לקראת הנפקת פייסבוק: כל השאלות הפתוחות בתשקיף

פייסבוק תתחיל להתכונן השבוע להנפקה ■ השאלות המרכזיות שצריכות להטריד את המשקיעים הן סוגיית הרווחיות, מקור ההכנסה העיקרי, קצב צמיחת ההוצאות והאם הערכת שווי של 100 מיליארד דולר היא מציאותית?

פייסבוק תתחיל להתכונן השבוע להנפקה. לא מדובר בהפתעה מרעישה, מאחר שמספר מחזיקי המניות בחברה חצה, ככל הנראה, את רף 500 האנשים בשלהי השנה שעברה. החוק האמריקני מחייב כל חברה שלה יותר מ-500 מחזיקי מניות לחשוף את נתוניה הפיננסיים.

חברת המחקר EMarketer העריכה שהכנסות החברה הגיעו בשנת 2011 ל-3.8 מיליארד דולר. השאלה המרכזית שצריכה להטריד את המשקיעים היא סוגיית הרווחיות. בשל היעדר מידע מהימן על שיעור הרווחיות של פייסבוק, יהיה קשה לקבוע האם הערכת שווי של 100 מיליארד דולר אכן מציאותית.

שאלה נוספת שמסקרנת את המשקיעים היא מה מקור ההכנסה העיקרי של פייסבוק. אמנם ניתן לקבוע כמעט בוודאות שהפרה החולבת של החברה היא הפרסום, אך המשקיעים ישמחו לגלות שהחברה משלשלת לקופתה סכום משמעותי ממכירת סחורות וירטואליות. כדי לגלות עד כמה נכונה הערכה זו יש להמתין לפרסום הנתונים על-ידי פייסבוק עצמה.

באשר לפרסומות בפייסבוק, עולה השאלה אילו סוגים פרסומות הם המכניסים ביותר עבורה. כפי הנראה, מדובר במודעות הפרסום - באנרים קטנים שמופיעים בצדי המסך. צורת פרסום זו פופולרית במיוחד בקרב מפרסמים המעוניינים בתגובה ישירה של הקהל, בדמות הצטרפות לשירות שהם מציעים או קניית מוצר מסוים.

אם זה אכן המצב, פייסבוק נמצאת בתחרות ישירה מול גוגל, שמקור ההכנסה העיקרי שלה הוא מודעות טקסט, החביבות על אותם מפרסמים בדיוק. התחרות עלולה להביא לכך שמחירן של המודעות יהיה נמוך יחסית. בשלב זה עדיין לא ברור איזה פרטים תחשוף פייסבוק בתשקיף.

השקעה ברכישות

נושא נוסף שאמור להדאיג את המשקיעים הוא קצב צמיחת ההוצאות של פייסבוק. כולם יודעים שהחברה מגייסת עובדים חדשים בקצב מסחרר והמעבר למתחם משרדים חדש מעיד על כך. השאלה היא האם קצב עליית הרווחים גבוה יותר מקצב עליית ההוצאות.

באשר לשימוש שפייסבוק עשויה לעשות בכסף שתגייס בהנפקה, האפשרויות אינן מגוונות מדי. ישנן כמובן האפשרויות המתבקשות של השקעה בהרחבת העסק. אפשרות אחרת היא השקעה במיזוגים ורכישות בהיקף גדול יותר מזה שאנו רגילים לראות מפייסבוק. עד עתה רכשה פייסבוק בעיקר חברות קטנות, בעיקר כדי להעביר לשורותיה את כוח האדם שלהן. אם היא אכן תצליח לגייס 10 מיליארד דולר בהנפקה, ייפתחו בפניה אופקי השקעה מרובים יותר.

המיליארדים החדשים של פייסבוק / צלם: רויטרס, בלומברג
 המיליארדים החדשים של פייסבוק / צלם: רויטרס, בלומברג

פייסבוק הכי גדולה
 פייסבוק הכי גדולה