אירופה ננעלה בירידות; הבורסה ביוון ירדה כ-4%

המדדים המרכזיים באירופה ננעלו בירידות של עד 1.5% ■ על אף שממשלת יוון אישרה את תוכניות הצנע במדינה, חבילת הסיוע על סך 130 מיליארד אירו שהובטחה למדינה עדיין לא אושרה

המסחר באירופה ננעל היום (ו') בירידות שערים חדות של עד 1.5%, בהמשך למגמה השלילית שאפיינה את כל הבורסות ביבשת. האווירה השלילית נוצרה לאחר ששרי האוצר של גוש האירו סרבו לאשר את חבילת הסיוע ליוון, כשאמרו כי על אף שהושגה התקדמות בעניין הרפורמות במדינה, עליה לבצע צעדים נוספים על מנות "לזכות באמונם". גם הפתיחה השלילית בוול סטריט הכבידה על המדדים.

עיקר תשומת הלב ביום המסחר הייתה נתונה כמדי יום ליוון. לאחר שצעדי הרפורמה הקשים התקבלו במדינה, ביניהם קיצוץ אלפי משרות וקיצוץ שכר המינימום, שרי האוצר של אירופה אמרו כי דרושים עוד צעדים וחותמת סופית של הפרלמנט היווני, לפני שתאושר חבילת הסיוע על סך 130 מיליארד אירו, לה יוון זקוקה נואשות כדי לא להגיע למצב של חדלות פרעון.

אמש השתתף שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, ושמע את הודעתם המאכזבת של שרי האוצר: אתונה חייבת להוכיח את עצמה קודם, רק אחר כך תנתן חבילת הסיוע. או במילותיו של ז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג: "בלי יישום - אין תשלום". אז מה התנאים? יונקר אמר כי על הפרלמנט היווני לאשרר את ההסכם ביום ראשון, וכי יש צורך בקיצוצים של עוד 325 מיליון אירו עד יום רביעי, כאשר לאחר מכן ייפגשו פעם נוספת שרי האוצר. התנאי השלישי, אמר יונקר לאחר הפגישה, הוא "הבטחה של מנהיגי הקואליציה ביוון כי התוכנית תיושם. אלה היסודות שיש לקבוע לפני שנוכל לקבל החלטות".

"מהיום ועד הפגישה הבאה של קבוצת האירו, המדינה שלנו, המולדת שלנו, והחברה שלנו צריכה לחשוב ולקבל החלטה אסטרטגית סופית", אמר וניזלוס לאחר הפגישה אמש בבריסל. "אם אנו רואים את העתיד של המדינה בגוש האירו, באירופה, עלינו לעשות כל מה שאפשר כדי להביא לאישור התוכנית".

ממשלת יוון צפויה להחיל תוכנית צנע נוספת - הכוללת קיצוצים והפרטות בהיקף של 3.3 מיליארד אירו (4.4 מיליארד דולר) בשנת 2012, במטרה לסייע לאיזון התקציב היווני.

גם נתוני מאקרו מסין העכירו את האווירה בשווקים: נתוני הייצוא והייבוא לחודש ינואר בסין ירדו בפעם הראשונה מזה שנתיים, כאשר הייצוא ירד ב-0.5% והייבוא צנח ב-15.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בשל הירידה החדה גדל העודף המסחרי לשיא של חצי שנה, והוא עומד על 27.3 מיליארד דולר - לעומת תחזיות האנליסטים ל-10.4 מיליארד דולר.

בבריטניה ירדו בינואר מחירי הבתים ב-0.2%, למחירם הנמוך ביותר מזה חצי שנה, בשל החשש מהמשבר בגוש האירו ואי הוודאות בנוגע לעתיד הכלכלי בממלכה. ואילו מחירי תוצרת המפעלים עלו בינואר בשיעור הגבוה ביותר מזה תשעה חודשים, בעיקר בשל עליית מחירי האלכוהול, הדלק והביגוד: עלות הסחורות במפעלים עלתה ב-0.5% לעומת דצמבר. זאת, לעומת תחזיות האנליסטים, שציפו לעלייה של 0.1% בלבד.

ברקלי'ס בירידה

קבוצת הבנקאות הבריטית, ברקלי'ס , דיווחה היום כי רווחיה בשנת 2011 נפלו ל-3 מיליארד ליש"ט (4.75 מיליארד דולר), לעומת רווח של 3.56 מיליארד ליש"ט ב-2010. בברקלי'ס הסבירו את הנתונים ב"תנאי שוק מאתגרים". ההכנסות מריבית נפלו ל-12.2 מיליארד ליש"ט לעומת 12.52 מיליארד ליש"ט ב-2010.

נעילה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת, שעה שדוחות החברות באיזור מאכזבים, נתוני הייצוא והיבוא בסין בירידה ועדיין לא ברורה ההתקדמות לעבר חבילת הסיוע של יוון.

בסין, נתוני הייצוא והייבוא בחודש ינואר ירדו יותר מהצפוי, וסימנו את הירידה הראשונה מזה שנתיים בתחומים הללו. המשלוחים לחו"ל ירדו ב-0.5%, והייבוא צנח ב-15.3% (לעומת הצפי לירידה של 3.6% בלבד) - בכך עומדת יתרת המסחר על 27.3 מיליארד דולר, הנתון הגבוה מזה חצי שנה.

הבנק המרכזי של אוסטרליה הוריד את תחזית הצמיחה שלו ל-2012, והשאיר מרווח להורדת הריבית במקרה שהכלכלה תחלש באופן משמעותי. תחזית הצמיחה ירדה ל-3.5%, לעומת הערכה קודמת של 4%, והתחזית למחירים לצרכן עלתה ב-3%, לעומת תחזית קודמת של 3.25%. להערכת הבנק, האינפלציה תשאר ברמה של 2.75%.

גם אירופה משפיעה על כיוון המסחר היום, כאשר על אף שממשלת יוון אישרה את תוכניות הצנע במדינה, חבילת הסיוע על סך 130 מיליארד אירו שהובטחה למדינה עדיין לא אושרה. זאת, לאחר ששרי החוץ של אירופה דוחקים ביוון עוד: "בקיצור - בלי יישום, אין תשלום", כפי שאמר אמש ראש ממשלת לוקסמבורג, ז'אן קלוד יונקר.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]