מחקר פנימי של משטרת ישראל חושף בגלוי מהיכן עתיד להגיע "הכסף הגדול" של הקנסות ממערכת האכיפה האוטומטית א-3, שאמורה להתחיל לפעול מבצעית בחודש הבא.
לצפייה במיקומים המדויקים של 44 המצלמות שכבר מוכנות לשימוש - לחצו כאן
המחקר מבוסס על נתוני 2010 ומראה כי באותה שנה נרשמו בישראל לא פחות מ-200,381 דוחות תנועה על עבירות מהירות בלבד. כ-26% מהדוחות הופקו בצורה אוטומטית על ידי כ-10-12 מצלמות המהירות הישנות ומבוססות הפילם של המשטרה, שעדיין פעילות בכבישים, והשאר באמצעים מאויישים אקדחי לייזר, ניידות מהירות וכו'.
מספר הדוחות האוטומטיים צפוי לגדול פי 3-4 כבר בשנה הראשונה של הפעלת המערכת החדשה, שתפוקתה גדולה בעשרות אחוזים מזו של המערכת הישנה. ניתוח דוחות המהירות של המשטרה מראה, ש"הכסף הגדול" של דוחות המהירות כלל לא מגיע מעברייני המהירות "הכבדים". למעשה רק 12% מדוחות המהירות שהונפקו באותה שנה היו על עבירות "הזמנה לדין" כלומר לכידה במהירויות גבוהות מהמהירות המותרת ב-40 קמ"ש בכביש בין עירוני (מעל 130 קמ"ש) וגבוהות ב-30 קמ"ש מהמהירות המותרת בכביש בין עירוני (מעל 80 קמ"ש).
עיקר הדוחות המהירות האוטומטיים והידניים - לא פחות מ-37% - נרשמו באותה שנה על עבירות המהירות הקלות ביותר, שבגינן אפשר לרשום דוח תנועה בישראל חריגה של עד 25 קמ"ש מהמהירות המותרת בכביש בין עירוני (מהירות של עד 115 קמ"ש) וחריגה של עד 20 קמ"ש בכביש עירוני (עד 70 קמ"ש). בחישוב מהיר, עבירות אלה, שאינן נושאות בגינן נקודות, הכניסו למדינה ב-2010 קרוב ל-20 מיליון שקל.
עוד 34% מכלל הדוחות היו בקטגוריית הקנס של 750 שקל (ו-8 נקודות חובה), שמוטל על חריגה של 21 עד 30 קמ"ש מהמהירות בכביש עירוני (71 עד 80 קמ"ש) וחריגה של 26 קמ"ש ועד 40 קמ"ש בכביש בין עירוני (116 עד 130 קמ"ש). עבירות אלה הכניסו למדינה באותה שנה כ-51 מיליון שקל. כאמור מערכת א3 החדשה אמורה להכפיל את ההכנסות מעבירות המהירות הקלות פי 3 עד 4 כבר בשלב הפרישה הראשוני ובכמה סדרי גודל כאשר תסתיים פרישתה עם כ-400 מצלמות.
דוחות מהירות לפי סוג דוח
מתוך מסמך המשטרה המסמך הפנימי של המשטרה חושף גם את האפקטיביות של "החסינות" מפני דוחות מהירות אוטומטיים, שנמנה נהנים נהגי רכבי הליסינג. על פי נתוני הדוח בשנת 2010 נרשמו כ-8,000 דוחות תנועה בגובה 750 שקל, שבהן חברות ומעסיקים העדיפו לשלם קנס של 3,000 שקל ולא לחשוף את שמו של נהג הרכב כדי למנוע ממנו לצבור נקודות.
בעוד כ-4,000 מקרים אחרים העדיפו חברות לשלם קנס של אלף שקל פי ארבעה מהקנס המקורי של כ-250 שקל כדי לא לחשוף את שם הנהג. יצוין כי במקרה של צילום אוטומטי של רכב הרשום על שם חברה, שהנהג בו אינו מזוהה, מטילה המדינה קנס גבוה עד פי 3 מגובה הקנס המקורי על אותה חברה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.