מה באמת עומד לקרות באירופה?

הקרן האירופית מתחילה מ-700 מיליארד אירו, ויכולה לגדול עד אין סוף

בימים סוערים אלו (לא בשווקים, אלא ברחובות אתונה), אנסה לתת לכם מושג (קצת שונה מן הדיווחים היומיומיים) על מה שאמור לקרות ב"יבשת הותיקה". ב-2 לפברואר נחתם הסכם ה-ESM בין מדינות גוש האירו. הסכם זה מגדיר את המסגרת החדשה, שבעזרתה המדינות השייכות לגוש המונטארי יוכלו להתגונן מפני "בעיות פיננסיות חמורות". בחתימה זו הסתיים למעשה תהליך המעבר בו ה-ESM יחליף את קרן ההצלה הזמנית (EFSF), אשר שימשה עד כה למטרה זו.

עד כאן פיסת חדשות די משעממת, לכאורה, אבל מי שקורא ברפרוף את תוכן הסכם זה יקבל שוק לא קטן. לדעתי, סעיפיו של הסכם זה מצביעים כאלף עדים על הלך הרוח של הפקידות המרכזית, הלא נבחרת, של בריסל לגבי מה שרצוי, ולגבי מה שניתן היום לכפות, על המדינות הנמצאות בעין הסערה של המשבר הכלכלי הנוכחי.

להלן כמה דוגמאות:

פרק 8 קובע כי "גודל הקרן יהיה 700 מיליארד אירו". למה סכום כזה? על איזה בסיס חישבו אותו? התשובה נעוצה כנראה בגודל הבעיה שצפויה להיות בעיני הפקידות ביחס למדינות ה"דרום" החלשות. אבל זה לא הכול. פרק 9 סעיף 3 מוסיף: "החותמים מסכימים בצורה סופית, וללא תנאי, לשלם כל סכום שראש הקרן יבקש מהם, וזאת תוך 7 ימים (!)".

700 מיליארד אירו היא רק נקודת ההתחלה, ועל פי סעיף זה, לא ניתן לסרב לכול סכום נוסף. למעשה פרק 10 מאשר זאת: "מועצת המנהלים של הקרן רשאית לשנות את גודל הקרן, ולשנות בהתאם את פרק 8". מנהלי הקרן, ולא המדינות החברות בגוש האירו.

האם ניתן לערער על מהלכי הקרן? פרק 37 מרחיב על חסינותה של הקרן ונכסיה. סעיף 3 מציין: "הקרן, נכסיה השונים, הנמצאים בכול מיקום או המוחזקים על ידי כל אדם, יהיו חסינים מכול צורה של הליך משפטי, אלא אם הקרן, ומנהליה, יוותרו על חסינות זו". סעיף 4 מוסיף: "כל נכסי הקרן חסינים מפני חיפוש, או תפיסה, וזאת כתוצאה מכל הליך משפטי, אדמיניסטרטיבי, או חוקתי כלשהו". גם לפקידי הקרן אין מה לדאוג. פרק 35 משחרר את כל העוסקים בקרן מאחריות מקצועית, או אישית וזאת ללא כל סייג.

בקיצור: קרן ההצלה הקבועה של אירופה מתחילה מ-700 מיליארד אירו, יכולה לגדול עד אין סוף על פי החלטת מנהליה, אינה ניתנת לבחינה משפטית, ופקידיה פטורים וחסינים לעד.

כל הנאמר כאן, בנוסף למה שמריו דראגי (ראש הבנק האירופי המרכזי) עושה בימים אלו, עבור המערכת הבנקאית האירופית, מבטיחים ים של מזומנים. אבל מהו המחיר לכל ה"טוב" הזה? אני מזמין אתכם לענות בעצמכם על כך, אבל הבה נחשוב לרגע שמדינת ישראל הייתה מתקבלת לחוג האירופי האקסקלוסיבי של האירו, האם היינו מקבלים על עצמנו תנאים של שיק פתוח כזה, ללא אפשרות ערעור?

הסכם ה-ESM הכניס למצב כזה, מאז ה-2 לפברואר, מדינות קצת יותר גדולות ממדינתנו הקטנה: צרפת ומיוחד גרמניה. הם יהיו בסופו של דבר הצד הנותן העיקרי, ולאור הנתונים המאקרו כלכליים החלשים שאנו מקבלים מברלין ופאריס, זו הולכת להיות בעיה לא קטנה.

ולסקירה המתמשכת של מדד S&P500:

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

במדד הזה, ובכול מדדי המניות האמריקניים, ממשיכה להתקיים המגמה החיובית. הודעתו של בן ברננקי (ראש הפדרל רזרב), לשמור על ריביות נמוכות עד סוף 2014, ממשיכה כל יום לזרוק שמן על המדורה, במיוחד כאשר הוא חזר על כך בעדותו לפני אנשי הקונגרס בשבוע שעבר.

כך קיבלנו עוד עליות, אבל הפעם מתונות קצת יותר (1 סגול).

עונת הדוחות המשיכה גם היא לעזור. טכנית, ניתן לציין שוב את 1,290 כרמת תמיכה קריטית, שרק חצייתה מטה תהווה נורת אזהרה רצינית. שימו לב שברמה זו המדד ייפגש עם הממוצע הנע 50 העולה לקראתו (4 סגול).

לעומת מה שקרה בשבוע שעבר, התחדשו השבוע הסימנים החיוביים בחזית האינדיקאטורים:

* ב-CMF אנו חוזרים לראות כניסה מאסיבית של כסף לתוך המדד (2 סגול)

* ב-MACD המומנטום בתנועה ממשיך לצוף בחלק החיובי הקיצוני(3 סגול)

הכול נראה שוב כחיובי ביותר, למרות שעל פי ספרור האליוט שציינתי כאן, הגענו כבר לסוף היתד הדובית. נראה אם שבוע הבא יראה לנו שצדקתי בספרור הזה. חציית הגבול התחתון של היתד תהיה הצעד החיוני הראשון לכך.

כנקודה אחרונה אציין את הסטייה השלילית, המתקיימת מאז יום חמישי האחרון בין מדד המניות הקטנות (Russell 2000) ובין המדדים הכבדים יותר כמו הדאו והסנופי. זוהי בהחלט יכולה להיות נורת אזהרה קטנה לגבי העתיד המיידי.

*** משה שלום ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.