לפי מדד עלויות ההובלה הימית, נראה כי הסחר העולמי בנפילה - כך מבהירים היום (ב') בכלל פיננסים, בסקירה הכלכלית השבועית. "האם אנחנו אמורים לקרוע את הבגדים שלנו, להתאבל על הכלכלה העולמית, ולמכור את המניות במחירי שפל? כן! אם אתם מסתכלים רק על מדד עלויות ההובלה הימית", טוען אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של בית ההשקעות.
מנגד, סבור כהנוביץ' כי בראייה כוללת, כלכלת ארה"ב "נותנת למשקיעים לא מעט סיבות לאופטימיות", כאשר הוא נתמך בשיפור בפעילות היצור, כמו גם בהתאוששות המסתמנת בשוק התעסוקה החל מהמחצית השנייה של שנת 2011. "גם בסין אופטימיות לגבי הזרמת אשראי לשוק ובאירופה מתחילים לראות הסכמות וצעדים ליסודות פיסקלים יציבים יותר", כותב כהנוביץ'.
אולם, באשר להסתכלות פרטנית על מדד עלויות ההובלה הימית - Baltic Dry, המתאר את עלות משלוח חומרי הגלם העיקריים, כהנוביץ' מציין כי ניתן לראות שהוא נמצא בקריסה. המדד סוקר את העלויות של חומרי הגלם, דוגמת עפרות ברזל, פחם, תבואה, בטון, נחושת, חול וחצץ ודשן. כמו כן, צריך לסייג ששינויי המחירים במדד לא נובע רק מהביקוש להובלה אלא גם משינויים בהיצע. כלומר, עליה חדה בהיצע אוניות המשא עשויה להוריד את המדד גם אם היקף הסחר עצמו גדל.
מדד ההובלה הימית
"מחיר ההובלה קרס בחודש האחרון ב-54% וב-60.3% בשלושת החודשים האחרונים", מסביר כהנוביץ'. לטענתו, מצד אחד מדובר במגמה חיובית המוזילה את עליות המשלוחים ויצוא החומרים, אולם מנגד כלכלנים רבים "רואים במדד אינדיקטור להיקף הסחר העולמי - שמעליו עננה שחורה".
בכלל פיננסים תולים את הקריסה בנתון במשבר החוב באירופה, שפוגע בצמיחה וביצוא בגוש האירו, וכן בסין "שדיווחה על התמתנות משמעותית ביבוא אליה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.