בורסות אירופה ננעלו בעליות על רקע אופטימיות בעניין יוון

מדדי הקאק והדקס עלו בכ-1.3% ■ ביום שני ייפגשו שרי האוצר של גוש האירו ויחליטו לגבי חבילת הסיוע למדינה ■ ה-ECB מחליף את האג"ח היווניות שבבעלותו באג"ח חדשות

עליות שערים נרשמו במהלך המסחר היום (ו') בבורסות אירופה, על רקע אופטימיות ביחס למתן חבילת הסיוע ליוון בפגישת שרי האוצר של גוש האירו ביום שני. המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה מעורבת.

עיקר העניין היה מופנה היום לעבר יוון, כאשר על פי דיווחים, מריו מונטי, אנגלה מרקל ולוקאס פפדמוס ערכו היום שיחת ועידה בה הביעו בטחון כי בפגישת שרי האוצר תושג הסכמה לגבי מתן חבילת הסיוע על סך 130 מיליארד אירו.

בתוך כך, הבנק המרכזי האירופי מבצע פעולת החלפה של האג"ח היווניות בהן הוא מחזיק לאג"ח חדשות, על מנת לא להיפגע ממהלך של הסדר חוב עתידי שיתבצע במדינה. על פי מקורות, הבנק מחזיק בכ-50 מיליארד אירו באג"ח ממשלתיות יווניות, והוא ישלים את הפעולה עד יום שני הקרוב.

ביום שני הקרוב צפויים להיפגש גם שרי האוצר של גוש האירו על מנת לדון בהעברת חבילת החילוץ המדוברת. עם זאת, המדינות החזקות כלכלית בגוש האירו, כגון גרמניה והולנד, מתנגדות להעברת הסיוע כרגע, וטוענות כי אין בטחון שהממשלה הבאה ביוון תהיה מחוייבת לצעדי הצנע והרפורמות שהועברו לאחרונה במדינה. ראש ממשלת צרפת, פרנסואה פילון, תמך היום בצד היווני כשאמר כי "מדינות אירופה חייבות לעשות כל דבר אפשרי על מנת לעזור ליוון להמנע מחדלות פרעון, על אף החששות שיוון היא לא לווה אמינה".

מניית אנגלו אמריקן רשמה היום עלייה חדה לאחר שהחברה פרסמה דוחות שהיכו את תחזיות האנליסטים.

באסיה נרשמו היום עליות שערים, לאחר סגירה חיובית בוול סטריט אמש על רקע נתוני מאקרו חזקים שפורסמו בארצות הברית אתמול.

המסחר בוול סטריט נחתם כאמור אתמול (ה') בעליות שערים חדות, זאת לאור נתוני המאקרו החיוביים שפורסמו, ובראשם נתוני האבטלה שירדו לרמתן הנמוכה ביותר מאז 2008. נראה כי הנמשקיעים התעלמו לחלוטין מהחדשות מאירופה בדבר עיכוב חבילת החילוץ ליוון - לאור דרישת המוסדות הפיננסיים הבינלאומיים וגרמניה כי הממשלה תנקוט בצעדי צנע נוספים. בארה"ב, נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי נאם בפני חברי הקונגרס והתייחס בעיקר למדיניות הריבית האפסית שהוא נוקט ולחיוניות שלה בהתאוששות כלכלת ארה"ב.

אתמול המשיכו המשקיעים לשאת עיניהם לעבר אירופה, שם בוחנים שרי האוצר של גוש האירו דרכים ואמצעים לעכב את חבילת הסיוע השנייה על סך 130 מיליארד אירו ליוון - בטענה כי עליה להשלים צעדי צנע נוספים, חרף אישור רפורמות הכוללות קיצוצים של מיליארדי אירו בשבוע החולף. לפי דיווח "רויטרס" אמש, ניכר כי מובילי המדיניות ביבשת בוחנים את האפשרות לעכב את החילוץ עד חודש אפריל, לכל המאוחר.

"יש שינוי שמורגש היטב בנכונות לקחת סיכון בשבועות האחרונים, לעומת הרבעון האחרון של 2011. ויש כמובן גם שיפור בנתוני המאקרו שמורגש מיום ליום", אמר לבלומברג פראסד פאטקר, מנהל השקעות בסידני.

מניות הייצוא זינקו על רקע השיפור הניכר בכלכלת ארה"ב. טויוטה רשמה עלייה של 1.5% וסמסונג אלקטרוניקס זינקה בכ-3.4%.