מובילים הראל בית און, יונתן קולבר ושלמה דברת, לרכוש את השליטה בזרוע התעשייה והביומד של אי.די.בי.

חברת סלקום דיווחה ביום חמישי על אזהרת רווח ברבעון הרביעי של 2011. במסגרת אזהרת רווח שהוציאה החברה לבורסה לקראת גיוס של 200-300 מיליון שקל בהנפקת אג"ח חשפה החברה 2 נתונים מהדוחות הכספיים שלה לרבעון הרביעי. החברה תרשום רווח נקי של 120-130 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2011, בעוד שאנליסטים בשוק ציפו לרווח של כ-268 מיליון שקל בממוצע.

כלכלני בנק ברקליס קפיטל, פרסמו שלשום סקירה מיוחדת לסקטור הגז והנפט. בבנק מותירים את המלצתם על תשואת יתר לרציו , המחזיקה ב-15% מהזכויות ב"לוויתן", וצופים למניה אפסייד של 56% על מחירה בשוק היום עם מחיר יעד של 56 אגורות.

במסגרת דיוני תכנית העבודה לשנים 2014-2012, אישר בסוף השבוע דירקטוריון בנק לאומי את המלצת הנהלת הבנק, בראשות גליה מאור, למזג את בנק לאומי למשכנתאות לתוך בנק לאומי.

גזית גלוב מנצלת את הירידות בשווקים בשנה האחרונה. ביום שישי האחרון רכשה החברה מיליון מניות של החברה הבת אטריום במחיר ממוצע של 3.58 אירו למניה, כלומר בכ-3.58 מיליון אירו. לאחר הרכישה מחזיקה גזית גלוב (באמצעות חברות בנות בבעלותה המלאה) בכ-32.89% מהון המניות המונפק של אטריום.

אלעד קנדה , הנמצאת בשליטת יצחק תשובה (מחזיק בכ-88.5% מההון) אישרה חלוקת דיבידנד במתווה של החזר הון בסך של כ-75 מיליון שקל (כ-20 מיליון דולר קנדי) לבעלי מניות החברה.

ווידמד הודיעה היום כי חתמה על הסכם עם חברה מקומית בניו דלהי שתייצג אותה בהודו. במסגרת ההסכם, תפעל החברה ההודית מול מפיצים ומול לקוחות באופן ישיר במדינה. ווידמד תשווק בהודו את המוצר לביצוע בדיקות שינה ביתיות שלה ואת המערכת לניהול מעבדות שינה.

חברת אורביט דיווחה הבוקר על מהלך אסטרטגי ראשון בשוק הרוסי. החברה תספק מערכות לתחנות תצפית קרקעיות לחברה ממשלתית רוסית בהיקף של כ-3 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לאתר קרנות]