אלוהים, הפרטים והתמונה

4 עצות למי שמתמקדים בפרטים ושוכחים את המסגרת ו-4 למי שתמיד יביטו על התמונה כולה

בעולם העבודה יש אנשי פרטים ויש אנשים של התמונה הכוללת - שני הפכים.

לאנשי הפרטים כושר הבחנה יוצא דופן. הם צוללים לדקויות ומסוגלים להתעכב זמן רב בפעולות נקודתיות. מטבעם, יעדיפו לערוך את פרטי הפרויקט או לבצע חלקים ממנו על פני יצירתו מאפס. בזכות רגישותם לפרטים אפשר לסמוך על כך שתכניותיהם יתוכננו ללא רבב, וביצועיהם יבטיחו את השגת המטרה.

בדומה לשיטת העבודה שלהם, הם מבחינים גם באיכויות עבודתם של אחרים - יתרון ניהולי חשוב, שכן עובדיהם חשים שמאמציהם ניכרים ומוערכים.

לעומת זאת, אנשי התמונה הכוללת פועלים אחרת: הם חושבים על הדברים בצורה גלובלית, בולטים ביצירתיותם, ומרבים להעלות פתרונות ורעיונות אסטרטגיים. כמנהלים הם בעלי חזון שמשרים ביטחון על עובדיהם.

אנשי התמונה הכוללת הרבה פחות סבלניים כלפי משימות נקודתיות, ומתקשים להתעמק בפרטי פרויקט או תהליך עבודה. הם נשארים ברמה הכוללת של תכנון המטרות, אך כמעט שאינם מסוגלים להתמקד בשלבים בדרך להשגתן.

טיפוסים משלימים

חסרונותיו של טיפוס אחד הם יתרונות האחר. אנשי הפרטים מתקשים להציב מטרות-על ולהסתכל על הדברים לרוחב או בטווח הארוך. כמנהלים הם מתקשים גם בניהול זמנם, בשל הנטייה לבצע משימות שאפשר להאציל לעובדיהם.

ובאשר לאנשי התמונה הכוללת - אלה מצטיינים במתן הוראות אך חסרי כלים להתמודד בעצמם עם משימות שגרתיות ובירוקרטיות. כמנהלים, הם מתקשים לעקוב, לבקר ולפקח על עבודת אחרים, ועובדיהם חשים פעמים רבות שהם מתרכזים רק במטרות ומתעלמים מהמאמצים שנעשים בדרך.

למעשה, שילוב שני הטיפוסים יכול ליצור תפקוד אופטימלי, יעיל ואיכותי. למשל, אנשי התמונה הכוללת מציעים רעיון גדול, ואנשי הפרטים מתכננים את שלבי התכנית שחיוניים לביצועו. אלה האחרונים מסוגלים גם להביא כל רעיון קיים - אפילו הבינוני ביותר - לכדי ביצוע מושלם. מה טוב מזה?

הבעיה היא שבפועל הפאזל לא תמיד מורכב בקלות, שכן השונות הרבה בין הסגנונות עשויה לגרום לקשיי תקשורת ולקונפליקטים. בנוסף לכך, שני הטיפוסים לא תמיד עובדים יחד באותה קטגוריה, למשל כשצוות אחד מורכב בעיקר מאנשי פרטים קטנים וחסר בו כוח אדם שחושב בגדול, ולהיפך.

לכן, כל עובד ומנהל ירוויחו אם יסגלו לעצמם איכויות של הטיפוס הנגדי:

אנשי הפרטים - 4 צעדים לחשיבה בגדול

1. סיעורי מוחות: אנשי הפרטים, שלא נחשבים לרעיונאים הגדולים בארגון, יכולים לנצל את כושר הריכוז שלהם לטובת שיפור היצירתיות - לעבוד עם תרשימים, ולהתעמק במשימת כתיבת רעיונות.

2. הפסקות: כדי להימנע מהתעמקות-יתר במשימות נקודתיות ושִכחת המטרה הכוללת, חשוב לקבוע הפסקות - בהן יש לעסוק בפעילות אחרת, ולהיזכר שוב במטרת אותה פעולה נקודתית.

3. טיוטות: בשל הפרפקציוניזם שלהם, אנשי הפרטים מרבים בעצירות ובחזרות לטובת תיקונים. כדי לא לפגוע ביעילות, יש להקדים כל משימה בשרטוט טיוטה ובה סדר הפעולות העתידי לביצועה. כך, התמונה הכוללת משורטטת לנגד עיניהם, והצורך לתקן פוחת.

4. להפחית פרפקציוניזם: העיקרון "הכל צריך להיעשות, אך לא הכל צריך להיות מושלם" הוא מנטרה חשובה. פרפקציוניסטים צריכים לשאול עצמם תכופות: מה יועיל לי אם זה יהיה מושלם? האם זו מטרת המשימה? לרוב, התשובה שלילית.

אנשי התמונה הכוללת - 4 צעדים לחשיבה בקטן

1. שיפור התקשורת: כשאנשי התמונה הכוללת מבצעים משימות נקודתיות (לרוב מחוסר בררה ומתוקף תפקידם) הם ממעטים לעדכן את הממונים בדקויות. הם מסתפקים בשיתוף התמונה הכוללת בלבד, ומנהליהם עלולים לתפוס זאת כדיס-אינפורמציה. חשוב לתקשר את הפרטים הקטנים, גם כשאלה מצטיירים כמובנים מאליהם.

2. אמון באחרים: בעת קושי בביצוע משימות שגרתיות, החכמה היא למצוא את שיתוף הפעולה האופטימלי עם אנשי הפרטים, שלא מתקשים בזה. כמנהל, כדאי להתחיל לסמוך על אחרים, למצוא עוזרים ולהאציל סמכויות. כעובד, אפשר למצוא טיפוס משלים שמסוגל ומעוניין לעשות זאת (למשל, אדם הכותב טיוטה וחובר למגיהּ).

3. רישום: רשימות תזכורת של המשימות הנקודתיות והמהלכים השלביים בפרויקט ארוך טווח מקטינות את הסיכוי לפספס או לזנוח פרטים מהדרך.

4. הרגלים: את המשימות הקשות לביצוע יש לעגן בהרגלים אוטומטיים. לדוגמה, תיעוד שיחה עם לקוח. למרות הנטייה שלא להתעכב בתיעוד פעולות שכבר נעשו, סיגול הרגל הופך את הפעולה לאוטומטית ומקל על ביצועה.

  • איזה טיפוס אתם? איך זה בא לידי ביטוי בעבודתכם?
  • אילו חסרונות ויתרונות נוספים יש לשני הטיפוסים?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. תוכן מאמריה מבוסס על הניסיון והידע שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים במאמרים טושטשו לצורך שמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר לקבלת ייעוץ אישי יש לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר ליצור עמה קשר גם בפייסבוק.