איראן מתקפלת: "נקצץ את אספקת הנפט רק למדינות עוינות"

הממונה על הנפט באיראן: "בכל מקרה נקצץ ביצוא הנפט לחלק ממדינות באירופה" ■ לפי הערכות, המדינות העוינות הן בריטניה, צרפת וגרמניה שקידמו את האמברגו כנגד איראן

איראן רומזת כי איומה בדבר אי אספקת נפט למדינות אירופה על מנת לסכל את האמברגו שהטיל האיחוד ואמור להיכנס לתוקפו בחודש יולי, הינו איום סימבולי בלבד. "כל קיצוץ של אספקת נפט איראני מכוון ל"מדינות עוינות" ולא אמור לפגוע באירופים החורף", אמר רוסטם גאסמי, השר הממונה על הנפט באיראן.

עם זאת, "בכל מקרה נקצץ בייצוא הנפט לחלק ממדינות באירופה", הוסיף גאסמי ולא סיפק רמז בדבר אילו מדינות "עוינות" מדובר. באמרה "מדינות עוינות" איראן בדרך כלל מתייחסת לבריטניה, צרפת וגרמניה - שלוש המדינות אשר קידמו את הצעדים שננקטו בחודש שעבר על ידי מדינות האיחוד כנגד איראן במטרה להפעיל עליה לחץ לעצירת תוכנית הגרעין.

האמבגרו שהטיל האיחוד האירופי אמור להיכנס לתוקפו רק בחודש יולי על מנת לאפשר למדינות יוון, ספרד ואיטליה - הנחשבות לצרכניות נפט איראני הגדולות ביותר באירופה - למצוא ספק אחר שיהווה תחליף לנפט האיראני. ערב הסעודית, החולקת עם איראן את שדות הנפט, כבר הצהירה כי באפשרותה לכסות את המחסור האפשרי בנפט איראני.

הצהרתו של גאסמי מהווה נסיגה משמעותית מהצהרתה של איראן קודם לכן כי תעצור את אספקת הנפט לכלל 27 חברות גוש האירו. לפי הערכות אנליסטים, הגישה הרכה בה נוקטת איראן נובעת מהעובדה כי מדינות אירופה - הצורכות כ-600 אלף חביות נפט איראני ביום -הן למעשה הצרכניות היחידות המשלמות בדולר אמריקני או ביורו.

לאיראן יש קושי מתגבר בקבלת מטבע חזק מהלקוחות העיקריים שלה באסיה, כמו סין והודו, על רקע הסנקציות הכלכליות שהוטלו על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי על מנת לנטרל את תוכנית הגרעין האיראני. עם זאת, גאסמי הוסיף כי אין בכוונתה של איראן לסגת מתוכנית הגרעין אפילו אם האמברגו האירופי ימומש ו"לא תימכר ולו חבית אחת".