האיום האיראני: "נפסיק את הזרמת הנפט לאירופה השבוע"

האיום בא כתגובה על החלטת שרי החוץ של האיחוד האירופי להטיל אמברגו נפט על איראן החל מה-1 ביולי ■ מי שצפוי להיפגע ממהלך כזה הן המדינות החלשות מבחינת כלכלית באירופה

האם אנחנו עומדים בפני זינוק במחיר הנפט? בית המחוקקים האיראני ידון מחר בהצעת חוק לפיה ייאסר על ייצוא נפט לאירופה כבר מהשבוע הקרוב. האיום האיראני בא כתגובה על החלטת שרי החוץ של האיחוד האירופי ביום שני האחרון להטיל אמברגו על ייבוא נפט מאיראן כחלק מהסנקציות שנועדו למנוע מהמשטר בטהראן להמשיך בפיתוח תוכנית הגרעין שלו.

מהלך שכזה מצד איראן עלול לפגוע קשות במדינות החלשות כלכלית באירופה כמו יוון ואיטליה ועלול להוביל להתמוטטות שלהן מבחינה כלכלית עקב תלותן הרבה בנפט שמגיע מאיראן, וזו הסיבה לכך ששרי האוצר של אירופה החליטו לדחות את מועד הטלת האמברגו על הנפט מאיריאן ל-1 ביולי על מנת לתת זמן למדינות הללו להיערך לשינויים הצפויים.

חוסין אברהימי, חבר בוועדת הביטחון הלאומית בפרלמנט האיראני, טוען שהמחוקקים במדינה ידונו כבר מחר בצעדי מנע "דחופים ביותר" בתגובה להחלטת האיחוד האירופי מיום שני. המשמעות של "דחופים ביותר" על פי אברהימי היא שהפרלמנט יצביע כבר מחר על הצעת החוק לאסור על ייצוא נפט לאיראן ומיד לאחר מכן המועצה העליונה באיראן תאשר את ההחלטה, וכבר באותו יום תועבר ההחלטה לממשלה לביצוע.

"אנחנו רוצים למנוע ייצוא של נפט איראני לאירופה, ועל כן אנו מכינים את הצעת החוק הדחופה הזאת", אמר אברהימי לסוכנות הידיעות האיראני "פארס". הקריאות למניעת ייצוא נפט לאירופה אוזכרו רבות במהלך תפילו יום השישי ברחבי איראן. האייתולה אחמד ח'אתמי אמר במהלך הדרשה השבועית שלו ש"אירופה הלכה בדרכה הארורה של ארצות הברית, אבל אנחנו מוכנים לשלם את המחיר הזה על מנת לשמור על הכבוד שלנו".

מהלך שכזה מצד איראן מהווה כאב ראש גדול עבור אירופה ובתי הזיקוק שלה, אמר סמואל צ'יזוק כלכלן בתחום הנארגיה בחברת הייעוץ KBC. "בתי הזיקוק באירופה חשבו שיתנו להן תקופת חסד של כמה חודשים על מנת לעשות את ההתאמות הנדרשות, אבל אם המהלך האיראני אכן יצא אל הפועל בתי הזיקוק יהיו בבעיה קשה מאוד".