ספנס: "אירופה לא תתפרק; מדיניות הצנע לא מוגזמת"

זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2001: "הרפורמות שמתנהלות באיטליה ובספרד הולכות להצליח" ■ מנגד, מבהיר: "למדינות הללו אין מקום להרחבה פיסקאלית - עם יחס-חוב תוצר כה גדול"

"לא נראה שהאיחוד האירופי בדרך להתפרקות", כך אומר פרופ' מייקל ספנס, זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2001 בראיון ל"גלובס" מוועידת הכלכלה השנתית בדאבוס.

"הרפורמות שמתנהלות באיטליה ובספרד - שהן בעצם המדינות הקריטיות במשבר - הולכות להצליח", דברי ספנס. "לדעתי הן יצליחו לבלום את הנזקים. כמו כן, אני סבור שהבנק המרכזי יחד עם קרן החילוץ וקרן המטבע יתערבו ככל הנדרש על מנת למנוע תקלות חמורות בכל הקשור לחוב".

ספנס הולך נגד הזרם ולא מתלהם נגד מדיניות הצנע שנוקטות המדינות בעלות החוב הגבוה: "מדיניות הצנע אינה מוגזמת. למשל, אנגליה סובלת מחוב חיצוני עצום - ולכן היא חייבת לטפל בו, וגם איטליה".

ספנס הוסיף כי "למדינות הללו אין מקום להרחבה פיסקאלית. כאשר החוב שלך עולה על 120% מהתמ''ג שלך - אין לכך מקום. כמובן שהפוקוס צריך להיות בחידוש הצמיחה. בארה''ב, צריך להגביר יותר את ההקשעה בחינוך וביצירת מקומות עבודה למעמד הביניים".

ספנס התייחס גם ליוזמה לקצץ מסים בארה''ב לצורך עידוד הצמיחה ואמר כי "אני לא חושב שזה טוב לצמיחה - כי אם אתה מפחית מסים, על מנת להישאר מאוזן מבחינה פיסקאלית אתה חייב לקצץ בהוצאות ובעקר בהשקעות. קיצוץ בהשקעות לבטח לא טוב לצמיחה", סיכם.