אירופה ננעלה בירידות: המשקיעים חוששים מפורטוגל ויוון

חוסר ההתקדמות במו"מ היווני המשיך לעורר את חששות המשקיעים ■ פורטוגל חזרה לקדמת הבמה: תשואות האג"ח שלה לשנתיים זינקו ב-360 נקודות בסיס ■ מנהיגי אירופה התכנסו שוב בבריסל כדי לדון בצעדים לפתרון משבר החוב האירופי

שבוע הסמחר באירופה ננעלה היום (ב') בירידות שערים כשברקע עמדה פסגת מנהיגי אירופה שמתקיימת גם בשעה זו בבריסל ובה ידונו במספר נושאים בוערים בכלכלה האירופית. המשא ומתן בין נציגי המגזר הפרטי לממשלת יוון בעניין התספורת המשיך לעמוד במוקד המסחר, זאת לאחר שהמשקיעים חוששים כי יוון לא תצליח להגיע להסכם מול נושיה, למרות ההצהרות החיוביות שהיא שיחררה לאויר בסוף השבוע. ממשלת איטליה גייסה היום 7.5 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח לתקופות שונות כשבין היתר גייסה 2 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-10 שנים שבעקבותיה ירדו התשואות בכמעט 1%.

כאמור פסגת מנהיגי אירופה היום בבירה הבלגית ריכזה את מירב תשומת הלב במהלך יום המסחר הזה. המנהיגים של האיחוד האירופי דנו במהלך הפסגה בשלושה נושאים מרכזיים: המצב ביוון והתקדמות המשא ומתן עם מחזיקי האג"ח, חתימה על קרן היציבות החדשה והקבועה של האיחוד האירופי (ESM) והסכמה סופית על תוכנית האיחוד הפיסקאלי שמובילה גרמניה מאז הפסגה הקודמת בחודש שעבר.

במסגרת הפסגה המנהיגים צפויים לאשר את קרן הייצוב החדשה (ESM) שתחליף את קרן הסיוע הזמנית שהונהגה עד כה. הקרן החדשה תהיה בהיקף של 500 מיליארד אירו ותתחיל לפעול כבר בחודש יולי הקרוב, כשנה לפני מועד ההתחלה המקורי של התוכנית.

פורטוגל ויוון הדאיגו את המשקיעים

פורטוגל חזרה היום לכותרות והגבירה את חששות המשקיעים, זאת לאחר שתשואות האג"ח הממשלתיות לטווח של שנתיים, זינקו ב-360 נקודות בסיס לרמה של מעל 20%. גם תשואות האג"ח ל-10 שנים זינקו היום ב-190 נקודות בסיס לרמה של 17.14%. תשואות ה"זבל" על האג"ח של ממשלת פורטוגל, למעשה מחזיר אותה לקדמת הבמה ביחד עם יוון, כאחת מהמדינות העומדות בפני קריסה וחדלות פרעון בטווח הקרוב.

ראשי המדינות של האיחוד האירופי דנו היום במתווה הסופי של האיחוד הפיסקאלי שגרמניה מנסה לקדם מאז הפסגה הקודמת שהתקיימה בחודש שעבר. אישור המתווה לא צפוי להיתקל בקשיים מיוחדים כשרק ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון צפוי להתנגד לתוכנית החדשה. האיחוד הפיסקאלי החדש יציב בפני המדינות החברות באיחוד האירופי שורה של דרישות תקציביות שהחברות יצטרכו לעמוד בו, אחרת הן יעמדו בפני סנקציות.

בנושא יוון, ממשלת יוון והמגזר הפרטי קרובים מאוד להגיע להסכמה בעניין התספורת שמחזיקי האג"ח יצטרכו לספוג, כך עולה מהודעה שפרסמו נציגי המגזר הפרטי לאחר תום המשא ומתן ביום שבת. על פי ההערכות של שני הצדדים, הם צפויים לחתום על ההסכם כבר במהלך הימים הקרובים. יחד עם זאת, נראה כי המשקיעים לא מאמינים להצהרות אלו וחוששים כי יוון לא תגיע להסכמה מול נושיה.

בגרמניה לא ממש התרגשו מההסכם המתגבש בין יוון למגזר הפרטי ובמהלך סוף השבוע קראה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל למנות נציב מיוחד שיפקח על התנהלותה התקציבית של המדינה ותהיה לו סמכות להטיל וטו על ההחלטות הכלכליות של הממשלה היוונית. שר האוצר היווני איוונגילוס ווניזילוס לא אהב, בלשון המעטה, את הדרישה הגרמניה וטען שמדובר בפגיעה קשה בריבונותה של יוון.

איטליה עברה היום מבחן ראשון לאחר הורדת דירוג האשראי שלה בסוף השבוע על ידי סוכנות פיץ'. הממשלה האיטלקית גייסה 2 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-10 שנים עם תשואה ממוצעת של 6.09%. בהנפקה הקודמת נרשמה תשואה ממוצעת של 6.98%. הביקוש לאג"ח הנוכחיות עמד על פי 1.6 מהביקוש. בהמשך היום צפויה גם ממשלת צרפת לצאת בהנפקת אג"ח.

אסיה ננעלה בירידות

שבוע המסחר באסיה ננעל היום בירידות, זאת לאחר שהמשקיעים היו במתח לקראת פגישת מנהיגי אירופה והגיבו באופן שלילי להודעת סוכנות דירוג האשראי פיץ' על הורדת דירוגי האשראי של 5 מדינות באירופה - ביניהן איטליה וספרד.

בסין חזרו הפעילים מסוף שבוע ארוך לרגל שנת הירח החדשה, עם טעם של אכזבה מכך שהממשל לא סיפק צעדים מקילים לרגל חגיגות השנה החדשה. "סוחרים ציפו להקלה בסין אבל זה לא קרה, וכמה מהם שקנו מניות נאלצו להפעיל סטופ לוס", ציין פיטר לאי מ-DBS Vickers.

סקטור הרכב היפני ריכז עניין שלילי - נציין את טויוטה ואת מאזדה .

ענקית השבבים Elpida רשמה ירידות שערים לאחר שהעיתון Nikkei ציין בסוף השבוע כי החברה תציג הפסד תפעולי של 90 מיליארד ין יפני (1.7 מיליארד דולר) בדוחות הקרובים השבוע. מנגד בסקטור הטכנולוגיה, Advantest מזנקת לאחר שהעלתה את שיעור הדיבידנד השנתי שלה למרות שהציגה הפסד בדוחותיה.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]