אוי ואבוי - צה"ל מתייעל

הטפתי להתייעלות בצה"ל, אבל כשאני רואה איך זה נעשה, אני מתחנן: אנא הפסיקו

בכל פעם, לא כמעט אלא תמיד, כשתקציב מערכת הביטחון עלה על סדר היום, ביקשתי, כמעט התחננתי, שבמקום לתת תוספת, תידרש המערכת להתייעל. בכל פעם, לא כמעט אלא תמיד, עשו את ההיפך.

זה כמובן כאב לי, אבל אפילו לא עשירית ממה שזה כאב לצה"ל ובעצם לכל מערכת הביטחון, בעצם למצב הביטחון של המדינה. כל אגורה שהתווספה למערכת הביטחון גרעה מהביטחון. כל התייעלות שלא נדרשה ולא בוצעה תרמה להפיכתה של מערכת הביטחון לפחות יעילה וליותר כבדה.

החלום שהתגשם

בסוף זה קרה, וחלומי, שהוא חלומו של כל עיתונאי, התגשם: הדבר לו הטפתי מתרחש סוף סוף. צה"ל מתייעל. אבל עכשיו, כשאני רואה איך זה נעשה, אני מתחנן: אנא, אל תתייעלו. הפסיקו מיד את צעדי ההתייעלות שאתם נוקטים בעצם ימים אלה. הפסיקו אפילו לחשוב על התייעלות. לא רוצים ייעול, לא רוצים רפורמות, שהכל יישאר כמו שהיה.

כשאני ואחרים כתבנו על ייעול, התכוונו כמובן לשומן. אם מדובר בענייני תחבורה, למשל, אז שיקטינו את צי הרכב של מערכת הביטחון. מי אמר שקציני מינהלה בדרג המקביל לפקידים זוטרים באזרחות, צריכים שתהיה להם מכונית צמודה (ובמקרים רבים גם נהג צמוד מכוחות הסדיר שעולה בזול).

למה? כי זה על חשבון המדינה ואזרחיה? מי אמר שכמעט כל מפקד זקוק שתהיה לו לשכה, עם כל מה שמתלווה אליה? מי אמר שפקידים העובדים בצבא צריכים להשתכר יותר ממקביליהם באזרחות, רק משום שלפקידים בצבא קוראים קצינים?

איזה מין חייל?

אפשר להוסיף עוד כהנה וכהנה, אבל המגמה ברורה. גם אחרי המחאה החברתית הגדולה, כאשר רצינו להאמין שזה נכנס לאנשים לראש, גם עכשיו, אם כבר מקצצים פוגעים קודם, בעצם רק, בשכבות החלשות, שבצבא קוראים להן חיילים.

מה חושב חייל שנבצר ממנו להשתמש ברכבת, כאשר על פניו חולף רבע קצין במכונית צמודה שהצבא מממן? עם איזה מטען יכול חייל כזה לצאת מהצבא? איזה מין אזרח הוא יהיה? איזה מין חייל הוא יהיה?

הסכנה הישראלית

העניין הוא באמת לא רכבת או אוטובוס, אלא זהות ומהות המקוצץ. במקום לקצץ בשומן, כדי שהצבא יהיה יותר רזה ובריא, נראה שהמטרה היא להפוך את הרזים למוזלמנים, ואת השמנים ליותר שמנים. ואחר כך מדברים על הסכנה האיראנית? בואו נדבר גם על הסכנה הנגרמת לנו מעצמנו.

שכחו מי היריב

יחימוביץ' מתנפלת על לבני ועל לפיד; לפיד מחזיר אגרוף לבטנה של יחימוביץ', ומשגר זרוע שרירית בלבני; לבני נמצאת מחויבת להתגונן, אם כי מכותיה שלה עדינות לעומת ההתלהמויות של לפיד ויחימוביץ'; ונתניהו עומד מן הצד, מבסוט. איזה כיף, יריביו שכחו מי היריב האמיתי שלהם.