נעילה שלילית באירופה - השיחות ביוון נדחו למחר

השיחות בין רה"מ היווני למפלגות הגדולות בנוגע לרפורמות נדחו למחר ■ בשעות הצהריים פג האולטימטום שנתנו נציגי הטרוקיה למדינה לקבל את התנאים שהציבו על מנת לקבל את חבילת הסיוע

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים, על רקע החששות שמגיעות מכיוונה של יוון לגבי היכולת שלה להגיע להסכמה עם נציגי הטרויקה לגבי התנאים לחבילת החילוץ השנייה למדינה בסך 130 מיליארד אירו, אחרת היא מסתכנת בפשיטת רגל כבר בחודש הבא. ממשלת צרפת תצא היום בהנפקת האג"ח השבועית שלה כשהכוונה היא לגייס 8.5 מיליארד אירו ותקווה שתמשיך את מגמת הירידה של תשואות האג"ח שלה.

כאמור הנושא המרכזי של היום היה ההתפתחויות ביוון, כאשר השיחות בין ראש הממשלה, לוקאס פפדמוס, לנציגי המפלגות הגדולות אודות צעדי הרפורמה במדינה נדחו למחר. זאת, לאחר שבשעות הצהריים פג האולטימטום שנתנו נציגי הטרוקיה, שמורכבת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, למדינה לקבל את התנאים שהציבו על מנת לקבל את חבילת הסיוע השנייה שהובטחה למדינה בהיקף 130 מיליארד אירו שתמנע פשיטת רגל שלה כבר בחודש מארס הקרוב.

במה שאפשר לכנות כ"רגע האמת של יוון", תיאלץ הממשלה להודיע על הסכמתה לתנאים של הטרויקה. למרות התנגדות צפוייה מוועדי עובדים ברחבי המדינה ואיומים בשביתה כללית שתתקיים מחר, הצליחה הקואליציה היוונית בשעות המאוחרות של הלילה להגיע להסכמה עקרונית על קבלת התנאים של הטרויקה שכוללת בין היתר קיצוץ של 1.5% מהתוצר המקומי הגולמי של המדינה.

יוון מאוד זקוקה לחבילת הסיוע הזאת שכן בלעדיה היא, קרוב לוודאי, תיאלץ להודיע על פשיטת רגל כבר בחודש הבא כשיגיע מועד פרעון אג"ח שלה בהיקף של 14.5 מיליארד אירו. "אם נצא מנקודת הנחה שהכל ישתבש, וזה מה שנראה כרגע ולא תהיה חבילת חילוץ נוספת, אז יוון תיאלץ להודיע על פשיטת רגל בחודש הבא", אמר ז'אן-קלוד יאנקר, יושב ראש היורוגרופ שמורכב משרי האוצר של האיחוד האירופי.

למרות האופטימיות ששררה בשווקים בעניין, בסוף השבוע האחרון האופטימיות התפוגגה במעט בעקבות נתק שקיים בין הצדדים. האנליסטים מקווים שהסכם בין יוון לטרויקה יחזיר את המגזר הפרטי לשולחן המשא ומתן ובכך להביא לסיום את הסאגה הזאת.

בעניין אחר לחלוטין, תצא היום ממשלת צרפת בהנפקת האג"ח השבועית שלה כשהתקווה היא לגייס 8.5 מיליארד אירו ולירידה בתשואות. צרפת יצאה ביום ה' האחרון בהנפקת אג"ח עם מועדי פקיעה שונים וכוללים בין היתר אגרות חוב חדשות ל-10 שנים, כאשר גייסה 7.96 מיליארד אירו, ורשמה ירידה בתשואות על כל אגרות החוב שהנפיקה.

בגרמניה פורסם היום נתון ההזמנות ממפעלים במדינה והוא רשם עליה גדולה יותר מהתחזיות. המדד לחודש דצמבר רשם עליה של 1.7% לעומת תחזיות על עליה של 1%, כך מסר שר האוצר הגרמני. העלייה באה לחר שבחודש נובמבר המדד צנח ב-4.9%. הסיבה העיקרית לעליה במדד היה הביקוש מצד מדינות בעולם.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת כאשר המשקיעים במזרח מגיבים לנתוני התעסוקה החיוביים בפורסמו בוול סטריט ביום ו' האחרון - עם 243 אלף משרות חדשות בארה"ב בחודש ינואר. מנגד, מוסיפים המשקיעים להגיב לחדשות מאירופה - שם הופסק אמש המו"מ בין ממשלת יוון לנציגי ה"טרויקה", כאשר המגעים בדבר גיבוש תוכנית חילוץ יוונית שנייה צפויים להימשך היום. המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים.

המשקיעים באסיה מגיבים היום כאמור לדוח התעסוקה החזק שפורסם בארה"ב ביום ו', כאשר הצביע על יצירה של 243 אלף משרות חדשות במשק האמריקני בינואר - משמעותית מעל הצפי בשוק ל-150 אלף משרות חדשות בלבד. רמת האבטלה ירדה בתוך כך ל-8.3%, מרמה של 8.5% לפני הדיווח. (לסיפור המלא)

אנליסטים על הדוח: "מופלא, הנתונים מאד חזקים"

בתוך כך, עלה מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, בכ-0.7%.

מחכים ליוון

בנוסף במזרח, נושאים המשקיעים עיניהם לעבר אירופה, שם צפויים להתחדש היום המגעים בין ממשלת יוון לנציגי ה"טרויקה" (האיחוד האירופי, הבנק האירופי וקרן המטבע) בדבר גיבושה של תוכנית חילוץ שנייה על סך 130 מיליארד אירו. ר"מ יוון לוקאס פפדימוס, מעוניין להגיע להסכמות עם נציגי מפלגתו לתמיכה בקיצוצים ממשלתיים נוספים, הנדרשים לטובת אישור התוכנית.

"התנודתיות באירו קשורה באופן מובהק לדאגות בשווקים כי יוון עלולה שלא להגיע להסכם", מסבירה אמה לווסון, אסטרטגית מט"ח בבנק אוסטרליה. "יש סוג של היסוס בשוק, לקראת המו"מ". בזירת המאקרו האירופית היום, מתכננת צרפת לצאת בהנפקת אג"ח במסגרתה תגייס כ-8.5 מיליארד אירו (11 מיליארד דולר).

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]